Blokada kierownicy jest istotną częścią systemu bezpieczeństwa Twojego samochodu. Jej zadaniem jest uniemożliwienie złodziejom kradzieży kierownicy lub kolumny kierownicy. Jeśli przypadkowo zablokujesz kierownicę i musisz ją otworzyć, możesz wykonać kilka prostych kroków, aby ją odblokować.
Upewnij się, że kluczyk nie jest zgięty lub uszkodzony
Blokada kierownicy jest zabezpieczeniem, które uniemożliwia poruszanie się samochodem bez kluczyka. Musisz się upewnić, że kluczyk nie jest zgięty lub uszkodzony. Może to uniemożliwić uruchomienie samochodu i spowodować kosztowne naprawy.
Zgięty kluczyk może nie pasować do wkładki zapłonowej lub może być w złym położeniu. Jeśli klucz nie jest włożony prawidłowo, będziesz musiał ponownie ustawić wkładkę, zanim będziesz mógł go włożyć.
Jest kilka sposobów na naprawienie wygiętego lub złamanego klucza. Drewniany lub gumowy młotek może pomóc w wyprostowaniu klucza. Jeśli jednak klucz nadal tkwi w stacyjce, musisz go wymienić na nowy.
Innym sposobem na wyciągnięcie klucza ze stacyjki jest jego nasmarowanie. W tym przypadku dobrze sprawdzi się smar na bazie silikonu. Upewnij się tylko, że wytarłeś nadmiar płynu, zanim włożysz smar do zamka.
Usuń plastikową obudowę z kolumny kierownicy i zespołu zamka zapłonu
Plastikowa obudowa pokrywa zespół zamka zapłonu. Zespół ten służy do ograniczenia ruchu kierownicy, gdy kluczyk znajduje się w pozycji „on”. Jeżeli obudowa nie zostanie zdjęta, cylinder zapłonowy nie będzie mógł się odblokować.
Zespół blokady zapłonu jest zwykle przymocowany do kolumny kierownicy za pomocą odpornych na manipulacje śrub Torx T-20. W niektórych modelach istnieje możliwość odłączenia łba śruby zabezpieczającej, co ułatwia wymianę wkładki bębenkowej.
Przed rozpoczęciem procedury należy zdjąć dolną plastikową osłonę. W tym celu można użyć małego płaskiego śrubokręta, aby złamać uszczelkę.
Oprócz zdjęcia pokrywy należy również zdjąć stacyjkę i zespół wycieraczek/sygnałów. Można to zrobić, podnosząc plastikową osłonę. Po zdjęciu zespołu wycieraczek/sygnałów można wyciągnąć stacyjkę i złącza.
Po zdjęciu pokrywy zauważysz, że stacyjka jest przymocowana do modułu zapłonowego. Można go wyjąć za pomocą klucza nasadowego lub wiertarki elektrycznej ze specjalnymi ściągaczami. Najlepiej zrobić to w bezpiecznym miejscu.
Upewnij się, że wewnętrzne bolce blokady poruszają się prawidłowo
Upewnij się, że wewnętrzne bolce blokady poruszają się prawidłowo podczas odblokowywania kierownicy. Można to zrobić, stosując odpowiedni moment obrotowy w kolumnie kierownicy i dokręcając ją ręcznie. Najlepiej jest postępować zgodnie ze specyfikacją producenta.
Możesz sprawdzić instrukcję obsługi swojego samochodu w celu uzyskania szczegółowych informacji. To dobry moment, aby dowiedzieć się, jaki jest moment dokręcenia śrub kolumny kierownicy. W końcu najlepiej jest uniknąć spowodowania ding dong lub dingdong na drodze. Ostatnią sztuczką jest zdobycie przyrządu do pomiaru momentu obrotowego.
Jeśli jesteś w trudnej sytuacji, wyżej wymieniona sztuczka w połączeniu z szybką wyprawą do lokalnego sklepu z częściami samochodowymi to pewny sposób, aby utrzymać koła na chodzie. Jeśli nie ma takiej możliwości, wykonaj obliczenia i upewnij się, że kolumna kierownicy jest w najlepszym stanie. Na koniec nie zapominaj o tym, żeby kilka razy w roku dać swojemu samochodowi trochę więcej troski.
WD-40 może pomóc
Jeśli kiedykolwiek miałeś problem z zablokowaniem się kierownicy, nie jesteś sam. Może to być frustrujące, a nawet uciążliwe. Na szczęście można to dość łatwo naprawić. Z pewną pomocą możesz przywrócić sprawność zablokowanej kierownicy.
Jest kilka różnych sposobów na uwolnienie kierownicy. Jednym z nich jest użycie wiertarki elektrycznej do wytworzenia ciepła. Dzięki temu będziesz w stanie zmusić blokadę do otwarcia. Możesz też użyć młotka, aby stuknąć w mechanizm blokujący i spowodować jego zwolnienie.
Innym sposobem na odblokowanie kierownicy jest użycie narzędzia do wyciągania kluczy. Możesz też wezwać ślusarza. Tymczasowym rozwiązaniem jest rozpylenie WD-40 na cylinder zapłonowy. To poluzuje bębenki w zamku.
Na koniec możesz oddać samochód do warsztatu samochodowego. Mogą oni ponownie założyć klucze do stacyjki lub wymienić cały zamek. Są to najskuteczniejsze metody, ale nie zawsze można je zastosować.