Jeśli posiadasz automatyczną skrzynię biegów, być może zastanawiasz się, jak ona działa. Możesz mieć pytania dotyczące części, czujników lub sposobów sprawdzania typowych problemów. Oto przewodnik, który Ci pomoże.
Zamiennik momentu obrotowego
Zamiennik momentu obrotowego jest jedną z najważniejszych części samochodu. Stanowi on pomost między ręczną a automatyczną skrzynią biegów. Dzieje się tak dlatego, że konwerter momentu obrotowego pomaga silnikowi pracować nawet wtedy, gdy koła się nie poruszają.
Konwerter momentu obrotowego składa się z kilku części. Są to: wirnik, turbina i sprzęgło. Każdy z tych elementów dostarcza moment obrotowy do konwertera.
Wirnik to pompa, która obraca się razem z wałem korbowym silnika. Wysyła on płyn do turbiny, która jest zamontowana wewnątrz konwertera. Turbina to struktura przypominająca wentylator, która obraca się i wysyła płyn z powrotem do pompy.
Aby zmaksymalizować moment obrotowy, konwerter wykorzystuje serię turbin. Wykorzystuje również sprzęgło blokujące, aby turbina i wirnik pozostały mechanicznie połączone.
Planetarne zestawy przekładni
Automatyczne skrzynie biegów wykorzystują planetarne zestawy przekładni, aby uzyskać wyższe współczynniki prędkości. Przekładnie te zapewniają wyższy stopień stabilności w porównaniu z innymi systemami przekładni. Są one stosowane zarówno w sprzęcie budowlanym, jak i transportowym.
Pierwsze wykonanie niniejszego wynalazku dotyczy złożonego zespołu przekładni planetarnych. Jest ona skonstruowana tak, że generuje cztery prędkości do przodu z jednolitymi współczynnikami kroków. Jest również w stanie zapewnić jedną prędkość wsteczną.
Dalsze wykonanie niniejszego wynalazku zapewnia dwie prędkości wsteczne. Jest to możliwe dzięki temu, że w układzie napędowym znajduje się czwarta przekładnia planetarna. Kolejną zaletą niniejszego wynalazku jest to, że eliminuje on znaczniki rozrządu. Ponadto może być stosowany w pojazdach z napędem na przednie koła.
Piąte wykonanie niniejszego wynalazku może być zastosowane w pojeździe z pięciobiegową skrzynią biegów. Dzieje się tak dlatego, że wyjście złożonego zestawu przekładni planetarnych 400 jest zwiększone przez dwie przekładnie transferowe 1181 i 1182.
Czujniki do określenia odpowiedniego przełożenia
Automatyczna skrzynia biegów ma wiele czujników, które umożliwiają pojazdowi zmianę biegu na odpowiedni. Automatyczna skrzynia biegów jest sterowana przez moduł sterujący układu napędowego (PCM). Moduł ten monitoruje prędkość wejściową i wyjściową przekładni. Wykorzystuje te dane do określenia właściwego biegu, aby zapewnić efektywną jazdę.
Do sterowania skrzynią biegów wykorzystuje się szereg czujników, w tym czujnik ciśnienia bezwzględnego w kolektorze i czujnik masowego przepływu powietrza. Czujniki te mogą być używane do pomiaru powietrza wchodzącego do silnika, prędkości powietrza, temperatury powietrza i wysokości.
W nowoczesnych samochodach znajduje się wiele innych czujników, które mogą mieć wpływ na działanie skrzyni biegów. Mogą też być przyczyną problemu. Aby mieć pewność, że masz najlepsze możliwe przełożenie, warto zrozumieć, jak one działają.
Lampka kontrolna silnika
Lampka kontrolna silnika w Twoim samochodzie jest oznaką poważnego problemu. Może sygnalizować problemy z przekładnią lub wydajnością. Jeśli nie podejmiesz działań, możesz narazić się na kosztowne szkody.
Większość nowoczesnych samochodów ma wbudowane systemy diagnostyczne, które informują Cię, co dzieje się z Twoim samochodem. Dzięki tym usługom będziesz mógł zaplanować wizytę w serwisie. Możesz także użyć ich do rozwiązania problemów z samochodem, odczytania kodu lub wyłączenia kontrolki silnika.
Jeśli zauważysz, że zapaliła się kontrolka silnika, powinieneś zabrać samochód do warsztatu samochodowego. Zazwyczaj lokalny mechanik może zdiagnozować problem w ciągu około godziny. Profesjonalna diagnoza kosztuje zwykle około 90 dolarów.
Dyspozycje kontrolki silnika są wywoływane przez wiele różnych problemów, w tym przegrzanie i niskie ciśnienie płynów. Inne przyczyny to wadliwy czujnik tlenu, zużyta cewka lub poluzowany korek gazu.
Częste problemy z automatyczną skrzynią biegów
Automatyczna skrzynia biegów to skomplikowany system, który wymaga odpowiedniej konserwacji. Problemy z automatyczną skrzynią biegów mogą spowodować, że Twój samochód będzie działał gorzej niż powinien, a jego naprawa może być kosztowna. Jednak rozumiejąc, co robi Twoja skrzynia biegów i szukając znaków, możesz rozwiązać problem bez większych kłopotów.
Większość ludzi wie, że koła zębate skrzyni biegów zużywają się z czasem. Jednak możesz nie zdawać sobie sprawy, że istnieją inne objawy związane z automatyczną skrzynią biegów, na które powinieneś zwracać uwagę.
Jednym z najczęstszych problemów z automatyczną skrzynią biegów jest nieregularna zmiana biegów. Automatyczna skrzynia biegów została zaprojektowana tak, aby przełączać biegi automatycznie, w zależności od obciążenia lub prędkości obrotowej silnika. Jeśli skrzynia nie zmienia biegów w sposób prawidłowy, możesz doświadczyć uczucia tarcia lub poślizgu. Nie jest to przyjemna sytuacja, ale może być oznaką poważniejszego problemu.