Jeśli jeździsz samochodem z automatyczną skrzynią biegów, ważne jest, aby dbać o nią, aby uniknąć problemów. Dobrym sposobem jest regularne sprawdzanie bagnetu i wymiana płynu, gdy jest to konieczne. Powinieneś także rozważyć sprawdzenie, czy w płynie nie ma wycieków i zanieczyszczeń.
30 000 do 60 000 mil
Jeśli rozważasz wymianę oleju w swojej automatycznej skrzyni biegów, powinieneś wiedzieć kilka rzeczy. Jedną z nich jest to, że należy to robić często. Kolejną jest to, że jest to nieładna praca. Musisz uważać, aby nie rozlać płynu na gorące części silnika.
Inną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę, jest stan skrzyni biegów. Na przykład brudna skrzynia biegów może być nieszczelna lub nie działać prawidłowo. Ważne jest też sprawdzenie bagnetu.
Przy sprawdzaniu skrzyni biegów przydatna może być instrukcja obsługi właściciela. Może ona pokazywać, gdzie znajduje się bagnet. Niektóre nowsze pojazdy nie mają bagnetu. Dlatego postępuj zgodnie z instrukcjami producenta.
W trakcie kontroli nie zapomnij wymienić płynu wspomagania kierownicy. Jest on niezbędny do płynnego kierowania pojazdem.
Sprawdź, czy nie ma wycieków
Wymieniając olej w automatycznej skrzyni biegów, upewnij się, że poświęciłeś czas na sprawdzenie, czy nie ma wycieków. Wycieki mogą stanowić problem, a ich naprawa może być kosztowna. Na szczęście szybka kontrola może być wykonana w domu i może pomóc Ci zidentyfikować problem, zanim się pogorszy.
Automatyczne skrzynie biegów wykorzystują wiele uszczelek, aby zapobiec wyciekaniu płynu ze skrzyni. Niektóre z tych uszczelek są delikatne i z czasem mogą pękać. Mogą one być źródłem wycieków.
Najbardziej oczywistą oznaką wycieku jest kałuża czerwonego płynu pod samochodem. Jest to prawdopodobnie olej silnikowy. Jeśli nie masz pewności, jaki rodzaj płynu znajduje się pod samochodem, rozważ użycie gazety lub folii do szukania plam oleju.
Sprawdź bagnet
Podczas wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów ważne jest sprawdzenie jego poziomu. Bagnet jest prostym narzędziem, które pomaga określić, czy Twój samochód wymaga wymiany oleju. Jeśli wskaźnik jest niski, czas go uzupełnić.
Większość pojazdów z automatyczną skrzynią biegów ma dwa bagnety. Zazwyczaj znajdują się one pod maską silnika. Bardzo ważne jest, aby do ich czyszczenia używać szmatki. Poświęcenie czasu na prawidłowe wyczyszczenie bagnetu pomoże Ci upewnić się, że nie zatka się on zanieczyszczeniami.
Powinieneś także sprawdzić kolor płynu. Ciemnoczerwony lub brązowy może oznaczać zapach spalenizny. Oznacza to, że płyn jest stary i powinien zostać wymieniony.
Koszt wymiany płynu
Koszt wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów zależy od marki i modelu Twojego samochodu. Zaleca się wymianę płynu co około 50 000 mil. Możesz zlecić tę czynność dealerowi lub lokalnemu centrum serwisowemu.
Wymiana płynu w skrzyni biegów jest ważna, ponieważ pomaga chronić skrzynię przed zużyciem. Regularny harmonogram przeglądów może przedłużyć żywotność skrzyni biegów.
Niektórzy producenci zalecają wymianę płynu przekładniowego po przejechaniu od siedemdziesięciu pięciu do stu tysięcy kilometrów. Pomaga to zapobiec kosztownym naprawom. Jeśli nie jesteś pewien, czy powinieneś oddać skrzynię biegów do serwisu, sprawdź w instrukcji obsługi swojego pojazdu.
Podczas wymiany płynu przekładniowego powinieneś również wymienić filtr. Zapobiega to przedostawaniu się cząstek metalu do płynu. Podczas jazdy samochodem mogą one powodować niepotrzebne zużycie skrzyni biegów i innych części samochodu.
Sprawdzenie obecności zanieczyszczeń w płynie
Sprawdzenie obecności zanieczyszczeń w płynie co jakiś czas jest ważne. Pozwoli to nie tylko utrzymać sprawność skrzyni biegów, ale także zaoszczędzić sporo pieniędzy na dłuższą metę.
Większość samochodów ma bagnet do sprawdzania poziomu płynu. Jeśli bagnet pokazuje, że poziom płynu jest niski, czas go wymienić.
Sprawdzając, czy w płynie nie ma zanieczyszczeń, warto użyć czystej szmatki. Powinieneś także upewnić się, że bagnet jest czysty. Używając brudnego bagnetu, stracisz tylko czas.
Kolor płynu jest kolejnym wskaźnikiem, że powinieneś go wymienić. Płyn do skrzyni biegów powinien być jasnoczerwony lub różowy. Powinien mieć gładką konsystencję i lekko słodki zapach.