Jeśli masz problemy ze stukaniem w silniku, może to być problem z tym, który wtrysk powoduje stukanie. Prostym sposobem, aby się o tym przekonać, jest użycie systemu diagnostycznego silnika do sprawdzenia, które wtryskiwacze powodują stukanie.
Uderzenie tłoka
Jeśli zauważysz, że Twój silnik wydaje stukanie, możesz zrobić kilka rzeczy, aby ustalić, który wtrysk powoduje stukanie. Kluczem jest ustalenie, która z wielu potencjalnych przyczyn jest za to odpowiedzialna.
W silniku występują trzy główne rodzaje odgłosów: stukot tłoka, sworzeń tłoka i hałas koła korbowego. Wszystkie one mają coś wspólnego z obrotami silnika, ale różnią się natężeniem.
Szum tłoka jest najbardziej oczywisty – jest spowodowany kołysaniem się tłoka w cylindrze w przód i w tył. Ten rodzaj hałasu jest zwykle zauważalny przy pierwszym uruchomieniu silnika. Powinien on w końcu zaniknąć, gdy silnik się rozgrzeje.
Hałas sworznia tłoka nie jest tak oczywisty. Zużyty sworzeń lub tuleja tłoka wytworzy metaliczny, podwójny stukot. Ponadto umiejscowienie sworznia może wpłynąć na częstotliwość i amplitudę hałasu.
Alternatywnie, hałas koła pasowego korby może nie być stukaniem, ale wskaźnikiem luzu między denkiem tłoka a ścianą cylindra. Dłuższa spódnica zapobiegnie uderzeniom. Jednak krótsza spódnica spowoduje, że uderzenie będzie bardziej wyraźne.
Stukanie podczas detonacji
Jeśli Twój silnik wydaje stukające dźwięki, może to być spowodowane wieloma czynnikami. Na przykład, jeśli silnik ma problem z rozrządem lub jeśli paliwo jest niskooktanowe, możesz mieć do czynienia ze stukaniem iskry. Podobnie, silnik może mieć problemy z pełzaniem termicznym lub uszkodzeniem denka tłoka.
Stuki są bardzo częstym problemem w silnikach z zapłonem iskrowym na gaz ziemny. Dzieje się tak dlatego, że mieszanka paliwowo-powietrzna zapala się przedwcześnie. Aby uniknąć stuków, ważne jest, aby powietrze dostające się do silnika nie było zbyt gorące.
Niektóre przyczyny stuków to zła jakość lub niska klasa paliwa, zatkany lub źle zaprojektowany wtryskiwacz paliwa oraz brak odpowiedniego ciśnienia paliwa. Ponadto nieszczelność w układzie paliwowym może pozwolić na przedostanie się do cylindra dodatkowej ilości tlenu.
Inne przyczyny to zużyte łożyska prętów lub gruz. Mogą one powodować szorstki i zgrzytliwy dźwięk, ale nie są związane z detonacją.
Wpływ położenia wtryskiwacza na tłumienie stuków
Wykorzystano wiele różnych strategii tłumienia stuków. Większość z nich wymaga kompromisu pomiędzy wydajnością cieplną a emisją spalin. Z tego powodu badacze sprawdzili, jak różne pozycje wtryskiwaczy mogą wpływać na tendencję do spalania stukowego w silniku. Ponadto zbadali wpływ czasu wtrysku na tendencję do spalania stukowego.
Aby określić, jak pozycja wtryskiwacza może wpłynąć na tendencję do spalania stukowego w silniku, badacze przeanalizowali sześć przypadków. Przypadki obejmowały trzy pionowe odległości między środkiem cylindra a wtryskiwaczem wody.
Wyniki pokazały, że pozycja wtryskiwacza wody miała niewielki wpływ na szczytowe ciśnienie w cylindrze. Miała jednak wpływ na dystrybucję wody w cylindrze. Ponadto, rozmieszczenie wody wpłynęło na wpływ wtrysku wody na tłumienie stuków.
Wtrysk wody obniża szczytową temperaturę komory spalania, co jest korzystne dla tłumienia stuków. Tłumi również oscylacje ciśnienia, co pomaga zapobiegać powstawaniu stuków.
Choć wyższa liczba oktanowa pomaga stłumić tendencję do powstawania stuków, to jednak obniża sprawność cieplną. Oznacza to, że wydajność spalania może się zmniejszyć przy wtrysku wody.
Naprawa stuków w silniku
Stuki w silniku mogą być poważnym problemem. Może skutkować kosztownymi naprawami. Ważne jest, aby od razu się nim zająć.
Aby rozwiązać problem, trzeba znaleźć jego przyczynę. Będziesz musiał zabrać swój samochód do mechanika w celu dokładnej diagnozy.
Stukanie w silniku może wystąpić, jeśli paliwo spala się nierównomiernie. Jeśli masz system komputerowy, możesz temu zapobiec, regulując mieszankę paliwowo-powietrzną. Nowoczesne samochody mają też inne systemy komputerowe, które mogą pomóc w diagnozowaniu problemów.
Wadliwe świece zapłonowe to kolejna częsta przyczyna stukania silnika. Jeśli masz nowszy samochód, zazwyczaj możesz po prostu wymienić świece zapłonowe. Jednak starsze pojazdy mogą wymagać ręcznego serwisowania.
Inną częstą przyczyną stukania w silniku jest niski poziom oleju. Aby uniknąć stukania, regularnie wymieniaj olej. Sprawdzaj też, czy nie ma wycieków oleju. Wymiana oleju powinna być przeprowadzana zgodnie z instrukcją.
Problemem może być także osadzanie się węgla na trzonkach zaworów. Może to utrudniać zamykanie zaworów. Aby szybko usunąć ten osad, można zastosować dodatek czyszczący do węgla.