Jeśli posiadasz samochód z filtrem DPF (Diesel Particulate Filter), to pewnie zauważyłeś, że coraz trudniej jest uzyskać normalny poziom obrotów silnika. Dzieje się tak dlatego, że filtr się zapycha, co uniemożliwia prawidłowe oddychanie silnika. W rezultacie Twój samochód może nie dać się uruchomić lub przebieg będzie wyraźnie mniejszy niż zwykle. Dobra wiadomość jest taka, że jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby wypalić filtr DPF i przywrócić pracę silnika. Metody te obejmują oczyszczenie filtra DPF, zapobieganie jego ponownemu odgazowaniu oraz rozpoznanie objawów pełnego filtra DPF.
Objawy pełnego filtra DPF
Gdy masz pełny filtr DPF, możesz doświadczyć takich problemów, jak zwiększone zużycie paliwa, trudności z uruchomieniem silnika i dziwne zapachy. Na szczęście są pewne kroki, które możesz podjąć, aby uniknąć tych problemów.
Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, czy masz zablokowany filtr DPF. Możesz to zrobić, sprawdzając instrukcję obsługi. Powinna ona zawierać wzmiankę o lampce ostrzegawczej DPF.
Lampka ta znajduje się na desce rozdzielczej. Jeśli się zaświeci, oznacza to, że masz problem. Usunięcie filtra DPF nie jest rozwiązaniem. Może jedynie pogorszyć problem.
Innym sposobem na określenie, czy filtr DPF jest zablokowany, jest sprawdzenie średniego zużycia paliwa. Warto też zwracać uwagę na przyspieszenie i osiągi. Słabe zużycie paliwa wskazuje, że silnik może potrzebować więcej gazu, aby utrzymać go w ruchu.
W tym czasie powinieneś sprawdzić zawór hamulca wydechowego. Niesprawny zawór może spowodować zgaśnięcie silnika przy próbie jego uruchomienia.
Czyszczenie zablokowanego filtra DPF
Filtr DPF jest istotną częścią Twojego silnika wysokoprężnego. Usuwa sadzę i inne cząsteczki ze spalin. Gdy zostanie zablokowany, wpłynie na Twoje osiągi i zwiększy zużycie paliwa. Czyszczenie filtra DPF może być jednak kosztownym przedsięwzięciem.
Istnieje kilka sposobów czyszczenia filtra. W niektórych metodach stosuje się dodatki chemiczne, a w innych metodę termiczną. Przeczytaj instrukcję obsługi, aby dowiedzieć się więcej o czyszczeniu filtra DPF.
Są też inne alternatywy, w tym bezpłatne lub tanie usługi serwisowe. Jeśli trudno Ci zmusić samochód do samodzielnego czyszczenia, możesz zlecić profesjonalną diagnozę problemu.
Jednakże zablokowany filtr DPF może być naprawiony przez wyszkolonego mechanika. Koszt naprawy jest często niższy niż koszt wymiany filtra.
Jedną z najczęstszych przyczyn zablokowania filtra DPF jest krótka podróż przy niskich obrotach. W takim przypadku należy zabrać samochód do mechanika, aby to sprawdzić.
Zapobieganie regeneracji filtra DPF
Filtr DPF regeneruje się, aby spalić cząstki stałe, które gromadzą się w jego filtrze. Jeśli nie będzie tego robił, zacznie się gromadzić sadza i system ulegnie awarii. Ale jak można zapobiec awarii?
Jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby upewnić się, że tak się nie stanie. Niektóre z nich to sprawdzenie kodów błędów silnika i upewnienie się, że układ recyrkulacji spalin (EGR) działa prawidłowo.
Układ EGR kontroluje temperaturę spalin, co pomaga zapobiegać emisji NOx. Jeśli filtr DPF nie będzie miał odpowiedniej temperatury, nie będzie mógł skutecznie spalać sadzy. Może to doprowadzić do awarii, a w konsekwencji do kosztownych napraw i straty czasu.
Aby tego uniknąć, pamiętaj o utrzymywaniu filtra DPF w czystości i bez zatorów. Możesz też stosować dodatki do filtrów DPF, które pomagają zmniejszyć liczbę zatkanych cząstek stałych.
Regeneracja a regazyfikacja
Jeśli masz samochód ciężarowy z silnikiem Diesla, prawdopodobnie masz filtr cząstek stałych (DPF). Jest to urządzenie zaprojektowane w celu zmniejszenia emisji spalin. Jego działanie polega na wychwytywaniu cząstek stałych i spalaniu ich w strumieniu spalin.
Filtr DPF jest elementem układu oczyszczania spalin w samochodzie ciężarowym, przeznaczonym do pracy przy dużych obciążeniach. Choć nie jest tak skomplikowany jak katalizator, wymaga wielu zabiegów konserwacyjnych. Kiedy się zatka, silnik może zacząć się psuć i ciężarówka nie będzie mogła pracować prawidłowo.
Kiedy filtr cząstek stałych zgromadzi więcej niż 85% swojej pojemności na sadzę, będzie wymagał czyszczenia. Może to prowadzić do wielogodzinnych przestojów. Nowy filtr DPF może kosztować nawet 5000 USD, więc ważne jest, aby mieć odpowiedni sprzęt do tego zadania.
Są dwie metody czyszczenia filtra DPF: pasywna i aktywna regeneracja. Pasywna regeneracja polega na zwiększeniu temperatury spalin w celu spalenia sadzy znajdującej się w filtrze. Regeneracja aktywna wymaga, aby ECM zmienił sposób działania silnika i wprowadził katalizator. Obie metody mogą być skuteczne, ale mogą też powodować dodatkowe zużycie silnika.