W przypadku samochodów Toyoty z piątym wtryskiem istnieje kilka różnych systemów do wyboru. Na przykład, istnieje system wtrysku paliwa z portem i system wtrysku bezpośredniego. Pierwszy z nich wykorzystuje pompę, która zasila portowe wtryskiwacze paliwa, a drugi działa w sposób bardziej bezpośredni, umożliwiając wymianę portowych wtryskiwaczy na bezpośrednie. Niezależnie od tego, jaki system wtrysku paliwa wybierzesz, powinieneś znać różnicę między nimi, aby uzyskać jak najlepsze osiągi swojego pojazdu.
Symptomy zatartego wtrysku toyoty
Wtryskiwacz paliwa jest ważnym elementem każdego pojazdu. Współpracuje z elektroniczną jednostką sterującą silnika (ECU), aby zapewnić, że odpowiednia ilość benzyny jest wtryskiwana do cylindrów. Jeśli jest niesprawny, Twój samochód może nie zapalić i słabo pracować.
Jeśli Twój samochód nie pracuje prawidłowo, istnieje prawdopodobieństwo, że doświadczasz niektórych objawów zanieczyszczonego piątego wtrysku Toyoty. Obejmują one nierówną pracę na biegu jałowym i brak mocy. Możesz również nie być w stanie przyspieszyć tak szybko, jak byś chciał. Ponadto może zapalić się kontrolka silnika check engine.
Mimo, że trudno jest wskazać dokładną przyczynę problemów z silnikiem, wtryskiwacz paliwa jest głównym winowajcą. Uszkodzony wtryskiwacz paliwa może zmniejszyć zużycie paliwa, a także spowodować, że silnik nie będzie mógł zapalić lub zgaśnie.
Portowy wtrysk paliwa a bezpośredni wtrysk paliwa
Portowy wtrysk paliwa i bezpośredni wtrysk paliwa to dwie różne metody dostarczania benzyny do silnika. Obie mają swoje zalety i wady. Aby podjąć decyzję, musisz znać różnicę.
Najprostszym wyjaśnieniem jest to, że wtrysk portowy wtryskuje paliwo do kolektora dolotowego przed korpusem przepustnicy, natomiast wtrysk bezpośredni rozpyla paliwo bezpośrednio do komory spalania. Te technologie mogą być stosowane oddzielnie lub w kombinacji dla uzyskania maksymalnej wydajności.
Ogólnie rzecz biorąc, wtrysk paliwa do kolektora dolotowego jest tańszy, zapewnia lepszą mieszankę paliwowo-powietrzną i zmniejsza emisję spalin. Z drugiej strony, wtrysk bezpośredni oferuje większą moc, wyższą oszczędność paliwa i niższą emisję spalin.
Choć wtrysk portowy jest bardziej ekonomiczny niż bezpośredni, ma swoje minusy. Na przykład trzeba często czyścić wtryskiwacz. Może też wyciekać z niego olej, co może powodować problemy.
Pompa paliwa do wtryskiwaczy portowych
Jeśli Twój samochód ma wtryskiwacze portowe, możesz nie wiedzieć o pompie paliwa, która je zasila. Układy wtrysku paliwa z portem są bardziej niezawodne niż wtryskiwacze bezpośrednie.
Jedną z zalet wtryskiwaczy z portem jest to, że wymagają mniejszego ciśnienia paliwa. Jest to pomocne przy pracy w niskich temperaturach. Mają jednak pewne wady.
System wtrysku z portem działa na zasadzie rozpylania paliwa do portu wlotowego w głowicy cylindra. W ten sposób powstaje bogata mieszanka, która podnosi temperaturę spalin, co sprzyja szybkiemu nagrzewaniu się katalizatorów.
Wadliwy wtryskiwacz paliwa może spowodować, że silnik nie będzie miał zapłonu. Może też powodować nieprzyjemny zapach z rury wydechowej. Niesprawne wtryskiwacze mogą również powodować drgania i wstrząsy pojazdu.
System podwójnego wtrysku D-4S
System podwójnego wtrysku D-4S Toyoty to system, który wykorzystuje zarówno wtrysk bezpośredni, jak i wtrysk portowy. Jest on stosowany w samochodach Tacoma i Lexus IS 350.
Wtrysk bezpośredni to system, który pozwala na uzyskanie warstwowej mieszanki paliwowo-powietrznej, co poprawia wydajność spalania. Przyczynia się to również do obniżenia emisji spalin. Jednak w pewnych warunkach wtrysk portowy jest mniej skuteczny.
W przeciwieństwie do wtrysku portowego, wtrysk bezpośredni polega na bezpośrednim rozpyleniu paliwa do cylindra. Może to zwiększyć moc i zmniejszyć możliwość wystąpienia odgłosów spalania stukowego.
Niezależnie od metody, głównym celem każdego układu zaworowego jest optymalizacja wydajności. Oznacza to optymalizację kształtu tłoków, kształtu otworów dolotowych i czasu zapłonu. Uzyskanie odpowiedniej kombinacji tych zmiennych może znacznie zwiększyć moc samochodu.