Ważne jest, aby co jakiś czas sprawdzać łożysko koła. Dzieje się tak dlatego, że łożysko odpowiada za przenoszenie mocy z silnika na opony. Kiedy łożysko się zużyje, może powodować nierównomierne zużycie opon, brzęczenie i cykliczne świergotanie. Jeśli zauważysz któryś z tych objawów, czas wymienić łożysko koła.
Szumiący hałas
Jeśli słyszysz szum podczas jazdy, istnieje szansa, że jest on spowodowany uszkodzonym łożyskiem koła. Może to być poważny problem, ponieważ uszkodzone łożysko koła może spowodować wiele problemów, na przykład kolizję.
Szumiące dźwięki mogą być spowodowane przez wiele czynników, w tym nierównomierne zużycie opon, łożyska kół i elementy zawieszenia. To wszystko są problemy, które należy sprawdzić, a jeśli nie zostaną szybko naprawione, samochód może stać się zawodny.
Nierównomierne zużycie opon jest główną przyczyną szumów. Jeśli opony są zużyte lub mają nieregularny bieżnik, możesz zauważyć brzęczenie podczas przyspieszania lub skręcania.
Zmiana pasa ruchu lub pokonywanie zakrętów również wpłynie na zmianę hałasu. Dźwięki, które słyszysz podczas jazdy po autostradzie, będą inne niż te, które słyszysz na zakręcie.
Zwykle szumy pochodzą z układu napędowego. Układ napędowy składa się z kilku elementów, takich jak skrzynia biegów, łożyska kół i osie napędowe.
Cykliczne świergotanie
Jeśli słyszysz ciągły cykliczny świergot w swoim samochodzie, możesz mieć problemy z łożyskiem koła. Ten hałas może być spowodowany przez kilka czynników. Ważne jest sprawdzenie stanu łożysk kół, aby zapobiec poważnym uszkodzeniom pojazdu.
Łożyska kół mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowania kół i opon. Muszą być wystarczająco szczelne, aby woda, kurz i zanieczyszczenia drogowe nie dostały się do piasty. Ponadto muszą być w stanie zapewnić niezbędne podparcie dla całego ciężaru pojazdu. Kiedy łożyska są zużyte, mogą powodować nienormalne zużycie opon i elementów układu hamulcowego.
Objawy uszkodzonego łożyska koła to szum lub zgrzytanie podczas obracania koła, świergotanie wokół koła i pisk podczas hamowania. Dźwięki te mogą mieć różną wysokość i czas trwania. Najlepszym sposobem na zidentyfikowanie uszkodzonego łożyska koła jest posłuchanie tego dźwięku.
Nierównomierne zużycie opon
Jeśli zauważyłeś nierównomierne zużycie opon w swoim samochodzie, możesz chcieć, żeby sprawdził to warsztat samochodowy. Problem może być tak prosty, jak poluzowane łożysko koła, lub może być czymś bardziej złożonym. Serwis może ustalić przyczynę zużycia opon i zaproponować najskuteczniejszy sposób jej usunięcia.
Opony są ważne dla bezpieczeństwa i prowadzenia samochodu. Utrzymywanie ich w odpowiednim stanie napompowania zapewni im jak najdłuższą żywotność. Ponadto comiesięczne sprawdzanie ciśnienia w oponach zapobiegnie ich niepotrzebnemu zużyciu.
Nierównomierne zużycie opony może również wskazywać na problemy z łożyskiem piasty koła lub układem zawieszenia. Prawidłowe wyważenie opon zapobiegnie ich nierównomiernemu zużyciu. Można to zrobić, obracając koła, aby równomiernie rozłożyć zużycie opony.
Jednym z najprostszych sposobów wykrycia nieregularnego zużycia opony jest dokładne przyjrzenie się bieżnikowi. Powinieneś też sprawdzić, czy nie ma typowych wzorców zużycia.
Niebezpieczeństwa związane z uszkodzonym łożyskiem koła
Niesprawne łożysko koła może być bardzo niebezpieczną sytuacją. Nie tylko może spowodować, że opona spadnie z samochodu, ale także narazić na niebezpieczeństwo Ciebie i innych kierowców. Jeśli podejrzewasz, że łożysko koła nie działa prawidłowo, powinieneś natychmiast skonsultować się z mechanikiem.
Łożyska kół są niezbędne do funkcjonowania samochodu. Ich zadaniem jest podtrzymywanie obciążeń osiowych i promieniowych. Podczas gdy niektóre łożyska kół są w stanie funkcjonować normalnie przez długi czas, inne zaczynają szwankować.
Jednym z głównych objawów uszkodzonego łożyska koła jest hałas szlifowania. Szlifowanie jest słyszalne przy niskich prędkościach, ale staje się głośniejsze, gdy samochód przyspiesza. Ten dźwięk może być spowodowany przez cząstki metalu, błoto lub wodę przedostające się przez uszczelki.
Innym objawem złego łożyska koła jest luz w kole. Kiedy luz jest nadmierny, jest to znak ostrzegawczy, że łożysko koła zbliża się do końca. W idealnej sytuacji luz powinien być minimalny.