Jeśli jesteś właścicielem samochodu osobowego lub ciężarowego, możesz się zastanawiać, ile oleju do skrzyni biegów potrzebujesz. Istnieje wiele różnych typów skrzyń biegów i ważne jest, aby wiedzieć, ile oleju należy wlać do swojej, aby mieć pewność, że go nie zabraknie. W rzeczywistości niektóre samochody wymagają większej ilości oleju do skrzyni biegów niż inne. W tym artykule omówimy, ile oleju potrzebujesz do swojej automatycznej skrzyni biegów.
Nadmierne napełnienie automatycznej skrzyni biegów powoduje zagłodzenie oleju
Nadmierne napełnienie automatycznej skrzyni biegów powoduje zagłodzenie oleju, co nie jest dobre dla Twojego samochodu lub skrzyni biegów. W rzeczywistości może to prowadzić do poważniejszych problemów. Aby tego uniknąć, podajemy kilka wskazówek, jak poradzić sobie z tą sytuacją.
Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest znalezienie dobrego mechanika. Profesjonalista będzie w stanie określić przyczynę problemu i zapobiec dalszym szkodom.
Przepełniona skrzynia biegów może powodować problemy ze zmianą biegów. Może też spowodować przegrzanie silnika.
Nadmiar płynu w skrzyni biegów może spowodować problemy ze sprzęgłem. Może to prowadzić do poślizgu kół zębatych, co jest niekorzystne.
Innym ważnym objawem przepełnionej skrzyni biegów jest wyciek z odpowietrznika. Jeśli tak się stanie, możesz rozwiązać ten problem, wykręcając korek spustowy i spuszczając płyn.
Mimo że większość pojazdów nie toleruje przepełnienia, jest kilka sztuczek, których możesz użyć, aby usunąć niechciany płyn.
Zanieczyszczony olej przekładniowy prowadzi do destabilizacji lepkości i słabego smarowania
Używanie zanieczyszczonego oleju przekładniowego może spowodować poważne uszkodzenie układu przekładniowego. Ponadto może powodować destabilizację lepkości i słabe smarowanie. Wymiana oleju może pomóc uniknąć tych problemów.
Olej nie tylko chroni przekładnie pojazdu, ale także zapobiega korozji. Działa również jako środek smarny zmniejszający tarcie. Niektóre rodzaje syntetycznych olejów przekładniowych są zaprojektowane tak, aby wytrzymywały ekstremalne temperatury. Te środki smarne zawierają także dodatki zapobiegające rdzy i utlenianiu.
Bez względu na to, czy używasz syntetycznych, czy mineralnych olejów przekładniowych, mogą one chronić Twój układ napędowy przed uszkodzeniami. Posiadanie ich może sprawić, że Twój samochód będzie działał płynniej i zapewni Ci spokój ducha. Ważne jest jednak, aby wybrać odpowiedni środek smarny do konkretnego zastosowania. Jeśli nie jesteś pewien, jakiego rodzaju oleju przekładniowego użyć, sprawdź w instrukcji obsługi lub skonsultuj się z inżynierem samochodowym.
Większość producentów pojazdów zaleca wymianę oleju do mechanizmów różnicowych/przekładni po 150 000 mil użytkowania. Jeśli jednak często holujesz w temperaturze 70oF, okres wymiany może wynosić nawet 30 000 mil.
Ocena oleju przekładniowego GL-4 vs GL-5
Ocena oleju przekładniowego GL-4 vs GL-5 to często kwestia opinii, zwłaszcza jeśli chodzi o działanie i wydajność środków smarnych. Powinieneś jednak zachować ostrożność przy wyborze właściwego oleju dla swojego pojazdu. Użycie niewłaściwego oleju może spowodować poważne uszkodzenia, dlatego przed zakupem powinieneś poznać różnice między nimi.
Główną różnicą między GL-4 i GL-5 jest poziom ochrony przed ekstremalnym ciśnieniem (EP), jaki oferują. GL-4 ma najmniejszy pakiet dodatków EP, natomiast GL-5 został zaprojektowany, aby zapewnić lepsze działanie w ekstremalnych temperaturach i ciśnieniach.
GL-5 jest ogólnie uważany za lepszy wybór do bardziej ekstremalnych zastosowań. Ponadto jest on zazwyczaj znacznie droższy niż GL-4. GL-5 jest również bardziej odporny na ciepło i zużycie. Powinieneś używać GL-5 tylko wtedy, gdy masz samochód lub silnik o wysokich osiągach.
Z kolei GL-4 jest lepszy do codziennej jazdy, ponieważ ma mniejszą nośność i nie wytrzymuje tak dużego ciśnienia. Nie uszkadza też tak bardzo synchronizatorów.
Metoda napełniania aż do przelania
Skrzynia biegów w automatycznej skrzyni biegów to skomplikowana konstrukcja zawierająca wiele ruchomych części. Jest przeznaczona do pracy w wysokich temperaturach, więc smarowanie jest niezbędne. Bez niego elementy przegrzewają się i ulegają uszkodzeniu. Istnieją dwa sposoby dodawania oleju do automatycznej skrzyni biegów. Jednym z nich jest metoda przelewowa.
Ta metoda wymaga użycia lejka, który powinien być przymocowany do końca przezroczystej rurki. Gdy rurka jest już na miejscu, przeprowadź ją w dół od wnęki silnika do otworu wlewowego skrzyni biegów. Kiedy rurka jest pełna, wlej płyn do lejka.
Przed spuszczeniem płynu upewnij się, że sprawdziłeś korek wlewu. Często korek jest zniekształcony i może być trudny do wyjęcia. Jeśli jest zniekształcony, należy go wymienić.
Po spuszczeniu płynu ponownie zamontuj korek wlewu. Upewnij się, że jest on wystarczająco duży, aby umożliwić przelanie płynu do skrzyni biegów.