Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, jak skręcić kierownicę, to z pewnością ucieszy cię wiadomość, że istnieje kilka metod, które możesz zastosować, aby wykonać to zadanie. Należą do nich: kierowanie „ręka w rękę”, używanie pozycji na godzinie trzeciej i unikanie wahacza poprzecznego.
Kierowanie „ręka w rękę”
Kierowanie „ręka w rękę” jest popularną techniką obracania kierownicą. Używa się jej także do parkowania i usuwania skutków poślizgu. Stosowanie tej metody jest zalecane w sytuacjach, w których występuje mała prędkość i ograniczona widoczność. Nie jest to jednak najbezpieczniejsza ze wszystkich technik kierowania. W porównaniu z innymi metodami nie chroni Cię przed obrażeniami w przypadku wyzwolenia poduszki powietrznej.
Metoda „ręka za rękę” polega na tym, że dwie ręce naciskają na kierownicę. Kiedy skręt jest zakończony, przeciwna ręka rozluźnia się i przesuwa po kierownicy. Może to stanowić zabezpieczenie, jeśli będziesz uczestniczył w wypadku.
Inną popularną techniką kierowania jest kierowanie typu push-pull. Dzięki temu obie ręce są trzymane na kierownicy, co zmniejsza ryzyko obrażeń w przypadku otwarcia poduszki powietrznej.
Pozycja na godzinie 9 i 3
Pozycja na godzinie 9 i 3 jest preferowana przez wielu kierowców. Ta pozycja zapewnia maksymalną siłę nacisku przy zachowaniu równowagi między pojazdem a kierowcą. Zwiększa też promień skrętu i ułatwia manewrowanie.
Jeśli nie wiesz, jak trzymać kierownicę w odpowiedniej pozycji, sprawdź w instrukcji obsługi. Poćwicz także na parkingu lub podjeździe. Dobrą zasadą jest, aby nigdy nie umieszczać rąk na górze lub na dole kierownicy. Taka pozycja może spowodować uderzenie w głowę lub wstrząs mózgu.
National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) zaleca trzymanie rąk w pozycji na godzinie 9 i 3. Trzymanie rąk w tych pozycjach zmniejszy ryzyko obrażeń spowodowanych przez poduszki powietrzne. Ponadto Twoje ręce będą wolne od poduszek powietrznych w razie wypadku.
Unikaj krzyżowania ramion
Jednym z najbardziej popularnych powiedzeń wśród początkujących kierowców jest unikanie krzyżowania ramion przy skręcaniu kierownicą. Pomijając fakt, że krzyżowanie rąk jest niebezpieczne, nie ma żadnych dowodów na to, że ta praktyka poprawia bezpieczeństwo. Nawet najbardziej ostrożny kierowca może się pomylić, jeśli będzie próbował obracać kierownicą obiema rękami. Na szczęście szybki rzut oka na instrukcję obsługi może dostarczyć wskazówek, którą stronę należy pociągnąć, a którą popchnąć. Kiedy już nabierzesz wprawy, jazda będzie bardzo płynna.
Poza tym nie ma nic gorszego niż trzęsąca się kierownica. W rzeczywistości wielu ludziom udaje się to zrobić, jeśli tylko postępują zgodnie z instrukcją obsługi. Dlaczego więc nie Ty?
Ciśnienie w oponach
Ciśnienie w oponach jest ważnym czynnikiem decydującym o Twoim bezpieczeństwie podczas jazdy. Nieprawidłowe ciśnienie może doprowadzić do rozerwania opony, zmniejszenia zużycia paliwa i nierównomiernego zużycia. Właściwe ciśnienie zwiększa przyczepność, oszczędność paliwa i żywotność opony.
Niektóre pojazdy mają system monitorowania ciśnienia (TPMS), który ostrzega Cię, gdy ciśnienie w oponach jest zbyt niskie. Powinieneś sprawdzać opony za każdym razem, gdy prowadzisz samochód. Pomoże Ci to uniknąć niebezpiecznych warunków jazdy, takich jak przebicie opony.
Po uruchomieniu pojazdu czujnik odczyta wewnętrzne ciśnienie w oponach. Następnie wyśle tę informację do systemu informacyjnego pojazdu. Jeśli w którejś z opon jest zbyt niskie ciśnienie, system wyśle komunikat ostrzegawczy na wyświetlacz wielofunkcyjny (MID).
Bez względu na to, czy masz bezpośredni czy pośredni system TPMS, powinieneś sprawdzać, czy w Twoich oponach nie ma zbyt wysokiego ciśnienia. Jeśli nie jesteś pewien, ile powietrza powinieneś wlać do opon, możesz zapytać technika w lokalnym sklepie z częściami samochodowymi. Będzie on w stanie podać prawidłowe ciśnienie powietrza dla Twojego samochodu.
Suchy układ kierowniczy
Suchy układ kierowniczy nie należy do najbardziej eleganckich ruchów. Wywiera raczej duży nacisk na mechanizm kierowniczy Twojego samochodu i może spowodować zużycie przednich opon szybciej, niż byś się tego spodziewał.
Najlepszym rozwiązaniem jest unikanie kierowania na sucho. Możesz to zrobić, jeśli musisz, odsuwając samochód od krawężnika. Pomoże to zminimalizować uszkodzenia i zużycie opon, a jednocześnie pozwoli zachować kontrolę nad pojazdem.
Podczas jazdy pamiętaj, aby patrzeć daleko przed siebie. Dzięki temu nie będziesz przypadkowo skręcać w niewłaściwe miejsca. Pamiętaj też, żeby używać głównych elementów sterujących, kiedy nie patrzysz w dół. Jeśli się spieszysz, możesz skupić się na drodze i zapomnieć o elementach sterujących.
Podczas egzaminu na prawo jazdy postaraj się nie dać się wyprowadzić z równowagi. Nie jest to dobry pomysł, aby robić to w zamkniętej przestrzeni, takiej jak parking.