Jeśli łańcuch rozrządu w Twoim samochodzie przestał działać prawidłowo, być może nadszedł czas, aby go wymienić. Po uruchomieniu silnika możesz zauważyć, że słychać nietypowy odgłos zgrzytania silnika. Ten dźwięk może być spowodowany problemem z lepkością oleju.
Jeśli słyszysz nietypowy odgłos tarcia przy uruchamianiu silnika
Odgłos tarcia przy uruchamianiu silnika może być oznaką awarii łańcucha rozrządu. Może być jednak trudno ustalić jego źródło. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci ustalić, czy to właśnie łańcuch rozrządu jest winowajcą.
Pierwszym krokiem do zdiagnozowania problemu powinno być użycie stetoskopu, aby usłyszeć dźwięki. Powinieneś także sprawdzić poziom oleju w silniku i przeprowadzić test szczelności.
Jeśli poziom oleju jest niski, silnik będzie miał trudności z uruchomieniem. Istnieje również możliwość, że olej wycieka z uszkodzonego hydraulicznego podnośnika lub zaworu. Innym miejscem, w którym mogą gromadzić się metalowe wióry, jest denko tłoka.
Inne problemy, które mogą powodować odgłosy mielenia, to uszkodzony rozrusznik lub wadliwy siłownik VTC. Jednak ich naprawa może być bardziej kosztowna.
Zgrzytający silnik jest zazwyczaj wynikiem zużytego rozrusznika lub uszkodzonego silnika. Jeśli to są problemy, najlepszym rozwiązaniem jest wymiana rozrusznika.
Jeśli słyszysz problem z lepkością oleju
Jeśli masz w samochodzie łańcuch rozrządu, warto go okresowo sprawdzać. Pomoże to zapobiec zużyciu łańcucha. Zapobiegnie to również skokom obrotów silnika, które mogą doprowadzić do zapłonu lub awarii silnika.
Typowo łańcuch rozrządu znajduje się z tyłu silnika. Jego głównym zadaniem jest utrzymywanie zaworów w stanie otwartym podczas każdego odpalenia cylindra. Może się jednak zdarzyć, że łańcuch będzie się ślizgał. Dlatego ważne jest sprawdzanie i wymiana łańcucha w razie potrzeby.
W przypadku łańcuchów rozrządu kluczowa jest jakość używanego oleju. Upewnij się, że jego lepkość jest odpowiednia dla Twojego pojazdu. Wybór niewłaściwego typu może spowodować przedwczesne zużycie. Ponadto wybór niewłaściwego oleju może spowodować słabe smarowanie, obniżenie osiągów i zwiększenie zużycia paliwa.
Olej silnikowy jest odpowiedzialny za smarowanie wszystkich ruchomych części silnika. Nie tylko utrzymuje silnik w ruchu, ale także pomaga chronić go przed korozją i zużyciem. Dlatego ważne jest, aby wybrać odpowiedni rodzaj oleju i uzupełniać go.
Jeśli zobaczysz kod związany z rozrządem
Jeśli zobaczysz kod związany z rozrządem w komputerze pojazdu, może to oznaczać, że łańcuch rozrządu wymaga wymiany. Jest to ważny element silnika, który może spowodować poważne uszkodzenia silnika, jeśli nie zostanie prawidłowo naprawiony.
Łańcuch rozrządu to seria ogniw, które synchronizują wałek rozrządu i wał korbowy Twojego pojazdu. Zerwany lub zużyty łańcuch może powodować poważne problemy, a nawet doprowadzić do zapalenia się kontrolki „check engine”.
Żywotność łańcuchów rozrządu wynosi od 80 000 do 120 000 mil. Kiedy zaczynają wykazywać oznaki zużycia, nadszedł czas na wymianę łańcucha.
Najczęstszą oznaką zerwanego lub zużytego łańcucha rozrządu jest grzechotanie dochodzące z silnika. Jest on szczególnie słyszalny przy otwartej masce.
Innym objawem uszkodzonego łańcucha rozrządu jest brak przyspieszenia. Uszkodzony łańcuch może spowodować, że silnik nie będzie się kręcił, co może prowadzić do innych problemów z silnikiem.
Koszt
Łańcuchy rozrządu są połączone z wałem rozrządu i wałem korbowym silnika. Kiedy łańcuch jest luźny lub zerwany, wałek rozrządu przedwcześnie otwiera zawory wydechowe. Jeśli rozrząd nie jest prawidłowy, tłoki mogą uderzyć w zawory i zniszczyć silnik.
Nowy łańcuch rozrządu może kosztować ponad tysiąc dolarów. W niektórych przypadkach może być konieczne wyjęcie łańcucha z samochodu i włożenie go do innego pojazdu. Łańcuchy regenerowane są tańsze.
Koszty związane z wymianą łańcucha rozrządu różnią się w zależności od marki i modelu pojazdu. Mechanicy mogą pobierać opłaty od 15 do 210 dolarów za godzinę. Najlepiej zlecić to zadanie profesjonaliście.
W wielu przypadkach koszty związane z wymianą łańcucha rozrządu są znacznie niższe niż cena nowego silnika. Należy jednak pamiętać, że łańcuchy rozrządu to nie jest rutynowa konserwacja. Zostały zaprojektowane tak, aby służyć przez cały okres eksploatacji pojazdu.