Uruchomienie samochodu z automatyczną skrzynią biegów może być trochę trudne. Jest wiele różnych przycisków, które musisz znać, oraz kilka pozycji, o których musisz wiedzieć. W tym artykule omówimy pozycje Drive (D) i Low (L) oraz pozycję Reverse (R).
Pozycje Drive (D) i Low (L)
Gdy chcesz uruchomić samochód z automatyczną skrzynią biegów, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest upewnienie się, że wybierak biegów jest w pozycji Drive (D) i Low (L). Pozycje te pomagają w płynnym ruszaniu i przemieszczaniu samochodu. Niska pozycja pozwala na szybsze obroty silnika samochodu podczas zjeżdżania ze stromego wzgórza, natomiast pozycja jazdy pomaga zachować kontrolę podczas jazdy do przodu.
Samochody automatyczne mogą być używane w wielu różnych sytuacjach. Sprawdzają się na drogach pokrytych błotem pośniegowym lub luźnym żwirem, a także na wzniesieniach i zjazdach. Automatyczna skrzynia biegów zmienia biegi w zależności od prędkości na drodze oraz obciążenia silnika.
Automatyczna skrzynia biegów posiada również bieg wsteczny. Jest to przydatne podczas cofania lub wyprzedzania innego pojazdu. Niektóre pojazdy mają także bieg do dużych prędkości, ale nie wszystkie. Przy większych prędkościach skrzynia biegów automatycznie przełącza się na niższy bieg.
Pozycja parkingowa
Jeśli parkujesz samochód z automatyczną skrzynią biegów, musisz wiedzieć, jak ustawić go w pozycji parkingowej. Jest to ważne, ponieważ zapobiega to staczaniu się samochodu. Zapobiega też poruszaniu się samochodu, jeśli nie zostaną włączone hamulce.
Przesuwnik jest tak skonstruowany, że blokuje się w pozycji parkowania, dopóki nie naciśniesz pedału hamulca. Po uruchomieniu hamulców musisz przestawić dźwignię w położenie R lub D, aby samochód znalazł się w położeniu postojowym.
Zapadka postojowa to specjalistyczne koło zębate umieszczone na wałku wyjściowym skrzyni biegów. Kiedy skrzynia biegów znajduje się w pozycji parkowania, zapadka wchodzi w pierścień z nacięciami.
Ustawienie samochodu w pozycji parkowania może być trudne ze względu na ciężar. Musisz szybko nacisnąć hamulce i odciążyć zapadkę.
Zapadka postojowa skrzyni biegów to metalowa zapadka montowana w skrzyni biegów. Jej zadaniem jest ograniczenie obrotu wałka wyjściowego. Jeśli zapadka nie znajdzie się dokładnie na pierścieniu, usłyszysz słyszalne kliknięcie.
Położenie wsteczne (R)
Niezależnie od tego, czy jeździsz samochodem automatycznym czy ręcznym, musisz wiedzieć, jak uruchomić samochód na biegu wstecznym. Cofanie wymaga dodania gazu i puszczenia sprzęgła. Dzięki temu unikniesz poślizgu. Poślizg może doprowadzić do wypadku, a nawet do utraty kontroli nad pojazdem.
Jest kilka powodów, dla których osoba może mieć problemy z cofaniem. Na przykład może być poluzowane mocowanie silnika. Może być też tak, że trzeba wyregulować dźwignię zmiany biegów. To wszystko są częste przyczyny problemów z cofaniem.
Zależnie od samochodu, możesz użyć przycisku do zmiany biegu z jazdy na wsteczny lub odwrotnie. Większość samochodów ma go w pozycji poziomej lub pionowej.
Jeśli nie poruszasz się bardzo szybko, najlepiej jest unikać zmiany biegu na wsteczny podczas jazdy. Wciskanie sprzęgła podczas jazdy może spowodować niepotrzebne zużycie skrzyni biegów. Może też uszkodzić skrzynię biegów.
Przed uruchomieniem samochodu na biegu wstecznym powinieneś najpierw ustawić go w pozycji parkowania. To zablokuje skrzynię biegów i zapobiegnie jej staczaniu się.
Przycisk nadbiegu (O/D)
Większość samochodów ma na dźwigni zmiany biegów przycisk zwany przyciskiem O/D. Przycisk ten wyłącza nadbieg. Nadbieg redukuje hałas i obciążenie silnika, a jednocześnie zapewnia większą oszczędność paliwa. Nadbieg jest też przydatny podczas jazdy z dużą prędkością po autostradzie.
Nadbieg to najwyższy bieg w automatycznej skrzyni biegów. Jest to bieg o regulowanej prędkości, który ogranicza przyspieszenie pojazdu. Może być jednak niebezpieczny, jeśli kierowca nie wie, kiedy go wyłączyć. Jeżeli pojazd gwałtownie przyspiesza, kierowca będzie musiał mocno naciskać na pedał hamulca.
Po wyłączeniu nadbiegu pojazd będzie miał więcej mocy, niższe obroty i większy moment obrotowy. Nie zaleca się korzystania z funkcji nadbiegu w mieście lub na wolnych drogach. Aby sprawdzić stan nadbiegu, należy zmienić prędkość pojazdu.
Na przykład, jeśli jedziesz w dół stromego zbocza, wyłączenie nadbiegu pomoże Ci zwolnić samochód. Po dotarciu do dolnej części zbocza włącz ponownie tę funkcję.