Jeśli planujesz wymianę filtra powietrza w kabinie, możesz się zastanawiać, ile to kosztuje. Koszt filtra powietrza zależy od tego, czy jest to część standardowa, czy specjalistyczna. Musisz też wiedzieć, jak często należy go wymieniać. Twój zakład ma zalecane okresy między wymianami filtrów powietrza w kabinie. Ważne jest przestrzeganie tych zaleceń, aby zapobiec zapychaniu się filtrów i wpływaniu na wydajność silnika.
Koszt wymiany filtra powietrza w kabinie
Koszt wymiany filtra powietrza w kabinie zależy od wielu czynników. Na przykład może się on różnić w zależności od typu pojazdu i dealera. Może też kosztować więcej, jeśli trzeba wymienić specjalistyczną część. Ponadto należy wziąć pod uwagę podatki i opłaty.
Wymiana filtra powietrza w kabinie jest również ważna, jeśli jeździsz w miejscach, gdzie występuje duże zanieczyszczenie środowiska. Brudny filtr powietrza może powodować nieprzyjemne zapachy, złą jakość powietrza i obniżenie wydajności systemu kontroli klimatu.
Jeśli nie jesteś pewien, czy musisz wymienić filtr, sprawdź w instrukcji obsługi samochodu. Instrukcja powie Ci, gdzie znajduje się filtr i jak powinien wyglądać. W zależności od samochodu, filtr znajduje się zwykle pod deską rozdzielczą lub za schowkiem.
Instrukcja obsługi Twojego samochodu powie Ci również, jak często należy wymieniać filtr powietrza w kabinie. Większość producentów samochodów zaleca wymianę filtra co 15 000 do 30 000 mil, ale zależy to od pojazdu i warunków jazdy. Osoby jeżdżące w rejonach o dużym zanieczyszczeniu mogą wymagać częstszej wymiany filtra.
Kabinowe filtry powietrza są stosunkowo proste w demontażu i montażu. Należy jednak pamiętać o użyciu maski i rękawic. Dzieje się tak dlatego, że zapach pozostawiony przez bakterie w starym filtrze powietrza może utrzymywać się nawet po jego usunięciu.
Zalecana częstotliwość wymiany filtra powietrza w kabinie
Jeśli jeździsz w środowisku podatnym na zapylenie, będziesz musiał częściej wymieniać filtr powietrza w kabinie. Ilość kurzu i innych zanieczyszczeń w powietrzu jest bardzo różna w zależności od miejsca zamieszkania.
Większość producentów zaleca wymianę filtra powietrza w kabinie co najmniej raz na 15 000 mil. Informacje te możesz znaleźć w instrukcji obsługi swojego samochodu. Ponadto stacja serwisowa może podać Ci konkretne zalecenia w zależności od warunków, w jakich jeździsz.
Zazwyczaj im więcej kurzu lub innych zanieczyszczeń znajduje się w powietrzu, tym dłuższa jest przerwa między wymianami. Dlatego ważne jest, aby sprawdzać filtr przy każdej wymianie oleju.
Filtr kabinowy powietrza będzie również wymagał wymiany, jeśli znajdujesz się w rejonie o dużym zanieczyszczeniu. Poziom zanieczyszczeń może wzrosnąć, jeśli mieszkasz w silnie zurbanizowanej okolicy lub jeździsz po wielu drogach gruntowych. W takich warunkach filtr będzie pracował ciężej, aby oczyścić zanieczyszczone powietrze.
Wymiana kabinowego filtra powietrza jest stosunkowo prostym zadaniem. Zwykle zajmuje mniej niż pięć minut i nie potrzebujesz do tego specjalnych narzędzi. Należy jednak pamiętać o założeniu rękawic i maski, aby chronić się przed potencjalnie niebezpiecznymi oparami.
Wady kabinowego filtra powietrza
Nie da się zaprzeczyć, że kabinowy filtr powietrza jest ważną częścią systemu HVAC Twojego samochodu. Jego zadaniem jest usuwanie zanieczyszczeń z powietrza zewnętrznego i utrzymywanie wnętrza samochodu w stanie wolnym od zanieczyszczeń. Jednak nie wszystkie filtry są jednakowe. Źle działający filtr kabinowy może powodować problemy z układem klimatyzacji i jakością powietrza.
Sprawny filtr kabinowy powinien wydawać cichy, spokojny dźwięk po włączeniu. Jeśli tak nie jest, możesz rozważyć jego wymianę. Gdy filtr kabinowy nie działa prawidłowo, będziesz musiał dostosować moc wentylatorów w samochodzie, aby zrekompensować brak powietrza. Może to skrócić żywotność układu klimatyzacji.
Innym częstym problemem jest zapchany kabinowy filtr powietrza. Może to prowadzić do zwiększenia poziomu wilgotności w kabinie, co może skutkować zaparowaniem szyb. Ponadto, jeśli filtr jest zatkany, może blokować przepływ powietrza przez otwory wentylacyjne. Ponadto może to spowodować, że w całym samochodzie będzie unosił się zapach kurzu lub stęchlizny.
Inne możliwe wady filtrów kabinowych to fakt, że mogą się one bardzo zabrudzić. Filtr może łatwo zatkać się śmieciami lub gałązkami. W rezultacie silnik może się przegrzać lub wybuchnąć.