Sterownik silnika znajduje się w komorze silnika. Ma trzy główne sekcje: jedna dla systemu zarządzania silnikiem, lampka ostrzegawcza ESP i lampka ostrzegawcza akumulatora. Musisz być świadomy tych ostrzeżeń i ich znaczenia, jeśli chcesz zachować bezpieczeństwo.
Lampka ostrzegawcza systemu zarządzania silnikiem
Jeśli zobaczysz lampkę ostrzegawczą systemu zarządzania silnikiem w swoim Audi A3 8l, może to oznaczać jedną z wielu rzeczy. Nie jest ona jednak taka, jak inne lampki na desce rozdzielczej.
Wskaźnik poziomu płynu chłodzącego to kolejne ostrzeżenie, na które należy zwrócić uwagę. Zbyt mała lub zbyt duża ilość płynu chłodzącego może wpłynąć na Twoje właściwości jezdne i zdolność hamowania. Powinieneś sprawdzić w instrukcji obsługi, jak napełnić zbiornik.
Należy również zwrócić uwagę na lampkę kontrolną silnika. Może się ona pojawić po napełnieniu zbiornika paliwa, zdjęciu korka z pompy paliwowej lub po odkręceniu korka. Może to być fałszywy alarm i można go zresetować po wykonaniu prostych czynności serwisowych.
Wskaźnik ABS jest ważnym elementem bezpieczeństwa. Gdy się świeci, sygnalizuje problem z systemami bezpieczeństwa pojazdu.
Lampka ostrzegawcza akumulatora
Kiedy w Twoim Audi A3 8L zapala się lampka ostrzegawcza akumulatora, jest to oznaka problemu z układem ładowania. Jeśli zauważysz tę lampkę, powinieneś zjechać na pobocze i zabrać samochód do dealera.
Animator to generator elektryczny, który ładuje akumulator w Twoim samochodzie. Jeśli napięcie jest zbyt niskie, zobaczysz czerwoną lub żółtą lampkę ostrzegawczą.
Niektórzy myślą, że lampka oznacza, że powinieneś wyłączyć silnik, ale w rzeczywistości oznacza ona po prostu, że akumulator nie jest wystarczająco naładowany. Możesz rozwiązać ten problem, a po jego rozwiązaniu kontrolka zgaśnie.
Aby rozwiązać ten problem, musisz odłączyć przewód akumulatora od ujemnego bieguna samochodu. Następnie podłącz ponownie kabel w odwrotnej kolejności.
Lampka ostrzegawcza ciśnienia oleju w silniku
Lampka ostrzegawcza w silniku może wskazywać na wiele problemów. Niektóre z najczęstszych problemów to niskie ciśnienie oleju, poziom płynu chłodzącego, a nawet usterki silnika. Jeśli Twój samochód wykazuje jeden z tych objawów, najlepiej zlecić zdiagnozowanie problemu wykwalifikowanemu mechanikowi.
Ciśnienie oleju jest kluczowe dla sprawnego działania silnika. Kiedy ciśnienie spada zbyt nisko, silnik może ulec nieodwracalnym uszkodzeniom. Może to również spowodować awarię katalizatora. Aby uniknąć katastrofalnego uszkodzenia silnika, ważne jest, aby regularnie sprawdzać ciśnienie i podjąć odpowiednie kroki w celu usunięcia problemu.
Wskaźnik ciśnienia oleju w Twoim Audi A3 to ikona przypominająca panewkę, która wskazuje ilość oleju pompowanego przez silnik. Jednostka sterująca silnika wykryje spadek ciśnienia i zapali symbol.
Lampka ESP
Lampka ESP na desce rozdzielczej Audi A3 służy do sygnalizowania usterki w systemie elektronicznego programu stabilizacji. Gdy system ten zostanie aktywowany, uruchamia hamulce na drugim kole, aby samochód nie zaczął się obracać. Ponadto pomaga poprawić trajektorię pojazdu.
ESP wykrywa nadmierne przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne. Potrafi również wykryć nadsterowność, czyli sytuację, w której tylne koła tracą przyczepność. Może to spowodować utratę przyczepności, co może być niebezpieczne dla kierowcy. Użycie hamulców jest dobrym sposobem na uniknięcie tej sytuacji.
Podczas normalnej jazdy kontrolka ESP nie jest zauważalna. Jednak podczas jazdy po śliskiej nawierzchni zapali się lampka ostrzegawcza.
Po uruchomieniu silnika lampka powinna zgasnąć. Jeśli po pewnym czasie lampka pozostanie zapalona, powinieneś skorzystać z pomocy wykwalifikowanego mechanika.
Bezpieczeństwo pieszych
Bezpieczeństwo pieszych nie jest nowym tematem w świecie motoryzacji. W rzeczywistości przemysł samochodowy wprowadził kilka innowacji, które zwiększają bezpieczeństwo kierowcy i pieszego. Obejmują one szereg funkcji, takich jak poduszki powietrzne dla pieszych, systemy ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, monitorowanie martwego pola i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu.
Najbardziej zaawansowane systemy wykorzystują czujniki i siłowniki do zapewnienia zaawansowanego wspomagania hamowania i kierowania, próbując w ten sposób zapobiec wypadkowi. Niektóre systemy są zautomatyzowane, inne są aktywowane ręcznie. Jeśli system nie zadziała, może spowodować wiele problemów. Na przykład system może nie być w stanie utrzymać bezpiecznej odległości od pojazdu poprzedzającego lub zmniejszyć obciążenia hamulców.
W nowszych modelach Audi A3 i S3 zastosowano wiele systemów. Jednym z nich jest elektroniczny program stabilizacji (ESC). Funkcja ta jest w stanie ustabilizować pojazd i pomóc mu w utrzymaniu bezpiecznej odległości od pojazdu poprzedzającego. Jego działanie polega na wykryciu ruchu i nakazaniu podniesienia siłowników.