Świece zapłonowe w Twoim samochodzie można sprawdzić za pomocą miernika, aby sprawdzić, czy działają prawidłowo. Zła świeca zapłonowa może spowodować, że samochód będzie się zatrzymywał lub nie będzie miał zapłonu. Powinieneś być w stanie stwierdzić, czy świece są uszkodzone, sprawdzając opór i czy przewody nie działają prawidłowo.
Sprawdzenie oporu
Opór świec zapłonowych można sprawdzić za pomocą omomierza lub miernika oporu. Im wyższa rezystancja, tym więcej ciepła wytwarzają. Niezależnie od tego, czy musisz wymienić świece, czy masz problemy z ich odpaleniem, ten prosty test pomoże Ci określić problem.
Jeśli nie jesteś pewien, jak używać omomierza, sprawdź specyfikacje producenta. Wiele podręczników naprawczych dla rynku wtórnego zawiera listę zakresów oporu. Na przykład Society of Automotive Engineers sugeruje, że maksymalna wartość wynosi 12 omów na stopę. Oznacza to, że musisz znaleźć miernik, który poradzi sobie z zakresem co najmniej 30-38 omów.
Gdy już masz miernik, musisz znaleźć odpowiedni zakres oporu dla swoich świec zapłonowych. Specyfikacje te różnią się w zależności od producenta, więc być może będziesz musiał sięgnąć do podręcznika serwisowego dla rynku wtórnego lub do sekcji bibliotecznej w lokalnej bibliotece.
Typowo, standardowy zakres dla przewodów świec zapłonowych wynosi 7000 do 10 000 omów na stopę. Druty z wyższej półki mogą mieć nawet 7000 omów. Wadliwy przewód może powodować niską oszczędność paliwa, zacinanie się przy przyspieszaniu i nieprawidłowy zapłon.
Sprawdzenie świec zapłonowych może zaoszczędzić Ci pieniądze i czas. Ale warto wiedzieć, że dobra elektroda nie gwarantuje dobrej świecy zapłonowej.
Sprawdzenie wadliwych świec zapłonowych
Faktem jest, że świece zapłonowe odgrywają kluczową rolę w systemie zapłonowym silnika. Dlatego ważne jest, aby regularnie je sprawdzać. Może to zapobiec większym problemom w przyszłości.
Dobrym sposobem na sprawdzenie świecy jest użycie multimetru. Jednak aby uzyskać prawidłowy odczyt, musisz użyć multimetru wysokiej jakości. Jeśli nie możesz uzyskać dokładnego odczytu, być może będziesz musiał zatrudnić profesjonalistę.
Możesz to zrobić, podłączając przewody multimetru do wtyczki. Multimetr zmierzy rezystancję wtyczki. W zależności od marki i modelu multimetru opór będzie się różnił.
Na ogół dobra świeca zapłonowa powinna mieć opór 4 000-8 000 omów. W przypadku większości samochodów osobowych jest to uznawane za dobrą iskrę.
Innym dobrym wskaźnikiem dobrej świecy jest niebieska iskra, która pojawia się po odpaleniu świecy. Oznacza to, że cewka i świeca pracują prawidłowo.
Świece zapłonowe są zwykle umieszczone w górnej części głowicy cylindrów małych silników. Są częścią układu zapłonowego i monitorują elektryzowanie się mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Kiedy mieszanka zapala się, wytwarza silną niebiesko-białą iskrę.
Jeśli świeca zapłonowa nie wytwarza dobrej iskry, prawdopodobnie jest to problem z przewodami. Chociaż zużycie przewodów nie jest rzadkością, warto je wymienić, kiedy już się zużyją.
Testowanie uszkodzonych przewodów świec zapłonowych
Podczas testowania uszkodzonych przewodów świec zapłonowych warto użyć cyfrowego miernika omowego. To urządzenie jest podstawowym narzędziem diagnostycznym i pomoże Ci ustalić, czy Twoje przewody działają prawidłowo.
Świeca zapłonowa jest częścią silnika i powinna być regularnie wymieniana. Kiedy zauważysz takie objawy, jak nierówna praca na biegu jałowym lub zmniejszony przebieg paliwa, ważne jest, aby sprawdzić, czy świece nie mają problemów.
Podczas rutynowego przeglądu producent poda informacje, kiedy należy wymienić przewody. Najlepszą praktyką jest ich wymiana, gdy minie termin przeglądu.
Uszkodzony przewód świecy zapłonowej może spowodować wiele problemów w Twoim samochodzie. Mogą one obejmować zmniejszenie mocy, słabą iskrę i spadek obrotów. Może również powodować problemy z emisją spalin i zakłóceniami radiowymi.
Sprawdzenie, czy przewody świec zapłonowych są uszkodzone, jest stosunkowo łatwym zadaniem, ale powinieneś wykonywać testy po kolei. Na początek musisz odłączyć przewód od podstawy, do czego potrzebny jest śrubokręt.
Następnie musisz przyjrzeć się izolacji przewodu. Niektóre starsze wtyczki mają pęknięcia lub odpryski w izolacji. Choć nie jest to tak niebezpieczne, jak uszkodzony przewód, to jednak jest to powód do niepokoju.