Jest kilka różnych sposobów sprawdzania zdolności samochodu do omijania przeszkód, ale test łosia jest prawdopodobnie jednym z najbardziej popularnych. Test łosia polega na prowadzeniu samochodu po wąskiej drodze, a następnie wykonaniu manewru omijania przeszkody. Zazwyczaj ten test jest wykorzystywany do określenia, czy samochód może zatrzymać się na czas i uniknąć wypadku, ale może być też dobrym sposobem na sprawdzenie, jak dobrze samochód poradzi sobie z dużym zwierzęciem.
BMW iX
BMW iX to całkowicie elektryczny SUV, który został zaprojektowany tak, aby był płynny i wygodny. Jest to również największy pojazd elektryczny wyprodukowany przez niemiecką markę. Waży 5,577 funtów, łącznie z kierowcą. W przeciwieństwie do większości pojazdów elektrycznych, może konkurować z bardziej konwencjonalnymi samochodami pod względem osiągów.
Chociaż BMW iX nie zajęło czołowego miejsca, jest bardzo sprawnym samochodem. Jako taki stanowi doskonałą alternatywę dla innych w pełni elektrycznych SUV-ów, takich jak Tesla Model S czy Fisker Ocean. Oferuje dobre osiągi w dolnej części i przyzwoite zużycie paliwa w górnej części.
Citroen Xantia Activa
Citroen Xantia Activa był jednym z najlepszych samochodów sportowych na świecie. Był tak szybki i niezawodny, że przeszedł test łosia. Słynął również z najlepszych wyników na skidpadzie na świecie.
W Xantia Activa zastosowano technologię aktywnego zawieszenia. Dzięki temu pojazd osiągał lepsze wyniki niż większość ówczesnych supersamochodów. Dzięki hydropneumatycznemu zawieszeniu samochód mógł osiągnąć przyspieszenie poprzeczne 0,6g. W porównaniu z tradycyjnymi amortyzatorami, samopoziomujący system hydrauliczny był bardziej wydajny.
Było ono również bardzo dobre w pokonywaniu zakrętów bez efektu „body roll”. Podczas pokonywania zakrętów samochód zachowywał płaską tylną szybę i 1 stopień pochylenia na zakręcie.
Volvo XC90
Jeśli szukasz rodzinnego, pełnowymiarowego SUV-a, to z pewnością słyszałeś o Volvo XC90. Ten luksusowy crossover oferuje najwyższe oceny bezpieczeństwa, luksusowe wnętrze i mnóstwo udogodnień. XC90 jest również dostępny w wielu opcjach. Od chłodzonych foteli przednich po podgrzewany trzeci rząd siedzeń, możesz dostosować XC90 do swoich potrzeb.
Oprócz funkcji bezpieczeństwa, XC90 jest wyposażone w pakiet zaawansowanych systemów wspomagania kierowcy (ADAS), które obejmują aktywną kontrolę pasa ruchu, monitorowanie martwego pola ze wspomaganiem kierowania oraz automatyczne hamowanie awaryjne. Te funkcje są dostępne w każdym poziomie wyposażenia.
Wolvo XC90 ma nadwozie z super stali, które odbija energię zderzenia. Posiada również system stabilizacji toru jazdy, który pomaga zapobiegać przewróceniu się samochodu.
Mitsubishi Lancer Evolution
Test Łosia to seria testów przeprowadzanych w Szwecji w celu oceny bezpieczeństwa samochodów w nieoczekiwanych okolicznościach. Podczas testu łosia samochód jest zmuszony do awaryjnej zmiany pasa ruchu. Jeśli kierowca nie może uniknąć uderzenia w coś, samochód traci kontrolę.
W zależności od modelu, test może obejmować różne scenariusze. W przypadku Forda Mustanga test obejmuje pokonanie zakrętu w lewo-prawo z prędkością 44,7 mil/h, czyli prędkością wzorcową. Do testu używa się manekina, który jest podobny do żywego łosia.
Toyota RAV4 Prime
Wydaje się, że Toyota RAV4 Prime ma pewne problemy z przejściem testu znanego jako „test łosia”. Test ten jest standaryzowanym testem mającym na celu określenie, jak pojazd radzi sobie z nagłą zmianą kierunku jazdy, a jego celem jest ominięcie przeszkody na niewielkim obszarze.
Test polega na tym, że załadowany pojazd porusza się po torze złożonym z pachołków. Pojazd musi ominąć przeszkodę i pozostać na wąskiej ścieżce, która zazwyczaj jest namalowana.
Publikacja Teknikens Varld przeprowadziła niedawno test hybrydy plug-in RAV4 Prime i stwierdziła, że pojazd nie przeszedł testu. Na szczęście Toyota przyznała się do tego problemu i planuje wkrótce wydać aktualizację dla tego pojazdu.
Teknikens test na uderzenia łosia
Teknikens test na uderzenia łosia to szwedzka procedura testowania samochodów, która polega na wykonaniu manewru skrętu samochodu w kierunku nadjeżdżającego ruchu. Odbywa się to w kontrolowanych warunkach, z pachołkami ustawionymi na drodze po przeciwnej stronie, aby zmusić kierowcę do wykonania nagłego manewru S.
Od wielu lat szwedzcy producenci samochodów testują w ten sposób swoje samochody. Opracowali skuteczny system, który pozwala im ocenić stabilność pojazdów.
Test Łosia był stosowany przez wielu producentów samochodów, w tym Chryslera, Forda i Volvo. Jednak to Mercedes-Benz Klasy A sprawił, że test stał się naprawdę znany.