Jeśli prowadzisz samochód z automatyczną skrzynią biegów, musisz wiedzieć, ile kosztuje wymiana oleju. Możesz też sprawdzić, czy w misce skrzyni biegów nie ma metalowych kawałków lub innych problemów mechanicznych. Jeśli zauważysz któryś z nich, czas zabrać samochód na przegląd.
Sprawdź poziom płynów przy włączonym lub wyłączonym silniku
W celu prawidłowej eksploatacji samochodu konieczne jest sprawdzenie poziomu płynów. Zapobiegnie to usterkom mechanicznym i awariom.
Sprawdzenie oleju i płynu chłodzącego w Twoim samochodzie jest prostym i nieskomplikowanym procesem. Wystarczy poświęcić kilka minut, aby zapewnić bezpieczną i płynną pracę samochodu.
Sprawdzenie płynu przekładniowego jest nieco bardziej skomplikowane. Aby uzyskać najlepsze wyniki, warto zlecić kontrolę mechanikowi. Należy też pamiętać, że ten rodzaj płynu należy regularnie wymieniać. Wyciek może doprowadzić do problemów z układem kierowniczym i hamulcami. Jeśli zauważysz nieszczelność skrzyni biegów, powinieneś oddać samochód do serwisu.
Przed sprawdzeniem płynu przekładniowego upewnij się, że silnik jest wyłączony. Silnik musi być zimny, bo jeśli będzie gorący, uzyskasz fałszywy odczyt. Zazwyczaj poziom powinien znajdować się mniej więcej w połowie drogi między linią niską a pełną.
Sprawdzenie płynu przekładniowego pogarsza się wraz z jazdą
Jeśli jeździsz swoim samochodem na długich dystansach, możesz zastanawiać się, czy musisz sprawdzać płyn przekładniowy. Jest to ważne, ponieważ płyn pomaga utrzymać skrzynię biegów w chłodzie i ułatwia zmianę biegów.
Najlepszym sposobem na ustalenie, kiedy Twój samochód wymaga wymiany płynu, jest postępowanie zgodnie z zaleceniami instrukcji obsługi. Możesz też zasięgnąć porady w renomowanym warsztacie samochodowym lub u dealera.
Płyn przekładniowy z czasem ulega degradacji, co może mieć wpływ na jakość zmiany biegów. Ponadto zapach i kolor płynu może wskazywać na konieczność jego wymiany.
W przypadku podejrzenia, że skrzynia biegów Twojego samochodu wymaga wymiany płynu, najlepiej zabrać ją do warsztatu jak najszybciej. Sprawdzenie płynu przez mechanika pozwoli zidentyfikować problemy, zanim staną się one poważne.
Zapach spalenizny to kolejny wskaźnik, że skrzynia biegów Twojego samochodu wymaga konserwacji. Może on być spowodowany przez wiele czynników, w tym kapiącą ciecz niezamarzającą, topiący się rdzeń nagrzewnicy lub uwięziony plastik.
Sprawdź, czy na panewce skrzyni biegów nie ma kawałków metalu
Jeśli masz automatyczną skrzynię biegów, mogłeś zauważyć, że na panewce skrzyni biegów znajdują się kawałki metalu. Mogą one wskazywać na to, że skrzynia biegów nie działa prawidłowo. Mogą to być jednak także oznaki poważniejszego problemu.
Części te mogą być zarówno małe, jak i duże. Małe są zazwyczaj łagodne, natomiast większe kawałki są oznaką poważnej awarii skrzyni biegów. Uzyskanie odpowiednich informacji diagnostycznych jest bardzo ważne, dlatego w pierwszej kolejności należy udać się do wykwalifikowanego mechanika.
W misce olejowej może gromadzić się kilka różnych rodzajów zanieczyszczeń. Ogólnie rzecz biorąc, panewka powinna być czysta i wolna od zanieczyszczeń.
Najlepszym sposobem stwierdzenia, czy panewka wymaga czyszczenia, jest jej zdjęcie i obejrzenie. Możesz to zrobić za pomocą myjki do części lub po prostu szorując panewkę gąbką lub szmatką.
Jeśli masz głęboką panewkę, powinna ona pomieścić od pięciu do sześciu kwartałów płynu. Jeśli jednak masz płytką panewkę, powinieneś zacząć od czterech do pięciu litrów.
Sprawdzenie problemów mechanicznych
Istnieje wiele problemów mechanicznych, które mogą mieć wpływ na automatyczną skrzynię biegów. Wczesne rozpoznanie tych problemów może zapobiec kosztownym naprawom w późniejszym czasie.
Automatyczna skrzynia biegów to sterowany komputerowo system, który przenosi moc z silnika na koła. Jest to jedna z najbardziej skomplikowanych części samochodu, dlatego warto wiedzieć, na co zwracać uwagę.
Niektóre z powszechnych oznak problemów z automatyczną skrzynią biegów to opóźniona zmiana biegów, trzeszczący lub szumiący dźwięk oraz utrata zdolności do jazdy. Może to być oznaką wadliwej przekładni, linki, korpusu zaworu lub innego elementu wewnętrznego.
Przeprowadzenie prostej kontroli wzrokowej może pomóc w ustaleniu, czy przekładnia ma problemy. Sprawdź, czy nie ma wycieków płynu, zaglądając pod samochód, gdzie płyn przekładniowy zazwyczaj kapie. Sprawdź też, czy bagnet jest dokładnie wypoziomowany. Jeśli poziom płynu jest niski, może to świadczyć o problemie z korpusem zaworu lub linką zmiany biegów.