Kiedy zastanawiasz się, jakim momentem dokręcić śruby kół samochodowych, musisz upewnić się, że postępujesz zgodnie z odpowiednimi wskazówkami, aby nie przeciągnąć kół swojego samochodu. Zanim zaczniesz, pamiętaj o wyczyszczeniu i nasmarowaniu elementów mocujących koło, aby utrzymać nakrętki w dobrej kondycji. Upewnij się też, że wyśrodkujesz koło przed jego dokręceniem.
Wyśrodkuj koło przed dokręceniem
Jeśli nie będziesz ostrożny, możesz skończyć z kołem, które jest luźne, chwieje się lub nie jest wyosiowane. Ważne jest, aby wycentrować koło przed dokręceniem śrub kół samochodowych. W ten sposób unikniesz chybotania, wibracji i innych problemów, które mogą zepsuć jazdę.
Przed rozpoczęciem dokręcania kół samochodowych upewnij się, że używasz odpowiedniego narzędzia. Podstawka podnośnika jest idealna do tego zadania. Pamiętaj też o wyczyszczeniu szpilek i zaczepów szczotką drucianą.
Powinieneś też użyć odpowiedniego rozmiaru gwintu. Nieprawidłowy rozmiar oznacza złe dopasowanie, co może powodować wibracje, pulsowanie hamulców i inne nieprzyjemności. Jeśli chodzi o moment obrotowy, najlepiej użyć klucza dynamometrycznego.
Właściwa kolejność jest również ważna. Można robić to po kolei, ale warto zacząć od piasty. W ten sposób zapewnisz sobie równomierne rozłożenie momentu obrotowego.
Na przykład, jeśli montujesz pięć kołków rozporowych, będziesz chciał zacząć od kołka na godzinie 6. Kiedy już je dokręcisz, przejdziesz do śrub znajdujących się po przeciwnej stronie. Dokręcanie kolców w tej kolejności zapewni równe dokręcenie na całej powierzchni.
Oczyść i nasmaruj elementy mocujące koła przed dokręceniem elementów mocujących koła
Jeśli masz problemy z montażem kół lub ponownym montażem zespołu opona/koło, musisz upewnić się, że oczyściłeś i nasmarowałeś elementy mocujące koła. Pomoże to zapewnić bezpieczny montaż opony/koła i zapobiegnie uszkodzeniu samochodu.
Osprzęt mocujący koła składa się z nakrętek, podkładek i szpilek. Aby montaż był bezpieczny i skuteczny, należy je dokręcić zgodnie z zaleceniami producenta. Podczas dokręcania śrub kół należy przestrzegać zalecanego schematu i kolejności dokręcania, aby uzyskać najlepsze wyniki.
Nakrętkę należy oczyścić i nasmarować, aby zabezpieczyć ją przed korozją i zapewnić jej płynny obrót. Użyj szczotki drucianej, aby usunąć wszelkie zanieczyszczenia i rdzę, które mogły się zebrać na gwintach. Następnie możesz użyć skalibrowanego klucza dynamometrycznego, aby mocno dokręcić nakrętkę.
Wartości momentu obrotowego są mierzone w funtach lub niutonometrach. W instrukcji obsługi samochodu lub w materiałach producenta znajdziesz zalecane wartości momentu obrotowego dla danego modelu pojazdu. Można je dostosować do konkretnego pojazdu, ale należy się do nich stosować.
Właściwy moment obrotowy kół ma zasadnicze znaczenie dla bezpieczeństwa i osiągów Twojego pojazdu. Jeśli nie wiesz, jak prawidłowo dokręcić koła, zalecamy skontaktowanie się z profesjonalnym mechanikiem. Ponadto musisz mieć odpowiednie narzędzia do tej pracy.
Zawyżone nakrętki kół
Dobrze jest regularnie sprawdzać śruby kół swojego samochodu. Jeśli są zbyt mocno dokręcone, mogą ulec uszkodzeniu. Właściwe dokręcenie śruby może zapobiec wielu problemom, takim jak odkształcone wirniki, wypaczone klocki hamulcowe, a nawet odklejenie się koła.
Jednym z najprostszych sposobów sprawdzenia śrub jest oznaczenie ich trójkątnym plastikowym wskaźnikiem. Zazwyczaj jest to część codziennej kontroli. Innym sposobem jest zmierzenie momentu obrotowego.
W tym drugim przypadku najdokładniejszą metodą jest zmierzenie siły zacisku na kole. Zależy to od współczynnika tarcia między gwintem szpilki i nakrętki.
Jednak warto wiedzieć, że klucz dynamometryczny nie mierzy momentu obrotowego. Musisz więc użyć klucza dynamometrycznego. Pałeczka dynamometryczna jest narzędziem przeznaczonym do dokręcania śrub mocujących, aż przestaną się obracać.
Możesz też użyć mikrometru, aby zmierzyć grubość śruby. Możesz też sprawdzić moment obrotowy za pomocą komputerowego programu do dokręcania.
Zbyt późno dokręcone nakrętki mogą spowodować pęknięcia naprężeniowe. Te pęknięcia mogą spowodować oderwanie nakrętki od piasty. Podobnie nierównomierny moment obrotowy spowoduje wibracje, które mogą uszkodzić koła.
Zbyt mocno dokręcone nakrętki lugów zniekształcają również kołnierz wirnika. Podczas nadmiernego dokręcania naprężenia są przenoszone na zewnętrzną średnicę wirnika. W rezultacie może dojść do wypaczenia i uszkodzenia wirnika.