Jeśli zastanawiałeś się, co oznacza pojemność silnika, nie jesteś sam. Być może zastanawiasz się też, jak określić pojemność danego silnika i jak przeliczyć ją na inne jednostki, takie jak centymetry sześcienne czy stopy sześcienne.
Silniki samochodowe
Wielkość silnika samochodowego jest ważnym aspektem mocy pojazdu. Większy silnik może generować większy moment obrotowy i moc. Jednak kosztują one również więcej paliwa. Dlatego wybierając silnik, powinieneś wziąć pod uwagę długoterminowe koszty eksploatacji.
Silniki mierzy się w cc (centymetrach sześciennych) lub litrach. Jest ona określana na podstawie całkowitej objętości cylindrów. Zazwyczaj jest ona zaokrąglana do dziesiątej części.
Aby obliczyć całkowitą objętość cylindrów samochodu, pomnóż objętość każdego z nich przez liczbę cylindrów. Na przykład silnik czterocylindrowy ma pojemność całkowitą 1,0 l.
Liczba cylindrów w silniku samochodu wpływa również na jego moc. Im więcej cylindrów, tym większy moment obrotowy może wytworzyć silnik.
Możesz dowiedzieć się o wielkości silnika samochodu z jego dokumentu rejestracyjnego. Niektórzy producenci podają pojemność silnika w centymetrach sześciennych lub litrach.
Silniki motocyklowe
Pojemność silnika motocykla jest bardzo ważnym czynnikiem przy zakupie nowego motocykla. W większości przypadków im większa pojemność silnika, tym więcej mocy może on wytworzyć. Jednak nie zawsze tak jest. Ważne jest, aby znać różnice między różnymi typami silników, co pozwoli Ci podjąć świadomą decyzję.
Najczęściej spotykany rozmiar silnika motocyklowego wynosi od 50 cm3 do 1500 cm3. Oznacza to, że mały silnik ma pojemność około 0,25 litra, a duży około 3 litrów.
Te silniki są projektowane tak, aby działały dobrze w niższych temperaturach, więc mogą dać więcej mocy. Są też tańsze w utrzymaniu. Istnieją dwa główne typy silników: dwusuwowe i czterosuwowe. Oba są używane z powodzeniem. Silniki dwusuwowe są znane z tego, że przepuszczają więcej powietrza przez cylinder.
Przeliczanie pomiarów pojemności skokowej silnika z jednej jednostki na drugą
Pojemność skokowa silnika to całkowita objętość powietrza poruszana przez tłoki. Liczba ta jest zwykle wyrażana w litrach, centymetrach sześciennych lub mililitrach. Jest to również wskaźnik ilości paliwa zużywanego przez silnik. Wielkość cylindrów w silniku również ma znaczenie. Większe silniki mają zazwyczaj większą moc i spalają więcej gazu. Na szczęście przeliczanie objętości skokowej silnika z jednej jednostki na drugą jest bardzo proste.
Pojemność skokowa silnika jest często wymieniana tym samym tchem, co moc i zużycie paliwa. Te miary są ważne, ale nie muszą być synonimami. W rzeczywistości mogą być przeciwieństwami. Na przykład większy silnik będzie spalał więcej paliwa, ale może być tańszy w eksploatacji. I odwrotnie, mniejszy silnik nie będzie produkował tyle koni mechanicznych, ale będzie łatwiejszy w serwisowaniu.
CW określa się na podstawie całkowitej objętości komór
Centymetr sześcienny (CC) odnosi się do ilości powietrza i paliwa, które można przepchnąć przez cylinder. Jest on również używany jako ogólna miara pojemności skokowej. Jest to ważne w przypadku komory spalania, ponieważ wpływa na energię wytwarzaną przez cylinder.
Do pomiaru objętości CC można użyć specjalistycznego narzędzia. Jest to zazwyczaj szklana lub plastikowa rurka z zaworem na dole. Z boku ma oznaczenia z podziałką. Kiedy mierzy się objętość CC, biureta rejestruje głębokość komór. Najmniejszą głębokość obserwuje się na głębokości 25 cm. Niezgodność wzrasta wraz z głębokością komory.
KC jest mierzona za pomocą specjalnie zaprojektowanego narzędzia zwanego biuretą. Głowica specjalistycznego narzędzia utrzymuje komory w pozycji poziomej lub pionowej, a objętość jest rejestrowana. Istnieje wielu producentów specjalistycznych narzędzi, między innymi firma Powerhouse Products.