Opony F1 są jednym z najważniejszych czynników wpływających na osiągi samochodu. Chcesz mieć pewność, że kupisz odpowiednią oponę, która będzie trwała i pozwoli Ci na bezpieczną jazdę. Jeśli nie jesteś pewien, jaki typ opony powinieneś wybrać do swojego samochodu, istnieje wiele różnych czynników, które należy wziąć pod uwagę.
Pirelli
Pirelli ogłosiło szereg zmian w swoich oponach do Formuły 1. Zostaną one wprowadzone w tym sezonie. Producent ma nadzieję, że opony zostaną homologowane do końca tego roku.
Opony Pirelli będą miały nowy wygląd. Zostały przeprojektowane z użyciem chromowanej formy. Dzięki temu opony mają trwałą powierzchnię i poprawiają ogólne osiągi.
Pirelli ma kontrakt z zespołami Formuły 1 do 2024 roku. W tym czasie firma będzie dostarczać opony F1 na wszystkie wyścigi. Jednak nie płaci zespołom za cały koszt opon. Zespoły płacą ryczałt za cały sezon.
Bridgestone
Opony F1 firmy Bridgestone to światowej klasy zestaw opon wyścigowych. Bridgestone jest jedną z największych firm oponiarskich na świecie. W Formule 1 występuje od 1997 roku. W latach 2007-2010 była jedynym dostawcą. Firma działa w branży od prawie dwóch dekad i zdobyła reputację lidera w dziedzinie innowacji i obsługi klienta.
Inicjatywa „Make tyres green” jest przykładem zaangażowania firmy w poprawę stanu środowiska. Aby promować program na całym świecie, Bridgestone wprowadził zielone linie na ścianach bocznych swoich opon na suche nawierzchnie.
Goodyear
Jeśli chodzi o opony wyczynowe, Goodyear ma kilka różnych modeli. Eagle F1 to opona wyczynowa na każdą pogodę, przeznaczona do jazdy w ekstremalnych warunkach pogodowych. Doskonale radzi sobie na mokrej i suchej nawierzchni, ale nie jest przeznaczona do jazdy po śniegu lub lodzie.
Inną wyczynową oponą Goodyeara jest F1 Supercar, w której bieżnik kładzie nacisk na trakcję na suchej nawierzchni. Jest to popularny wybór dla luksusowych samochodów o sportowym charakterze.
Chociaż kilka osób krytykowało ten wzór bieżnika, to jednak nadal daje on dużo gumy na drodze. To klucz do dobrych właściwości jezdnych na mokrej nawierzchni.
Firestone
Jeśli interesujesz się wyścigami Formuły 1, możesz być ciekaw różnicy między oponami F1 Goodyeara i Pirelli. Te opony mają na celu poprawę osiągów i prowadzenia.
Między tymi dwoma producentami opon istnieją trzy główne różnice. Pierwsza z nich to mieszanka bieżnika opony. Drugą jest konstrukcja opony. Dotyczy to także obręczy. Na przykład Eagle F1 ma dwustrefowy asymetryczny wzór bieżnika, który odprowadza wodę, zwiększając przyczepność na mokrej nawierzchni. Podobnie, wielopromieniowy kształt formy opony F1 jest nie tylko estetyczny, ale zapewnia precyzyjne prowadzenie i płynne, równomierne zużycie.
Avon
Avon produkuje opony od ponad 100 lat. Początkowo sprzedawał opony pneumatyczne do rowerów, a później zajął się oponami samochodowymi. Dziś gumy Avonu są używane w niezliczonych zawodach, od Formuły Ford po European Rallycross.
W latach 50. opony Avonu były montowane w prestiżowych samochodach Rolls-Royce. Jednak dopiero w latach 80. brytyjska firma powróciła do produkcji opon wyścigowych.
W 1981 roku Grand Prix Wielkiej Brytanii było dla Avonu szczególnie pamiętnym wyścigiem. Było to jedenaste wydarzenie dla firmy, a dostawy opon były niepewne.
Dunlop
Przez kilka pierwszych lat istnienia mistrzostw świata F1 było pięciu lub sześciu producentów. Goodyear, Dunlop, Pirelli, Continental i Englebert. Jednak wraz z rozwojem sportu producenci musieli sprostać nowym wyzwaniom.
W rezultacie musieli opracować nowe technologie i projekty opon. Wśród nich znalazła się opona typu slick, która po raz pierwszy została użyta w 1971 roku. Następnie w 1998 roku wprowadzono rowkowaną oponę do jazdy po suchej nawierzchni. Umożliwiała ona kierowanie wody z dala od toru, ale jej nie usuwała.
Englebert
Na początku XX wieku urodzony w Belgii producent opon Oscar Englebert stworzył fabrykę opon w Belgii. Zaczął produkować opony rowerowe, a później pneumatyczne do motocykli. W 1929 roku otworzył fabrykę w Aachen, aby obsługiwać rynek niemiecki. Po II wojnie światowej połączył swoją działalność z United States Rubber Company. Obie firmy kontynuowały współpracę do lat 50.
W początkach lat 50. producent opon zdominował Formułę 1. Ferrari było głównym klientem firmy. Opony zostały wybrane do zwycięskiego modelu 166 MM Enzo Ferrari.