Jeśli masz problem z biegami w swoim samochodzie, możesz się zastanawiać, kiedy powinna nastąpić zmiana biegów. Ogólnie rzecz biorąc, zmiana biegu następuje, gdy wał korbowy obraca się do przodu lub do tyłu. Wał korbowy obraca się do tyłu, jeśli zmieniłeś bieg na wsteczny. I odwrotnie – jeśli wrzuciłeś wyższy bieg, wał korbowy obraca się do przodu.
Upshift
Podczas jazdy możesz się zastanawiać, kiedy powinna nastąpić zmiana biegu. Jest to ważne, ponieważ prędkość obrotowa silnika powinna być zmniejszona lub zwiększona, aby dopasować ją do prędkości następnego biegu. Jeśli jesteś nowy w tym procesie, może to być nieco onieśmielające, ale jeśli będziesz ćwiczyć, wkrótce staniesz się profesjonalistą.
Zmienianie biegów w samochodzie wymaga nieco umiejętności, ale nie jest tak trudne, jak się wydaje. Po pierwsze, musisz uruchomić samochód z miejsca. Następnie musisz użyć pedału gazu, aby ruszyć do przodu. Kiedy już opanujesz obsługę drążka, będziesz mógł wykorzystać dźwięki wydawane przez samochód oraz prędkościomierz, aby znaleźć odpowiedni bieg.
Pierwszy bieg jest przeznaczony do prędkości około 15 mil na godzinę. Gdy będziesz jechał szybciej, będziesz musiał zmienić bieg na wyższy, aby osiągnąć pożądaną prędkość. Podobnie zmiana biegu na niższy może być konieczna, gdy będziesz musiał nacisnąć na hamulec. Podobnie, jeśli zamierzasz wjechać na wzgórze, musisz zmienić bieg na niższy.
Zazwyczaj dobrze jest zrobić rozeznanie, zanim spróbujesz zmienić bieg na wyższy lub niższy w samochodzie. Warto dowiedzieć się więcej o tym, jak w pełni wykorzystać możliwości swojej skrzyni biegów.
Warto też dowiedzieć się więcej o różnych symbolach, które Twój samochód wykorzystuje, aby poinformować Cię, kiedy należy zmienić bieg. Wskaźnik zmiany biegu jest często używanym symbolem przez niektórych producentów.
Odwrócona zmiana biegów
Jest kilka rzeczy, na które należy zwrócić uwagę, próbując zdecydować, kiedy zmienić bieg. Po pierwsze i najważniejsze, upewnij się, że nie kręcisz kół. Jest to częsty błąd popełniany przez niedoświadczonych kierowców. Samochód może stanąć w miejscu, co wpłynie na przyspieszanie i zwalnianie.
Na ogół zmiana biegu wstecznego wymaga dwóch kliknięć. Niektóre pojazdy mają bardziej skomplikowany mechanizm. Większość nowoczesnych samochodów z automatyczną skrzynią biegów ma sterowanie elektroniczne. Jeśli nie jesteś pewien, jak działa Twoja, zapytaj kogoś z podobnym samochodem.
Bieg wsteczny to specjalna zębatka, która wsuwa się w dwa wałki. Może jest niewielka, ale potrafi zrobić kilka ciekawych rzeczy.
Zęby na przekładni z czasem się zużywają. W takim przypadku możesz chcieć wymienić przekładnię. Powinieneś również uważać na jakość swoich kół zębatych. Możesz dowiedzieć się, które z nich są najwyższej jakości, pytając odpowiednie osoby.
Podczas zmiany biegów ważne jest, aby uważać na przeszkody. Jeśli samochód skręci w lewo lub w prawo, będziesz musiał się całkowicie zatrzymać, żeby odzyskać kontrolę.
Jedną z najbardziej ekscytujących rzeczy związanych ze zmianą biegów na biegu wstecznym jest to, że możesz to robić, kiedy pojazd jest w ruchu. Jest to szczególnie ważne, gdy używasz ręcznej skrzyni biegów.
Wał korbowy obraca się do tyłu
Jeśli wał korbowy obraca się do tyłu, gdy zmieniasz biegi w samochodzie, możesz doznać poważnych uszkodzeń. Może to dotyczyć układu rozrządu silnika, pompy olejowej i innych części.
Wały korbowe są integralną częścią maszyny. Są wykonane z żeliwa lub stali. Koła zębate, które na nich pracują, są osadzone na łożyskach. W zależności od wielkości korby, koła zębate będą się obracać z różną prędkością.
Wały korbowe są często używane w silnikach dwusuwowych. Silniki dwusuwowe nie są zależne od obrotów wału korbowego. Są one jednak poddawane dużym naprężeniom. W związku z tym bezwładność jest zwykle większa w silnikach dwusuwowych.
Na początku XX wieku samochody były zazwyczaj uruchamiane za pomocą korby ręcznej. W końcu zaczęto stosować rozruszniki elektryczne. Obecnie większość nowoczesnych wałów korbowych jest umieszczona w bloku silnika.
Podczas strojenia silnika musisz się upewnić, że łańcuch rozrządu jest po właściwej stronie. Jeśli silnik jest zestrojony odwrotnie, zawory będą pracować w złym cyklu, co spowoduje głośne stukanie i odwijanie się regulatora zaworów.
Musisz także upewnić się, że silnik ma wystarczającą kompresję w cylindrze. Bez kompresji silnik nie ruszy. Luźny pasek rozrządu może spowodować wyłączenie silnika.