Jeśli szukasz prostego sposobu na ustalenie, kiedy należy wymienić płyn chłodzący w swoim samochodzie, to w tym artykule znajdziesz kilka wskazówek. Dowiesz się, jak wypłukać stary płyn chłodzący i sprawdzić jego stan podczas pracy silnika.
Sprawdzenie stanu płynu chłodzącego podczas pracy silnika
Sprawdzenie stanu płynu chłodzącego podczas pracy silnika jest jedną z najważniejszych rzeczy, jakie możesz zrobić dla swojego pojazdu. Dzięki temu unikniesz wielu kłopotów i drogich napraw.
Pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest sprawdzenie, czy w zbiorniku płynu chłodzącego nie ma wycieków. Jeśli jest on nieszczelny, musisz go jak najszybciej naprawić. Możesz to zrobić na różne sposoby.
Po pierwsze, będziesz potrzebował multimetru cyfrowego, który jest w stanie wykryć napięcie stałe o wartości 20 V lub mniejszej. Następnie musisz zdjąć korek zbiornika płynu chłodzącego.
Po zdjęciu korka możesz zacząć sprawdzać poziom płynu. Pamiętaj o założeniu rękawic.
Po sprawdzeniu poziomu możesz uzupełnić zbiornik. Upewnij się, że używasz płynu zatwierdzonego dla twojego samochodu.
Jeśli twój samochód ma system ciśnieniowy, możesz sprawdzić poziom płynu chłodzącego za pomocą systemu testowania ciśnienia. Aby uniknąć wycieku płynu chłodzącego, powinieneś zawsze uzupełniać go, gdy zrobi się zimno.
Wypłucz stary płyn chłodzący z samochodu
Układ chłodzenia ma zasadnicze znaczenie dla działania Twojego samochodu. Aby utrzymać układ chłodzenia w dobrym stanie, musisz okresowo wykonywać płukanie płynu chłodzącego.
Coolant to specjalny płyn, który pomaga regulować temperaturę silnika. Zawiera substancje chemiczne, które zapobiegają tworzeniu się osadów. Dzięki temu silnik pracuje płynnie.
Przegrzanie może spowodować poważne uszkodzenie silnika. Jeśli Twój układ chłodzenia jest zanieczyszczony, najlepiej wykonać płukanie płynu chłodzącego. Płukanie płynu chłodzącego polega na wymianie starego płynu na świeży, bardziej wydajny.
Stary płyn chłodzący może zatkać się zanieczyszczeniami, co może doprowadzić do przegrzania. Wypłukanie płynu chłodzącego może usunąć te zanieczyszczenia i pomóc w dłuższej eksploatacji samochodu.
Dowiesz się, kiedy należy wykonać płukanie płynu chłodzącego, czytając instrukcję obsługi. Możesz też odwiedzić lokalny sklep motoryzacyjny lub salon sprzedaży, aby uzyskać poradę. Wiele pojazdów wymaga płukania płynu chłodzącego co najmniej raz na dwa lata.
Koszt płukania płynu chłodzącego
Płyn chłodzący to substancja używana do smarowania części silnika i ochrony ich przed korozją. Pomaga również zapobiegać przegrzewaniu się silnika. Z czasem jednak mogą się w nim gromadzić zanieczyszczenia i osady, które mogą powodować poważne problemy. Przepłukanie płynu chłodzącego może usunąć te osady i uchronić silnik przed przegrzaniem.
Płukanie płynu chłodzącego jest ważną usługą serwisową, którą należy wykonywać okresowo w większości pojazdów. Jest to stosunkowo prosty proces. Aby wykonać płukanie płynu chłodzącego, wystarczy spuścić płyn, napełnić go czystym płynem, a następnie ponownie przepłukać układ. Przeciętne płukanie może kosztować zaledwie 50 dolarów, ale niektórzy mechanicy i dealerzy pobierają wyższe opłaty.
Większość producentów zaleca wymianę płynu chłodzącego w samochodzie co 30 000 mil lub co 24 miesiące. Jednak okresy te mogą być różne dla różnych typów płynu chłodzącego. Na przykład konwencjonalny płyn chłodzący powinien być płukany co dwa lata, natomiast płyn o przedłużonej trwałości powinien być wymieniany po dwóch latach lub dwa razy częściej.
Symptomy zatkanego przewodu płynu chłodzącego
Jeśli odczuwasz brak ciepłego powietrza w samochodzie, być może masz zatkany przewód płynu chłodzącego. Może to spowodować przegrzanie silnika i kosztowne naprawy. Zatkany przewód płynu chłodzącego może być spowodowany wieloma czynnikami. Istnieją jednak pewne objawy, na które powinieneś zwrócić uwagę, oraz sposoby na sprawdzenie, czy masz problem.
Pierwszym i najbardziej oczywistym objawem zatkania przewodu płynu chłodzącego jest brak ciepłego powietrza. Możesz użyć latarki, aby sprawdzić, czy w chłodnicy nie ma wybrzuszeń lub zagięć. Innym sposobem sprawdzenia zatkanego przewodu płynu chłodzącego jest ściśnięcie węża chłodnicy. Jeśli jest spuchnięty, będziesz wiedział, że jest zatkany.
Oprócz zatkanych przewodów płynu chłodzącego możesz też zauważyć oznaki awarii pompy wodnej. Zewnętrzne zatory możesz wyczyścić za pomocą węża ogrodowego lub sprężonego powietrza. Jednak zatory wewnętrzne wymagają wymiany chłodnicy.