Czy musisz czekać, aż ładowarka pokaże, że bateria jest w pełni naładowana, zanim będziesz mógł skorzystać z urządzenia? Jeśli masz akumulator litowo-jonowy lub kwasowo-ołowiowy, ucieszy Cię wiadomość, że wykorzystasz w pełni możliwości swojego urządzenia, jeśli naładujesz go przed użyciem.
Akumulatory litowo-jonowe zapewniają najlepszą wydajność
Akumulator litowo-jonowy to najszybciej rozwijający się system akumulatorowy na rynku. Ma wiele zalet w porównaniu z innymi technologiami akumulatorowymi. Są też jednak pewne wady.
Jedną z głównych zalet technologii litowo-jonowej jest wysoka gęstość energii. Oznacza to, że pakiet będzie działał przez dłuższy czas. Ponadto gęstość energii oznacza, że bateria będzie lżejsza.
Baterie litowo-jonowe mają wiele zastosowań. Są szczególnie ważne w telefonach komórkowych. Większość nowoczesnych telefonów komórkowych działa na jednym ogniwie. Ogniwa te są szybko ładowane i rozładowywane.
Baterie litowo-jonowe są bardzo lekkie. Ważą mniej niż 55% wagi ich standardowych odpowiedników kwasowo-ołowiowych. Kolejną zaletą jest płaska krzywa rozładowania. Dzięki ulepszonym technikom produkcji ceny akumulatorów litowo-jonowych mogą zostać obniżone.
Baterie litowo-jonowe zapewniają wyższe napięcie niż standardowe ogniwa niklowo-wodorkowe (NiMH) lub alkaliczne. Kiedy ogniwo litowo-jonowe jest w pełni naładowane, dostarcza napięcia 3,6 V. Jest to znacznie wyższe napięcie niż w przypadku standardowego ogniwa kwasowo-ołowiowego.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe mogą być ładowane i rozładowywane bez efektu pamięci
Jeśli używasz w swoim samochodzie akumulatorów kwasowo-ołowiowych, ważne jest, abyś zrozumiał, jak prawidłowo je ładować i rozładowywać. Pozwoli Ci to uzyskać najlepsze możliwe osiągi.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe działają poprzez przekazywanie energii elektrycznej z elektrody ujemnej do dodatniej. Energia ta jest przechowywana w elektrolicie ogniwa. Akumulator składa się z serii połączonych ze sobą ogniw, z których każde posiada anodę ołowiową i katodę z kwasu siarkowego. Gdy obwód zewnętrzny jest w pełni naładowany, elektrony przemieszczają się z elektrody ujemnej do dodatniej.
W pełni naładowany akumulator kwasowo-ołowiowy wytwarza napięcie 12,6 V. Jednak po rozładowaniu napięcie to spada do około 10,5 V.
Wewnętrzny opór akumulatora jest również ważnym czynnikiem. W miarę używania akumulatora zwiększa się jego opór wewnętrzny. Powoduje to spadek napięcia na zaciskach pod wpływem obciążenia.
Innym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest głębokość rozładowania. Płytsza głębokość rozładowania zwiększy liczbę cykli, w których akumulator może być używany.
Właściwie zaprojektowana ładowarka może pozwolić akumulatorom osiągnąć ich pełną żywotność
Właściwie zaprojektowana ładowarka może pomóc akumulatorowi osiągnąć jego pełną żywotność. Istnieje jednak wiele czynników, które mogą wpłynąć na wydajność.
Jednym z nich jest opór wewnętrzny ogniwa. Opór wewnętrzny jest zwykle dwukrotnie większy od wartości początkowej, kiedy ogniwo jest nowe.
Innym czynnikiem jest temperatura. Baterie mogą ulec uszkodzeniu, gdy są ładowane w temperaturach przekraczających ich zalecany zakres. Wysoka temperatura otoczenia może przyspieszyć pasożytnicze reakcje chemiczne.
Nadmierna szybkość ładowania i rozładowywania może również skrócić żywotność baterii. Na przykład w przypadku akumulatora samochodowego ładowanie w gorącym pojeździe może spowodować ucieczkę termiczną. To szybko zniszczy baterię.
Na ogół baterie mogą wytrzymać od roku do dwóch lat, jeśli są regularnie używane. W zależności od składu chemicznego akumulatora żywotność ta może się różnić, ale pojemność akumulatora po zakończeniu eksploatacji wynosi zwykle około 80% wartości „nowego” akumulatora.
Trwałość baterii w cyklu jest funkcją głębokości rozładowania (DOD) i liczby cykli. Jest to prosta wzajemna zależność matematyczna.