Podczas wymiany opon warto rozważyć użycie opon zimowych. Są one przeznaczone do jazdy w niskich temperaturach i na śniegu. Nie powinieneś jednak nigdy używać ich w miesiącach letnich. Zamiast tego powinieneś zamontować dwie opony zimowe na przedniej osi.
Nie możesz używać opon zimowych latem
Opony zimowe są dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza jeśli mieszkasz w zimnym klimacie. Opony te zostały zaprojektowane z myślą o niskich temperaturach i mogą pomóc Ci zachować bezpieczeństwo podczas jazdy po śniegu i lodzie. Nie są jednak zalecane do stosowania w ciepłe dni. Może to wpłynąć na żywotność opony i sposób, w jaki prowadzisz samochód.
Opony letnie mają większą powierzchnię i szerszy bieżnik, ale nie są przeznaczone do jazdy w niskich temperaturach. Mają bardziej miękką mieszankę gumy, co oznacza, że szybciej się zużywają. W ciepłych warunkach możesz stracić przyczepność, co może doprowadzić do utraty kontroli nad pojazdem. To ryzykowny wybór, więc dobrze się zastanów, zanim zmienisz opony.
Bieżnik opon zimowych jest węższy i głębszy, co czyni je idealnymi na śnieg i lód. Mogą być jednak głośne i mają mniejszą przyczepność niż opony letnie. Jeśli planujesz zmienić opony na zimowe, powinieneś poczekać, aż temperatura powietrza osiągnie około 45 stopni.
Powinieneś zamontować dwie opony zimowe na przedniej osi
Jeśli chodzi o uzyskanie najlepszej trakcji dla opon zimowych, nie będziesz miał szczęścia, zakładając parę opon śniegowych na przednią oś. Poza tym tylne koła są bardziej przydatne niż przednie, zwłaszcza jeśli jeździsz w zimowej aurze.
Przednie koła służą do kierowania i hamowania, ale to wszystko. Co gorsza, w pewnych warunkach pogodowych samochód z przednimi kołami może wpaść w poślizg. Jeśli utkniesz na zimnej i śliskiej drodze, możesz wpaść w poślizg w przeciwnym kierunku, a nawet znaleźć się w nadjeżdżającym ruchu. Na szczęście istnieją rozwiązania tego problemu, w tym montaż dwóch opon zimowych na tylnych kołach.
Możesz również zamontować dwie opony zimowe na tylnych kołach, jeśli Twój samochód ma napęd na tylne koła. Chociaż będziesz musiał trochę pokombinować, żeby w pełni wykorzystać swoją trakcję, efekty końcowe są tego warte.
Poprawiają się z czasem
Dobrze wykonana opona zimowa może być ratunkiem w przypadku opadów śniegu. Nie tylko uchroni Cię przed poślizgiem, ale także poprawi siłę hamowania i sterowność. Poświęcenie kilku minut na wymianę opon letnich na zimowe jest mądrym posunięciem.
Pilnowanie pogody to jedno, ale upewnienie się, że masz odpowiednie wyposażenie, to drugie. Najlepszym sposobem na to jest sprawdzenie długoterminowej prognozy pogody. Jeśli mieszkasz w rejonie, w którym często występują śnieżne miesiące, możesz zainwestować w opony zimowe. Jak wspomniano wcześniej, mogą one służyć przez trzy do czterech sezonów. Kupno odpowiednich opon to niewielka cena za poprawę bezpieczeństwa.
Jest kilka rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę, zanim zdecydujesz się na zmianę, ale najważniejszą z nich jest zakup dobrej jakości opony zimowej. Jeśli tego nie zrobisz, możesz mieć oponę, która nie spełni swojego zadania. Jest to szczególnie ważne, gdy mieszkasz w rejonie, gdzie temperatura spada w nocy. Na przykład w Minnesocie kilka stopni może oznaczać dużą różnicę temperatur.
Nie powinieneś jeździć na nich latem
Jazda na oponach zimowych latem jest ryzykowna. Nie tylko brakuje im przyczepności, ale także szybciej się zużywają. Wpłynie to zarówno na Twoje wrażenia z jazdy, jak i na bezpieczeństwo osób znajdujących się w pobliżu.
Na mokrym asfalcie trudno jest kontrolować pojazd na zużytych oponach zimowych. Istnieje ryzyko wystąpienia zjawiska hydroplaningu. Możesz stracić kontrolę, nawet tego nie zauważając. Trudniej jest też odzyskać kontrolę podczas hamowania.
Na szczęście dostępne są opony całoroczne. Są one zaprojektowane tak, aby zapewnić lepszą przyczepność na mokrych i suchych drogach, a jednocześnie zmniejszyć hałas podczas jazdy. Są wykonane z bardziej miękkich mieszanek gumowych, które poprawiają trakcję w niskich temperaturach. Nie radzą sobie jednak tak dobrze w upały.
Z tego powodu eksperci ds. bezpieczeństwa z Nokian Tyres zalecają, aby kierowcy nie jeździli na oponach zimowych latem. W rezultacie będą oni mieli mniejszą przyczepność na suchym asfalcie. Ich droga hamowania wydłuży się o około 26%.