Rozrusznik jest ważnym elementem pojazdu. Bez niego silnik nie będzie pracował, a Twój pojazd nie będzie się poruszał. Musisz wiedzieć, jak działa rozrusznik, żeby móc go konserwować i mieć pewność, że będzie dobrze funkcjonował.
Demontaż
Rozrusznik jest jedną z najważniejszych części Twojego samochodu. Jest to silnik, który ma ograniczoną żywotność i dlatego wymaga regularnej konserwacji. Nieprawidłowe działanie rozrusznika może doprowadzić do całkowitej awarii. Rozrusznik można zdemontować, sprawdzić, czy nie jest uszkodzony i nasmarować przed ponownym zamontowaniem.
Wymontowanie rozrusznika nie jest trudne. Ważne jest jednak, aby dobrze zrozumieć mechanikę swojego pojazdu. Specjaliści zalecają użycie litolu do smarowania elementów plastikowych. Powinieneś też założyć okulary ochronne, aby uniknąć urazów oczu.
Przed wymontowaniem rozrusznika upewnij się, że zdjąłeś korek wlewu paliwa. Zapobiega to wyciekom w układzie.
Śruby rozrusznika można zdjąć za pomocą klucza. Przedłużacz można wbić w łeb śruby. Unikaj używania szczypiec płaskich, ponieważ mogą uszkodzić metalową część.
Kiedy masz już wszystkie części rozrusznika, następnym krokiem jest usunięcie sprężyn i koła pasowego. Aby to zrobić, musisz odkręcić dolną śrubę.
Sprawdzenie
Jeśli Twój samochód nie odpala, najlepszym rozwiązaniem może być sprawdzenie, jak działa rozrusznik. Rozruszniki są wytrzymałe, ale mogą mieć różne problemy. Jest kilka testów, które możesz wykonać, aby sprawdzić, czy rozrusznik nadal działa, ale pierwszym krokiem jest sprawdzenie akumulatora.
Rozrusznik potrzebuje do pracy napięcia 12V dc lub więcej. Możesz sprawdzić, ile napięcia dostarcza akumulator, używając testera akumulatora.
Może to nie wystarczyć do uruchomienia silnika, dlatego powinieneś sprawdzić również masę podwozia samochodu. Luźna masa podwozia może spowodować słabe działanie rozrusznika.
W systemie rozrusznika każdy element musi działać w odpowiedniej kolejności. Jednak nierzadko pojawiają się problemy z przerwami. Z czasem ulegają one pogorszeniu, ale rzadko się poprawiają.
Testy, które możesz przeprowadzić, obejmują obwody rozrusznika i cewki. Ich sprawdzenie jest proste i może ujawnić problem bez konieczności demontażu samochodu.
Naprawa
Rozrusznik to silnik zasilany elektrycznie, który inicjuje pierwszy krok do uruchomienia silnika. Znajduje się on w pobliżu komory silnika. Jeśli samochód nie uruchamia się, być może nadszedł czas na wymianę rozrusznika.
Zły rozrusznik będzie głośny i nie będzie współpracował z kołem zamachowym. Będzie to powodowało odgłos klikania. Używając odpowiednich narzędzi, możesz przetestować rozrusznik i sprawdzić, czy jest uszkodzony.
Aby wymienić rozrusznik, musisz odłączyć akumulator. Powinieneś także użyć podnośnika i stojaków na osie, aby podnieść samochód z ziemi.
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie obwodu rozrusznika. Jest to najprostszy sposób sprawdzenia, czy silnik działa. Wyjmując rozrusznik i mierząc napięcie, możesz sprawdzić, czy silnik działa.
Sprawdzenie rozrusznika może wymagać użycia multimetru cyfrowego i kilku zwór. Do sprawdzenia napięcia można użyć akumulatora z innego samochodu.
Konserwacja
Łatwo jest zapomnieć o konserwacji rozrusznika, ale ważne jest, aby upewnić się, że jest on w dobrym stanie. Niesprawny rozrusznik może spowodować, że silnik będzie obracał się powoli lub wcale. Możesz przetestować rozrusznik, aby upewnić się, że działa poprawnie, bez konieczności rozbierania go na części.
Silniki rozrusznika to ciężkie, obciążone części. Mają łożyska i sprężyny, które trzeba regularnie smarować i wymieniać. Jeśli nie działają prawidłowo, mogą powodować nagrzewanie się akumulatora i dymienie.
Rozrusznik można przetestować za pomocą zworki. Podłącz przewód dodatni do małego zacisku cewki. Cewka powinna odpalić, kiedy zwora jest założona. Jeśli cewka nie odpali, rozrusznik nie działa prawidłowo.
Można również wymienić tuleje rozrusznika. Tuleje te znajdują się w końcówce silnika i są zaopatrzone w nakładki i zaciskane na nich. Aby wyjąć tuleje, możesz użyć przedłużacza z napędem 1/4″.