Katalizator jest istotną częścią samochodu i pomaga usuwać toksyczne gazy. Jest używany w silnikach Diesla do rozkładania tlenku węgla i węglowodorów. Jeśli jesteś zainteresowany zakupem katalizatora do swojego samochodu, dowiedz się, jak on wygląda.
Utlenia tlenek węgla i węglowodory
Katalizator to urządzenie, które zmniejsza ilość szkodliwych emisji z silnika samochodowego. Urządzenia te redukują szkodliwe zanieczyszczenia pochodzące z silników samochodowych, w tym tlenek węgla i węglowodory. Pomagają też poprawić jakość powietrza.
Konwertery katalityczne działają poprzez rozkładanie szkodliwych substancji chemicznych na mniej szkodliwe. Ich głównym zadaniem jest redukcja toksycznych emisji z silników spalinowych. Początkowo katalizatory były używane do redukcji tlenku węgla, ale później zostały opracowane do redukcji wszystkich szkodliwych gazów.
Pierwsze katalizatory były prostymi katalizatorami utleniającymi. Były pakowane w metalowe kanistry i montowane w samochodach benzynowych. W latach 70. przepisy amerykańskie wymagały, aby samochody benzynowe były wyposażone w katalizatory.
Nowoczesne katalizatory są wykonane z ceramicznych korpusów o strukturze plastra miodu. Wewnątrz konwertera znajdują się metale szlachetne, które stanowią niezbędne wsparcie i katalizator. Jeden koniec konwertera jest podłączony do silnika, a drugi do rury wydechowej.
Łatwo go ukraść
Katalizatory są urządzeniem kontrolującym emisję spalin, które redukuje szkodliwe emisje wytwarzane przez samochody. Ich działanie polega na przekształcaniu toksycznych gazów spalinowych w nieszkodliwy dwutlenek węgla. Jest to prosty proces, który wymaga trochę czasu i elektronarzędzia. Ale jest też lukratywnym celem dla złodziei.
Katalizator zawiera cenne metale ziem rzadkich. Te metale szlachetne stają się coraz cenniejsze, gdy ich ceny rosną. W grudniu 2020 roku rod, jeden z metali ziem rzadkich w katalizatorze, kosztował ponad 16 000 dolarów za uncję.
Wraz ze wzrostem cen metali szlachetnych rośnie ryzyko kradzieży katalizatora. To sprawia, że katalizator staje się celem dla przestępców samochodowych.
Najlepszym sposobem na uniknięcie kradzieży katalizatora jest parkowanie w bezpiecznym miejscu. Jeśli nie jesteś w stanie tego zrobić, rozważ zakup alarmu samochodowego z czujnikiem ruchu. Niektórzy producenci montują takie urządzenia w swoich modelach. Większość jednak tego nie robi.
To drogie
Konwertery katalityczne są ważnymi częściami silnika, ale są też drogie. Służą do przekształcania toksycznych spalin w mniej szkodliwe gazy. Katalizator, który składa się z wielu metali szlachetnych, pomaga silnikowi samochodu pracować wydajnie i czysto.
W ciągu ostatnich kilku lat wartość tych metali gwałtownie wzrosła. W rzeczywistości rod jest obecnie jednym z najcenniejszych metali na Ziemi. Wyceniono go na dziesiątki tysięcy dolarów za uncję.
Inne cenne metale to platyna, której wartość w ostatnich latach gwałtownie wzrosła. Platyna wywołuje reakcję chemiczną, która usuwa zanieczyszczenia ze spalin.
Innym metalem, który zyskał na wartości, jest pallad. Pallad jest metalem szlachetnym, który może być przetwarzany na inne użyteczne produkty, takie jak srebro. Kiedy gram palladu zostanie poddany recyklingowi, może zostać sprzedany nawet za 68 dolarów.
Innym ważnym elementem katalizatora są otaczające go osłony termiczne. Zapewnia to samochodowi wysoką odporność na ciepło i korozję.
Używany w silnikach Diesla
Katalizatory są ważnym elementem pojazdów z silnikami Diesla. Redukują one emisję tlenku węgla i tlenków azotu. Te zanieczyszczenia są przekształcane w nieszkodliwe produkty uboczne. Katalizatory stosowane w katalizatorach są często wykonane z metali szlachetnych, takich jak platyna, rod i pallad.
Spaliny silników Diesla zawierają duże ilości cząstek stałych. Aby temu zaradzić, Agencja Ochrony Środowiska bardzo rygorystycznie podchodzi do kwestii stosowania katalizatorów w samochodach.
Wszystkie nowe samochody sprzedawane w Wielkiej Brytanii muszą spełniać normy emisji spalin Euro. Zgodnie z nimi wszystkie samochody muszą być wyposażone w katalizator. Istnieją jednak modele samochodów, które nie potrzebują katalizatora. W takich przypadkach alternatywą jest recyrkulacja spalin.
Są trzy rodzaje katalizatorów. Każdy z nich ma swoje zalety i wady. Na przykład Selektywna Redukcja Katalityczna jest droga. SCR zamienia tlenki azotu na tlen i azot.
Innym typem katalizatora jest katalizator dwukierunkowy. W przeciwieństwie do selektywnego, nie eliminuje on tlenków azotu. Po prostu oczyszcza tlenek węgla.