Podczas rozwiązywania problemów z uszkodzoną świecą żarową warto wiedzieć, gdzie znajduje się przekaźnik świecy żarowej. To właśnie ten przekaźnik steruje iskrą i jeśli nie działa, musisz sprawdzić jego ciągłość.
Usuwanie usterki świecy żarowej
Świece żarowe są istotną częścią nowoczesnych silników wysokoprężnych. Są to elektrycznie sterowane grzałki, które rozgrzewają cylindry silnika przed zimnym rozruchem. Uszkodzona świeca żarowa może powodować szereg problemów, w tym słabe przyspieszenie i rozładowany akumulator.
Jeśli masz problemy z uruchomieniem swojego vana, jedną z pierwszych rzeczy, które powinieneś sprawdzić, są świece żarowe. W przeciwieństwie do świec zapłonowych, świece żarowe można wymienić samodzielnie, zamiast korzystać z pomocy mechanika. Najpierw jednak musisz zdjąć pokrywę silnika.
Świece żarowe należy wykręcać ostrożnie. Zalecane jest użycie narzędzia takiego jak klucz dynamometryczny. Upewnij się, że używasz nasadki przeznaczonej do typu wymienianych świec. Upewnij się też, że dokręciłeś świece odpowiednim momentem obrotowym.
Możesz też wyjąć przełącznik przekaźnika świec żarowych, który znajduje się pod filtrem powietrza. Jest on przytrzymywany przez gumowe uszczelki.
Sprawdź świece za pomocą woltomierza cyfrowego (DVM). Podłącz złącze elektryczne do multimetru i odczytaj opór. Opór powinien wynosić około 3 ohm lub mniej, ponieważ jest to normalny poziom dla świec żarowych.
Jeśli opór pozostaje wysoki, świeca żarowa nie działa. Może to być spowodowane uszkodzonym przekaźnikiem.
Wyłączenie przekaźnika świecy żarowej
Świeca żarowa jest głównym elementem systemu ogrzewania i chłodzenia Twojego samochodu. Choć jest to stosunkowo niewielka część, odgrywa istotną rolę w utrzymaniu optymalnej temperatury silnika. Dobrej jakości system podgrzewania jest koniecznością. Chroni on pompę paliwową, czujnik wału korbowego i chłodnicę przed przegrzaniem. Niesprawne urządzenie może prowadzić do kosztownych napraw. Na szczęście większość producentów oferuje kompleksową gwarancję na te części. Niektóre modele obejmują nawet bezpłatną usługę wstępnego podgrzewania. Jaki jest więc najlepszy sposób dbania o systemy podgrzewania? Czy jest to naprawa, remont, czy wymiana? Jeśli zdecydujesz się na majsterkowanie, upewnij się, że masz wszystkie części pod ręką, zanim przystąpisz do pracy. Sprawdź też, czy w skrzynce bezpieczników nie ma bezpiecznika, który steruje zasilaniem przekaźnika. Jeśli go nie znajdziesz, prawdopodobnie znajduje się pod górną warstwą skrzynki bezpieczników.
Oprócz wymienionych wyżej elementów, będziesz chciał uzyskać jak najlepszą gwarancję. Na szczęście właściciele Berlingo 1-6 HDI mają wiele możliwości w tym zakresie. Chociaż naprawa nie jest tak łatwa, jak mogłoby się wydawać, z odpowiednimi narzędziami i odrobiną smaru do rąk, będziesz mógł wrócić na drogę w mgnieniu oka.
Sprawdzanie, czy przekaźnik wciąga
Jeśli Twój samochód lub ciężarówka ma problemy z uruchomieniem, winowajcą może być przekaźnik świec żarowych. Przekaźnik jest urządzeniem mikroprocesorowym, które odpowiada za zapłon paliwa wtryskiwanego do silnika. Robi to, aby zapobiec nadmiernej emisji spalin i zapewnić, że silnik spala odpowiednią ilość paliwa.
Jednym z najlepszych sposobów sprawdzenia, czy przekaźnik świec żarowych spełnia swoje zadanie, jest wykonanie testu. Jest to prosta procedura, która pozwoli Ci zajrzeć do wnętrza Twojego samochodu lub ciężarówki.
Aby wykonać test, będziesz musiał użyć testera świec żarowych. Musisz odłączyć kabel zasilający od świec żarowych i poprowadzić przewód do zacisku zasilania świecy. Następnie podłącz przewody testowe multimetru do masy silnika i do zacisku zasilania świecy.
Przy okazji możesz też sprawdzić napięcie w silniku. Świece żarowe mogą być podatne na przegrzanie, co może spowodować ich uszkodzenie i nieprawidłowy zapłon. Utrzymywanie samochodu w niskiej temperaturze pomoże mu wytrzymać takie warunki.
Możesz nawet przeprowadzić szybki test, aby sprawdzić, czy przekaźnik spełnia swoje zadanie. Wykonując test na przekaźniku, powinieneś być w stanie określić, czy świece żarowe Twojego vana wykonują swoją pracę, czy też pojazd potrzebuje więcej paliwa.