Czy zastanawiałeś się kiedyś, jaki silnik jest w Twoim BMW E90? Dobra wiadomość jest taka, że odpowiedź nie jest trudna do znalezienia. Na silnik Twojego samochodu składa się wiele elementów. Należą do nich N52, 4,4-litrowy M3 CRT, 320si i wiele innych.
N52
BMW N52 był jednym z najbardziej udanych silników rzędowych sześciocylindrowych, jakie kiedykolwiek powstały. Był produkowany od 2004 do 2015 roku. Był używany w wielu modelach BMW, w tym w E90 serii 3, E60 serii 5 i E70 X5.
W przeciwieństwie do poprzedniego silnika M54, N52 miał aluminiowe tłoki i otwory cylindrów. Było to spowodowane tym, że był lżejszy od swojego poprzednika.
Mimo swojej wagi, N52 był w stanie dostarczyć 268 koni mechanicznych. Była to najwyższa moc dla jakiegokolwiek rzędowego silnika sześciocylindrowego w tamtych czasach.
N52 był również pierwszym silnikiem chłodzonym wodą, w którym zastosowano aluminiowy blok kompozytowy. Oznaczało to, że był wystarczająco lekki, aby można go było produkować na skalę masową.
Magnez nie jest jednak najlepszym materiałem na blok silnika. Magnez jest podatny na korozję i nie sprawdza się dobrze w obecności wody. Ponadto nie jest dobrze przystosowany do sił, jakie musi przenosić silnik, zwłaszcza w wyższych temperaturach.
320si
Silnik BMW 320si to ręcznie zbudowana wersja 2,0-litrowego silnika rzędowego N45 z modelu E90. Został on zaprojektowany tak, aby spełniał wymogi regulaminu Super 2000 WTCC. Ta specjalna wersja została wyprodukowana i homologowana, a następnie sprzedana publicznie.
Niewielka liczba modeli BMW 320si została sprowadzona na rynek japoński. Jednak z silnikami tymi odnotowano wiele problemów, a ich wartość jest obecnie stosunkowo niewielka.
Kilka zespołów używało BMW 320si w British Touring Car Championship. Na przykład Colin Turkington zdobył mistrzostwo kierowców BTCC w 2009 roku, jeżdżąc BMW 320si.
Silnik 320si to 2,0-litrowy czterocylindrowiec o mocy 173 KM. Jest to znaczący wzrost w stosunku do zwykłego 320i.
Stopień sprężania w nowym silniku 320si wynosi 11,0:1 zamiast starego 10,5. To zwiększa moc o około 23 KM.
4,4-litrowe M3 CRT
4,4-litrowe M3 CRT to bardzo wyjątkowy pojazd. Jest to czterodrzwiowy sedan z podwoziem zaprojektowanym na zamówienie i lekką konstrukcją. Napędzany tym samym 4,4-litrowym silnikiem S65, który można znaleźć w coupe, oferuje taką samą moc jak GTS.
W porównaniu ze standardowym M3, CRT jest lżejsze o 155 funtów. W celu zmniejszenia wagi zastosowano wiele elementów z włókna węglowego. Na przykład maska silnika i maska silnika są o ułamek cięższe niż w tradycyjnym modelu stalowym.
W dodatku M3 CRT ma zmodernizowany pakiet hamulcowy. Tarcze hamulcowe na tylnej osi, z sześcioma tłoczkami na każde koło, są większe. Hamulce te są zasilane klockami hamulcowymi specyficznymi dla danego modelu. Przednie tarcze mają 380 mm, a zaciski 380 mm x 28 mm.
Kolejnym kluczowym elementem M3 CRT jest tytanowy układ wydechowy. Zwiększa on moment obrotowy o 325 lb-ft. Jest on dodatkowo wzmocniony przez tytanowy układ wydechowy sterowany klapami.
Cewki zapłonowe
Cewka zapłonowa w BMW E90 jest kluczową częścią układu zapłonowego samochodu. Gdy cewka jest wadliwa, może powodować problemy w dowolnym miejscu silnika. Silnik może pracować nierówno, czuć zapach paliwa lub mogą pojawić się kody kontrolne silnika.
Aby cewka zapłonowa działała prawidłowo, musi wytworzyć iskrę o dużym natężeniu, która zapala mieszankę paliwowo-powietrzną w cylindrze. Jest to możliwe dzięki przepływowi prądu przez pole magnetyczne w rdzeniu cewki. Jednak ilość energii w iskrze zależy od ciśnienia, prędkości i składu mieszanki.
Na szczęście cewka jest łatwo dostępna i można ją wymienić. Większość BMW stosuje układ „cewka na świecy”. Oznacza to, że jedna cewka jest podłączona do świecy zapłonowej każdego cylindra. Aby uzyskać dostęp do cewek zapłonowych, musisz zdjąć pokrywę akustyczną silnika.
Pasek zębaty
Pasy zębate są ważnymi elementami każdego bloku silnika, a uszkodzony może spowodować poważne szkody. Napędzają wiele akcesoriów silnika, od klimatyzacji po wspomaganie kierownicy. Jeśli zastanawiasz się, jaka jest różnica między zwykłym paskiem a paskiem serpentynowym, musisz wiedzieć, że ten drugi ma wiele zalet.
Pasek serpentynowy to pasek żebrowany, który pomaga połączyć koła pasowe silnika z innymi częściami samochodu. Pasek jest narażony na działanie wysokich temperatur i ciągłe tarcie, dlatego może się strzępić, pękać lub łamać. Jest to również podstawowy sposób, w jaki silnik samochodu chłodzi pasażerów.
W zależności od pojazdu, pasek może wytrzymać nawet 50 000 mil, ale warto wymieniać go przynajmniej raz w roku, a najlepiej częściej. Dzięki temu silnik będzie pracował jak najlepiej i unikniesz kosztownych napraw w przyszłości.