Pierwszy samochód został wynaleziony na początku XIX wieku przez niemieckiego inżyniera Benza. Jego wynalazek to motorwagen, czyli samochód motorowy. Był to pojazd, który mógł być prowadzony przez jedną osobę. Taki samochód był wielkim krokiem naprzód w stosunku do wcześniejszych pojazdów konnych. Jednak automobil nie był jedynym pojazdem wynalezionym w XVIII wieku. Opracowano inne pojazdy, w tym Forda Model T, Oldsmobile i Benz Patent Motorwagen.
Samochód Cugnota
Nicolasowi-Josephowi Cugnotowi przypisuje się zaprojektowanie pierwszego automobilu. Urodził się w Void-Vacon w Lotaryngii w 1725 roku. W swoim życiu służył w armii francuskiej podczas wojny siedmioletniej. Podczas rewolucji francuskiej odebrano mu rentę, a on sam został wygnany z Francji. W 1769 roku Nicholas-Joseph Cugnot wymyślił i zaprojektował pierwszy pojazd mechaniczny z własnym napędem. Pierwszy prototyp został zbudowany przez niego i jego pomocnika mechanika Brezina w paryskim Arsenale. Wykorzystali oni dwa tłoki do napędzania karbowanych tarcz na przednim kole.
Pojazd był przeznaczony do przewożenia artylerii. Został zbudowany na bazie wozu bojowego, który zwykle był ciągnięty przez konie. Jednak zamiast tradycyjnego wozu konnego, został przystosowany do zamontowania dużego kotła parowego. Przeprowadzono kilka testów, ale pojazd nie był w stanie spełnić wymagań wojska.
Benz Patent Motorwagen
Pierwszym prawdziwym samochodem, jaki kiedykolwiek zbudowano, był Benz Patent Motorwagen, który został wynaleziony i zaprezentowany przez Karla Benza w 1886 roku. Był to pierwszy na świecie samochód napędzany silnikiem spalinowym.
Podczas jego budowy użyto jednocylindrowego, czterosuwowego silnika. W silniku zastosowano zawór wydechowy sterowany popychaczem. Benz nie stworzył jednak jeszcze zbiornika paliwa. Udało mu się rozwiązać ten problem siedem lat później dzięki zębatce, która obracała nieresorowane przednie koło.
Patent Carla Benza został przyznany w styczniu 1886 roku. Bertha Benz pojechała Patentowym Motorwagenem Numer Trzy w pierwszą daleką podróż na początku sierpnia 1888 roku. Bertha, żona Benza, zabrała w podróż swoich dwóch synów, Richarda i Eugene’a.
Ford Model T
Jednym z pierwszych samochodów produkowanych masowo był Ford Model T. Był to jednomiejscowy, czterocylindrowy samochód zaprojektowany przez Henry’ego Forda. Był to pierwszy samochód zbudowany przez producenta, w którym wszystkie części były montowane przez firmę.
Ford Model T miał wiele godnych uwagi cech. Na przykład posiadał innowacyjną dwubiegową skrzynię biegów. Był też pierwszym samochodem, w którym zastosowano lekki stop stali wanadowej.
Kolejną nowością była konstrukcja maski silnika. Był to pierwszy samochód, w którym zastosowano wyjmowaną głowicę cylindra. W okresie świetności ponad połowa wszystkich modeli T miała taką maskę.
Silnik w Modelu T był rzędową czwórką o pojemności 2,9 litra chłodzoną wodą. Mógł być zasilany benzyną, naftą lub etanolem.
Daimler
Pierwszym samochodem zbudowanym przez Daimlera był powóz z silnikiem. Był on oparty na czterokołowcu z centralnie wychyloną osią główną. Był napędzany chłodzonym powietrzem silnikiem o mocy 1,5 konia. Zastosowano prymitywny regulator dopływu paliwa z kurkiem. Regulowane skórzane tarcze na kierownicy były regulowane.
W 1889 roku Gottlieb Daimler i Wilhelm Maybach zbudowali pierwszy samochód. Opracowali pierwszy silnik benzynowy chłodzony powietrzem. Stworzyli też pierwszy motocykl. W tamtym czasie szacowano, że benzyna jest palna tylko w około dziewięćdziesięciu procentach.
Daimler był uczniem rusznikarstwa w Schorndorf-Wurtembergii w Niemczech. Studiował budowę maszyn na Politechnice w Stuttgarcie. Po ukończeniu studiów podjął pracę w Gasmotoren-Fabrik w Deutz.
W 1869 roku został dyrektorem Maschinenbau Gesellschaft w Karlsruhe. W tym czasie poznał Wilhelma Maybacha i rozpoczął z nim współpracę. Para ta była ze sobą związana przez całe życie.
Oldsmobile
Oldsmobile jest jedną z najstarszych marek samochodowych w Stanach Zjednoczonych. Początkowo działała jako niezależna firma, a później stała się częścią General Motors. Pierwszy Oldsmobile został zbudowany w Lansing w stanie Michigan.
Początkowo Oldsmobile był uważany za markę z niższej półki niż Pontiac, Chevrolet i Buick. Ta pozycja sprawiała, że był konkurentem tych marek. Jednak ostatecznie firma stała się średniej klasy oddziałem General Motors.
Na początku lat 90. losy Oldsmobile zaczęły się pogarszać. Sprzedaż spadła, a w 1997 roku firma stanęła w obliczu problemów finansowych. W rezultacie General Motors zdecydował o zaprzestaniu produkcji modelu Oldsmobile.
Przed upadkiem Oldsmobile wyprodukował ponad milion samochodów. W tym czasie firma wprowadziła kilka nowych modeli, między innymi Achieva, Cutlass Calais, Firenza i Starfire.