Jeśli planujesz zakup intercoolera typu powietrze-woda do swojego motocykla, możesz się zastanawiać, ile mocy może on dać. Odpowiedź brzmi: większy intercooler nie zrobi wielkiej różnicy w Twoich osiągach. Należy też pamiętać, że większy intercooler nie zwiększy mocy, jeśli nie zostanie prawidłowo dostrojony.
Konstrukcja intercoolera powietrze-powietrze vs powietrze-woda
Konstrukcja intercoolera może mieć ogromny wpływ na osiągi pojazdu. Istnieje wiele korzyści z zastosowania konstrukcji typu powietrze-powietrze lub powietrze-woda, ale mają one też swoje wady i zalety. Na przykład układ powietrze-powietrze wymaga znacznie mniejszej ilości powietrza do uzyskania tej samej ilości chłodzenia. Zastosowanie systemu powietrze-woda może wymagać droższych rurek. Jednak jest on znacznie łatwiejszy w instalacji. Zapewnia również więcej opcji montażu.
Powietrze i woda są skutecznymi sposobami usuwania ciepła z ładunku. Jednak woda jest bardziej efektywna w usuwaniu ciepła, ponieważ ma większą pojemność cieplną niż powietrze. Woda ma również większą przewodność, co oznacza, że może być użyta jako radiator, gdy powietrze jest zimne. To może obniżyć temperaturę wsadu.
Systemy powietrze-powietrze i powietrze-woda są skomplikowane. Wymagają one dodatkowego systemu chłodzenia, aby odprowadzić ciepło z intercoolera.
Nieszczelności powodują powolne działanie
Jeśli masz samochód z turbodoładowaniem, wiesz, że wyciek doładowania to poważny problem. Wyciek może doprowadzić do zatkania się turbo, co z kolei może obniżyć wydajność. Na szczęście jest kilka prostych rzeczy, które możesz zrobić, aby zminimalizować szkody.
Najlepszym sposobem na określenie przyczyny słabych osiągów jest sprawdzenie obszaru wokół turbo. Jeśli zauważysz któryś z tych znaków, czas zacząć szukać przyczyny problemów.
Jednym z najszybszych sposobów określenia, czy Twoje turbo wymaga naprawy, jest sprawdzenie intercoolera. Powinieneś być w stanie odróżnić intercooler z powolnym przepływem powietrza od takiego, który ma zdrowy przepływ powietrza.
Jest kilka powodów, dla których intercooler może być nieszczelny. Niektóre z powszechnych przyczyn to nadmierne obciążenia, poluzowany zacisk lub pęknięty element mocujący.
Dodanie większego intercoolera bez tuningu nie zwiększy mocy
Jeśli chcesz zmodernizować swój intercooler, możesz się zastanawiać, czy większy jest lepszy. Niekoniecznie istnieje korelacja jeden do jednego pomiędzy większym intercoolerem a mocą. Jest jednak kilka powodów, dla których warto wybrać większy model.
Przede wszystkim, większy intercooler jest mniej podatny na stuki, co z kolei poprawia ciśnienie doładowania i ogólne osiągi. Ponadto duży intercooler zwiększa gęstość zasysanego powietrza, co jest dobrą rzeczą. Chłodniejsze powietrze przekłada się na większą ilość tlenu w tej samej objętości, co z kolei oznacza większe spalanie w cylindrach.
Większy intercooler może również pomóc Ci wycisnąć kilka mil więcej z Twojego turbodoładowanego silnika, czego większość silników fabrycznych nie może się pochwalić. Ponadto większy intercooler sprawi, że Twój samochód będzie wyglądał bardziej agresywnie. Mimo to, raczej nie zobaczysz ogromnego przyrostu mocy.
W większości samochodów duży intercooler nie będzie dużym problemem. Nawet mały intercooler prawdopodobnie doda kilka KM do Twojego silnika. Jednak prawdziwą korzyścią z rozbudowanego intercoolera jest poprawa chłodzenia. Intercooler uchroni Twój turbodoładowany silnik przed przegrzaniem, co mogłoby mieć katastrofalny wpływ na osiągi i niezawodność.
Zmniejszenie ryzyka detonacji
Detonacja to niepożądane zjawisko, które może uszkodzić silnik. Może być spowodowana przez wiele różnych rzeczy, ale istnieją sposoby, aby jej uniknąć. Jeśli chcesz uniknąć detonacji, musisz zrozumieć jej przebieg.
Detonacja ma miejsce, gdy mieszanka paliwowo-powietrzna wybucha w komorze spalania. W wyniku eksplozji powstaje wiele płomieni, które zderzają się z siłą wybuchu. Podczas detonacji wzrasta ciśnienie wewnątrz cylindra, co może spowodować spuchnięcie głowicy cylindra. Może to spowodować uszkodzenie łożysk głównych, wałów korbowych i korbowodów.
Wysokość ciśnienia wewnątrz cylindra decyduje też o szybkości spalania. Wysokie ciśnienie w cylindrze może doprowadzić do dużej detonacji, co może być niebezpieczne.
Detonacja może być również spowodowana wysoką temperaturą głowicy cylindra. Podczas detonacji temperatura głowicy cylindra może wzrastać o jeden stopień F co kilka sekund. W takiej sytuacji stop aluminiowy tłoka ulegnie zniszczeniu. Doprowadzi to do wycieku gazu wokół krawędzi tłoka.