Jeśli masz w swoim samochodzie opony kierunkowe, musisz wiedzieć, jak ustawić je we właściwym kierunku. Pomoże Ci to w bardziej efektywnej jeździe. Ochroni też Ciebie i Twoje opony przed uszkodzeniem.
Identyfikacja opon kierunkowych
Opona kierunkowa to specjalistyczna opona, która ma być zamontowana w określonym kierunku. Jednak nie zawsze jest to łatwe do osiągnięcia. Jest to szczególnie ważne, gdy Twój samochód ma koła z wypustkami.
Jeśli nie wiesz, jak się za to zabrać, możesz odwiedzić lokalnego dealera opon lub mechanika. Pomogą Ci oni zdecydować, która opona najlepiej nadaje się do Twoich potrzeb.
Przy ocenie opony kierunkowej należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Jedną z najważniejszych jest oznaczenie na ścianie bocznej. Powinieneś być w stanie odczytać strzałkę na ścianie bocznej i wiedzieć, gdzie ona wskazuje.
Ponadto powinieneś sprawdzić wzór bieżnika. Bieżnik powinien być w kształcie litery V, z bocznymi rowkami, które są widoczne w przedniej części opony.
Na ścianie bocznej znajdują się też inne ważne informacje. Należy do nich strzałka, która wskazuje kierunek jazdy opony. Posiadanie tej informacji pomoże Ci zdecydować, gdzie zamontować opony kierunkowe.
Opony kierunkowe rotacyjne
Opony kierunkowe mają wzór bieżnika w kształcie litery V, który odprowadza wodę od środka powierzchni styku opony z podłożem. Ten wzór pomaga również zminimalizować zjawisko hydroplaningu. Bieżnik zapewnia także doskonałe prowadzenie na mokrych drogach.
Obracanie opon jest ważne dla zachowania ich żywotności. Nie tylko zwiększa przebieg, ale także wyrównuje zużycie przedniej i tylnej opony. Istnieją jednak pewne bieżniki kierunkowe, których nie można obracać.
Aby zapewnić najlepsze osiągi, musisz prawidłowo zamontować opony. Nieprawidłowy montaż może spowodować nierównomierne zużycie, zwiększone ryzyko aquaplaningu i utratę korzyści wynikających z osiągów.
Poprawnie zamontowane opony kierunkowe zapewniają wyjątkowe prowadzenie na suchych i mokrych nawierzchniach. Prawidłowo zamontowana opona nie tylko zapobiega aquaplaningowi, ale także zapewnia maksymalny kontakt z drogą, co poprawia przyczepność i pokonywanie zakrętów.
Obracanie opon kierunkowych polega na zamianie przedniej i tylnej opony po stronie kierowcy. Aby to zrobić, musisz najpierw zdemontować opony i obrócić je w tym samym kierunku.
Wady niewłaściwego montażu opon kierunkowych
Nieprawidłowy montaż opon kierunkowych może być niebezpieczny. Jeśli nie będziesz ostrożny, zużyjesz gumę szybciej, niż gdybyś zamontował je prawidłowo. Co ważniejsze, nie będziesz czerpać korzyści z jazdy z oponami kierunkowymi.
Opona kierunkowa ma specjalny wzór bieżnika, który pomaga odprowadzać stojącą wodę z dala od miejsca styku. Nazywa się to kierunkową rzeźbą bieżnika i w połączeniu z innymi cechami opony kierunkowej zapewnia wyjątkową trakcję i bezpieczeństwo na drodze.
Najlepsze opony kierunkowe to takie, które mają oznaczenie montażowe na boku opony. Może to być strzałka, napis lub projekt graficzny. Celem oznaczenia jest pomoc w prawidłowym zamontowaniu opony kierunkowej.
Jest wiele różnych marek opon kierunkowych. Większość z nich ma kierunkowy wzór bieżnika. W przeciwieństwie do standardowych opon symetrycznych i niekierunkowych, opony kierunkowe muszą być montowane w określonym kierunku, aby w pełni wykorzystać zalety bieżnika kierunkowego. Warto skonsultować się z profesjonalistą, gdy rozważa się ten typ opon.
Montaż opon kierunkowych
Kupno i montaż opon kierunkowych to dobry pomysł dla samochodów o wysokich osiągach. Oferują one doskonałą trakcję i oszczędność paliwa przy zachowaniu stabilności przy dużych prędkościach. Mogą jednak ulec uszkodzeniu, jeśli zostaną źle zamontowane.
Główną zaletą opon kierunkowych jest to, że zmniejszają ryzyko wystąpienia zjawiska hydroplaningu na mokrej nawierzchni. Zmniejsza to zużycie opon, co poprawia ich żywotność. Chociaż opony te zapewniają doskonałe osiągi na suchych nawierzchniach, zużywają się szybciej, jeżeli nie zostaną zamontowane prawidłowo.
Jeśli zamontujesz opony kierunkowe z niewłaściwym symbolem lub wzorem ściany bocznej, opony mogą nie działać tak wydajnie, jak powinny. Ponadto może dojść do nierównomiernego zużycia bieżnika, wydłużenia drogi hamowania i utraty przyczepności na mokrych lub nierównych drogach.
Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że opona kierunkowa powinna być montowana tylko w jednym kierunku. Bieżnik powinien być obracany w kierunku oznaczonym strzałką na ścianie bocznej.
Istnieją pewne wyjątki, takie jak opony przeznaczone do jazdy w określonym miejscu. Wymagają one specjalnego rodzaju rotacji poprzecznej. Jest to jednak kosztowny proces.