Wybierając oponę na felgę, musisz wziąć pod uwagę wiele czynników. Obejmuje to rozmiar felgi, zakres obciążenia, jakość opony i wiele innych.
Średnica koła
Wybierając oponę na felgę, musisz wiedzieć, jaką średnicę koła chcesz zastosować. Będzie to miało wpływ na rozmiar używanej opony, a także na osiągi i komfort jazdy Twojego samochodu. Rozmiar koła jest bardzo ważnym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, a koło o niewłaściwej średnicy może powodować takie problemy, jak niedokładne odczyty prędkościomierza i niedokładne wskazania licznika kilometrów.
Koła są dostępne w wielu różnych kształtach i rozmiarach. Chociaż większość kół jest produkowana tak, aby pasowały do wielu różnych opon, istnieją pewne wyjątki. Na przykład specjalistyczne opony niskoprofilowe mogą mieć większą średnicę.
Jednym z najbardziej powszechnych sposobów mierzenia rozmiaru koła jest użycie taśmy mierniczej. Średnica koła jest mierzona od góry do dołu.
Szerokość opony jest bardziej złożonym pomiarem. Chociaż średnica jest często pierwszą liczbą w rozmiarze koła, szerokość jest drugą. Węższa opona zapewni Ci mniejszą amortyzację i będzie bardziej odczuwalna podczas jazdy. Jednak szerokie opony to generalnie dobry pomysł dla samochodów wyczynowych. Pozwala na lepszą trakcję w różnych warunkach terenowych.
Kolejny pomiar, o którym należy pamiętać, to przesunięcie obręczy. Jest to odległość między powierzchnią montażową piasty a linią środkową koła. Zazwyczaj offset jest mierzony w milimetrach.
Zakres obciążeń
Kupując opony do felgi o zakresie obciążeń, musisz upewnić się, że wybierasz właściwe. Opony te są zaprojektowane tak, aby bezpiecznie i z dobrymi osiągami przenosić ciężar pojazdu.
Oprócz rozmiaru opony musisz też określić jej indeks nośności. Wyższy indeks oznacza, że opona jest w stanie wytrzymać duże obciążenie. Jednak niższy indeks oznacza, że opona nie jest wystarczająco wytrzymała, aby utrzymać ciężar pojazdu.
Indeks nośności można znaleźć na ścianie bocznej opony lub na tabliczce na drzwiach. Zazwyczaj jest oznaczony literą i cyfrą.
Zakres nośności to maksymalny ciężar, jaki każda opona może bezpiecznie unieść. Jest to starsza miara nośności opony. Nowoczesne indeksy nośności są oparte na maksymalnym ciśnieniu w oponie.
Jeśli rozważasz zwiększenie rozmiaru, możesz zmienić opony na takie, które mają wyższy indeks nośności. Im wyższy indeks nośności, tym większa wytrzymałość i trwałość opony.
Opony LT, jak się je powszechnie nazywa, są konstruowane z podwójnym indeksem nośności. Opony te są standaryzowane przez Stowarzyszenie Opon i Obręczy. Są one popularnym wyborem dla właścicieli lekkich samochodów ciężarowych.
Możesz też sprawdzić specyfikacje OE producenta dotyczące indeksów nośności i prędkości opon. Są to najlepsze sposoby upewnienia się, że wybierasz właściwą oponę do swojego pojazdu.
Klasyfikacja jakości
Jeśli kupujesz nową oponę i felgę, powinieneś rozważyć Uniform Tire Quality Grading System (UTQG). System ten został opracowany, aby umożliwić porównywanie opon różnych marek, stylów, rozmiarów i marek. Oferuje również pomiar trakcji, żywotności bieżnika i odporności na temperaturę.
System klasyfikacji jakościowej wykorzystuje testy w specjalnych warunkach do określenia ocen. Zazwyczaj najlepszym sposobem oceny opony jest sprawdzenie jej żywotności. Może się ona różnić w zależności od konkretnej marki. Porównując opony tej samej marki, możesz mieć większe szanse na uzyskanie jasnego obrazu rzeczywistej żywotności bieżnika. Jednak nie zawsze jest to najlepszy sposób na określenie rzeczywistej żywotności opony.
Jeśli chodzi o Uniform Tire Quality Grading System, musisz wiedzieć, że dotyczy on tylko opon do samochodów osobowych. Niektóre opony do samochodów dostawczych i motocykli nie są klasyfikowane. Mimo to powinieneś poświęcić trochę czasu na porównanie wielu klasyfikacji UTQG z Twoimi specyficznymi potrzebami. Na przykład powinieneś rozważyć kategorie opon letnich, zimowych i całorocznych. Są one oparte na typie opony, konstrukcji i indeksie nośności.
UtQG wykorzystuje opatentowany system do oceny temperatury i trakcji. Są one oparte na rządowym, standaryzowanym teście. Chociaż system ten nie jest doskonały, to jednak system rekordów UTQG oferuje wiarygodną metrykę do pomiaru osiągów.