Jeśli zastanawiasz się, jaki jest właściwy rozmiar opon dla twojego samochodu, nie jesteś sam. Rozmiar opon zależy od kilku czynników, takich jak wysokość, szerokość ściany bocznej, indeks nośności i indeks prędkości. Czynniki te różnią się między sobą, dlatego warto poznać podstawy, zanim kupisz nowe opony.
Indeks nośności
Indeks nośności to termin używany przez producentów opon do określenia maksymalnego ciężaru, jaki opona może udźwignąć. Nie jest to nauka ścisła, ale jest to dobry wskaźnik trwałości danej opony. Wyższy indeks nośności oznacza, że opona może utrzymać większy ciężar. Jednak niższy współczynnik może być szkodliwy. Przeciążenie opony może doprowadzić do jej przedwczesnego zużycia i rozerwania.
Najbardziej użyteczną częścią indeksu nośności jest to, że mówi on, jaki maksymalny ciężar może utrzymać opona napompowana do zalecanego ciśnienia. Liczba ta wynosi zazwyczaj od 75 do 100 funtów dla opon do samochodów osobowych.
Oprócz swojej głównej funkcji, indeks nośności pomaga również obliczyć całkowitą nośność opon. Aby to ustalić, pomnóż nośność każdej opony przez liczbę opon w Twoim samochodzie.
Największy wniosek jest taki, że musisz zmienić indeks nośności na wyższy, jeśli chcesz w pełni wykorzystać swoje opony. Musisz także zwrócić uwagę na rozmiar felgi.
Znak prędkości
Jeśli chcesz wymienić opony w swoim samochodzie, możesz się zastanawiać, jak odczytać rozmiar opony i wskaźnik prędkości. Numery te znajdziesz na ścianie bocznej opony lub w schowku na rękawiczki.
Znak prędkości opony mówi, jak szybko opona może jechać, zanim przestanie działać zgodnie z przeznaczeniem. Klasy prędkości są oparte na symulacjach laboratoryjnych i symulowanych obciążeniach. Nie muszą one odzwierciedlać osiągów w warunkach rzeczywistych, dlatego przed zakupem warto przeczytać specyfikację opony.
Opona o wysokim indeksie prędkości może rozwinąć większe prędkości niż opona o niższym indeksie. Oznacza to, że będziesz mógł jechać szybciej, ale także, że opona będzie bardziej odporna na ciepło i zużycie. Jednak nigdy nie należy jeździć z prędkością większą niż wynikająca z indeksu prędkości. Może to spowodować uszkodzenia, a nawet wypadek.
Przełożenie osi
Przełożenie osi jest jednym z podstawowych wskaźników rozmiaru w przemyśle oponiarskim. Jest to miara wysokości ściany bocznej opony w stosunku do jej szerokości.
Ogólnie rzecz biorąc, opona o niższym współczynniku kształtu zapewni Ci lepsze prowadzenie i komfort. Z kolei opona o wyższym współczynniku kształtu zapewni Ci lepsze osiągi i przyjemniejszą jazdę.
Typowo współczynnik kształtu opony mierzy się w procentach. Na przykład opona 185/70SR14 będzie miała 70% współczynnik kształtu. Oznacza to, że wysokość ściany bocznej opony stanowi 70% jej szerokości.
System P-metryczny jest natomiast najbardziej rozpowszechnionym sposobem pomiaru opon. W systemie P-metric współczynnik kształtu jest wyrażony w procentach, a rozmiar jest obliczany na podstawie kilku pomiarów.
Mimo że oznaczenie rozmiaru opony w systemie P-Metric jest najczęściej stosowane, nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać niektórym osobom. W rezultacie może być mylące.
Wysokość ściany bocznej
Jeśli musisz odczytać rozmiar opony na swoim samochodzie lub SUV-ie, może to być mylące. Ważne jest, abyś umiał odczytać symbole na ścianie bocznej opony, co pozwoli Ci odpowiednio dbać o oponę i dobrać właściwą oponę do Twojego samochodu.
Symbole na ścianie bocznej opony pomagają zidentyfikować typ opony, jej osiągi i klasę bezpieczeństwa. Mając te symbole, możesz łatwo kupić nowy komplet opon i nauczyć się, jak o nie dbać.
Są dwa rodzaje rozmiarów opon: metryczne i standardowe. Opony metryczne są mierzone w milimetrach. Opony standardowe mierzy się w calach. Po numerze rozmiaru opony zwykle znajduje się litera oznaczająca typ pojazdu, dla którego została wyprodukowana. Na przykład litera P oznacza oponę P-Metric, która jest przeznaczona do samochodów osobowych.