Jeśli lubisz jeździć samochodem, dlaczego nie spróbować samochodu z turbiną? Turbiny, najnowsza innowacja w przemyśle samochodowym, to świetny sposób na oszczędzanie energii i pieniędzy. Są to również najbardziej przyjazne środowisku samochody na rynku. Możesz nawet dostosować sposób działania turbin w swoim samochodzie.
Chrysler Turbine
Samochód Chrysler Turbine to pojazd inspirowany odrzutowcami. Wyposażony jest w dwustopniowy silnik turbiny gazowej. Jest to typ silnika, który nie wymaga wymiany oleju. Zamiast tego mieszanka paliwowo-powietrzna jest sprężana i zapalana, aby wytworzyć skok mocy.
Samochód Chrysler Turbine był dostępny w latach 1963-1966. Chrysler zbudował ich 55. Jeden z nich został zamówiony przez Jaya Leno i jeden sprzedany Frankowi Kleptzowi. Inny jest własnością Stahls Automotive Foundation w Michigan.
W czasach swojej świetności Chrysler Turbine Car był nowoczesnym, inspirowanym odrzutowcami pojazdem. Do wyboru były cztery modele. Każdy z nich miał inny silnik napędzany turbiną.
Wnętrze samochodu Turbine było wyjątkowe. Posiadało akcenty ze szczotkowanego aluminium. Dostępna była również skórzana tapicerka. W wyposażeniu znajdowało się również wspomaganie kierownicy.
Granatelli
Samochody turbinowe są bardzo szybkie. Są też ciche. Kilka wyścigów Indy odbyło się z silnikami turbinowymi. Ale nie są one zwycięskie. Granatelli próbował wygrać wyścig w 1967 roku w samochodzie napędzanym turbiną.
Granatelli próbował zakończyć swoją długą passę porażek w wyścigu Indianapolis 500. Pracował dla zespołu STP. Jego firma sprzedawała dodatki do oleju. Lubił samochody Novi. Ze względów marketingowych chciał mieć szybką maszynę.
Jednym z pierwszych samochodów z napędem turbinowym był Lotus 56. Jego kierowcami byli Graham Hill i Art Pollard. Silnik w tej turbinie był znacznie mniejszy niż ten w STP-Paxton. Mimo niewielkich rozmiarów samochód miał wystarczającą moc, aby dojechać do końca.
W wyścigu w 1968 roku Colin Chapman użył samochodu z lżejszą turbiną. Był on pierwszą osobą, która zakwalifikowała się do wyścigu z turbiną.
Pratt & Whitney ST-6B
Turbina Chryslera była samochodem napędzanym turbiną. Został zaprezentowany 14 maja 1963 roku. Poza stylowym wyglądem, był także niezwykle niezawodny. W przeciwieństwie do silników tłokowych, Turbina mogła być zasilana paliwem lotniczym, naftą, olejem opałowym, a nawet olejem sojowym.
Silnik turbinowy to zaawansowany silnik dwuczęściowy, który wykorzystuje powietrze do wytwarzania energii. Sprężarka dostarcza gorące powietrze do turbiny, która następnie zapala mieszankę powietrza i paliwa. Moc jest następnie dostarczana przez łopatki turbiny.
Kilku producentów samochodów zaczęło testować turbiny po II wojnie światowej. Wśród nich była Wielka Trójka: Ford, Chrysler i Volkswagen. Firmy te rozpoczęły prace nad turbinami, które miały zastąpić w ich samochodach silniki z płaską czwórką. Jednak Departament Produkcji Obronnej odmówił finansowania projektu.
Program użytkownika firmy Chrysler
Od ponad ćwierć wieku Chrysler eksperymentuje z samochodami napędzanymi turbinami. Teraz próbuje ustalić, czy technologia ta jest realną alternatywą dla konwencjonalnych samochodów napędzanych benzyną.
W 1953 roku Chrysler rozpoczął testy samochodu z silnikiem turbinowym w prototypie Plymouth. Był to eksperymentalny projekt badania rynku.
W latach 50. firma wystawiała samochody z silnikiem turbinowym na pokazach samochodowych i demonstracjach w Europie. Firma chciała udowodnić, że jej technologia turbinowa jest przyjazna dla użytkownika.
W rezultacie firma miała na wystawie ponad tuzin prototypów napędzanych turbinami. W rzeczywistości firma była tak zainteresowana pojazdami turbinowymi, że podarowała sześć z nich muzeom.
Program użytkowników firmy Chrysler, który trwał od 1963 do 1966 roku, dał im wgląd w to, jak działa technologia i co trzeba zrobić, aby stała się realna dla społeczeństwa. W tym czasie przejechali ponad milion mil i odkryli, że silniki turbinowe są wydajne i trwałe.
Przyszłość mobilności
W ciągu najbliższych kilku lat w sektorze motoryzacyjnym i mobilności wystąpi kilka megatrendów. Trendy te będą miały znaczący wpływ na rozwój społeczeństwa i krajobraz konkurencyjny firm.
ABB angażuje się w identyfikację nowych możliwości, jakie daje cyfryzacja systemów transportowych. Inwestuje duże środki w badania i rozwój, aby sprostać wyzwaniom związanym z elektryfikacją mobilności.
Pojazdy elektryczne mogłyby zapobiec miliardom ton emisji gazów cieplarnianych oraz komplikacjom zdrowotnym związanym z zanieczyszczeniem powietrza. Będą one jednak wymagały infrastruktury, która w przyszłości obsłuży miliony samochodów. Kluczową rolę odegra również energetyka.
Ponadto, transformacja energetyczna wpłynie na to, jak będziemy żyć i pracować w dłuższej perspektywie. Będziemy stopniowo odchodzić od silników spalinowych na rzecz e-mobilności. To również będzie wymagało inwestycji w dodatkowe moce wytwórcze.