Jeśli chcesz się dowiedzieć, jak ładować akumulator żelowy, musisz najpierw poznać kilka rzeczy. W tym artykule omówimy różnicę między akumulatorami AGM i żelowymi oraz czym się one różnią. Omówimy również proces ładowania, który obejmuje etapy: ładowania wstępnego, końcowego i napięcia spoczynkowego. Dzięki temu dowiesz się, jak ładować swój akumulator i utrzymać go w jak najlepszej kondycji.
Akumulatory AGM i żelowe
Jeśli szukasz akumulatora do urządzenia o dużym poborze mocy, ważne jest, abyś zrozumiał różnicę między akumulatorami AGM i żelowymi. Użycie właściwego akumulatora do danego zastosowania może zapobiec uszkodzeniom i zapewnić maksymalną trwałość.
Różnica między akumulatorami AGM i żelowymi polega na składzie chemicznym elektrolitu. Akumulatory żelowe wykorzystują elektrolit w postaci żelu. Żelowy elektrolit zapobiega szybkiemu przemieszczaniu się jonów w ogniwie. Podczas ładowania elektrolit krąży w ogniwie jak woda.
Akumulatory AGM wykorzystują szklaną matę chłonną, która nie rozlewa elektrolitu. Można je transportować drogą lądową lub powietrzną. Ich konstrukcja pozwala na montaż w dowolnej orientacji.
AkumulatoryAGM mogą być ładowane za pomocą każdej standardowej ładowarki. Jednakże akumulatory żelowe są zalecane do stosowania specjalnej ładowarki. Ważne jest, aby ładować akumulator żelowy przy niższym napięciu, aby uniknąć usztywnienia żelu.
Akumulatory żelowe mają zalety w postaci większej pojemności i lepszej głębokości rozładowania. Wymagają jednak większej rezystancji wewnętrznej.
Faza BULK obejmuje około 80% ładowania
Ładowanie BULK to nazwa nadana pierwszemu etapowi procesu ładowania akumulatora. Doprowadza ono baterię do stanu naładowania w 80-90%. Następnie akumulator jest przełączany do drugiego etapu. W tej fazie prostownik dostarcza do akumulatora wysokie napięcie i prąd.
Ten etap jest najbardziej czasochłonny, ale też najważniejszy. Zmniejszając napięcie, prostownik zapobiega gazowaniu i przedłuża żywotność akumulatora. Podczas pracy ładowarka monitoruje akumulator pod kątem strat. Jeśli tak się stanie, będzie je kompensować, zwiększając natężenie prądu, aż akumulator wróci do formy.
W miarę starzenia się akumulatora jego pojemność będzie się zmniejszać. Gdy to nastąpi, może zacząć wykazywać oznaki awarii. Baterię można przywrócić do pełnej sprawności za pomocą ładowania regeneracyjnego. Pełny proces regeneracji może trwać kilka dni, a nawet tygodni.
Napięcie spoczynkowe to napięcie na zaciskach po 8-12 godzinach bezczynności akumulatora
Napięcie spoczynkowe to napięcie na zaciskach akumulatora żelowego po pozostawieniu go w stanie nieaktywnym przez osiem do dwunastu godzin. Często mierzy się je za pomocą multimetru podłączonego bezpośrednio do zacisków.
Powody dokonywania pomiarów są różne, ale najczęstszym jest określenie, czy akumulator jest w stanie utrzymać ładunek. Baterie, które nie zostały rozładowane, powinny mieć wyższe napięcie spoczynkowe niż te, które zostały naładowane.
Dobry multimetr zmierzy kilka właściwości elektrycznych, takich jak opór i napięcie. Aby uzyskać jak najdokładniejsze odczyty, może być konieczna kalibracja multimetru. Nie jest to konieczne w przypadku multimetru, który kosztuje mniej niż 200 dolarów, ale jest zalecane w przypadku droższego.
Jednym z innych sposobów zmierzenia napięcia spoczynkowego baterii jest użycie hydrometru. Narzędzia te mierzą ciężar właściwy elektrolitu w ogniwie. W przypadku w pełni naładowanej baterii ciężar właściwy będzie wynosił około 1,265.
Zjawisko fazy po rozładowaniu nie dotyczy baterii litowo-jonowych
Kumulatory litowo-jonowe mają inne składy chemiczne elektrod. W tych bateriach elektroda ujemna składa się z krzemu i grafitu. Materiały te zapewniają elektrodzie zdolność do absorbowania jonów litu podczas normalnej fazy ładowania. Jednak podczas przeładowania materiały te ulegają rozpadowi, a powstałe elektrolity znajdują się na powierzchni baterii.
W miarę przeładowywania temperatura baterii gwałtownie wzrastała. Było to spowodowane uwalnianiem się gazów o wysokiej temperaturze podczas procesu otwierania. W tym samym czasie folia miedziana na anodzie zaczęła się utleniać do Cu2+. Ostatecznie doprowadziło to do powstania metalicznych dendrytów.
Proces przeładowania spowodował również znaczące zmiany w elektrolicie na powierzchni baterii. Stało się tak, ponieważ jony litu zostały przeniesione z katody do anody. Podczas przeładowania szybkość transferu była znacznie większa niż w fazie normalnego ładowania. To głównie różnica potencjałów między dwiema elektrodami powodowała transfer.