Jeśli Twój czujnik temperatury płynu chłodzącego jest uszkodzony, musisz wiedzieć, gdzie go kupić. Czytaj dalej, aby dowiedzieć się, jak działa czujnik ECT, jakie objawy może powodować i ile kosztuje jego wymiana.
Symptomy uszkodzonego czujnika ECT
Gdy czujnik temperatury płynu chłodzącego jest uszkodzony, będziesz miał problemy z silnikiem i możesz nie być w stanie go uruchomić. Jest kilka symptomów, na które możesz zwrócić uwagę, aby określić, czy czujnik jest uszkodzony. Między innymi zauważysz, że silnik nie pracuje prawidłowo na biegu jałowym.
Możesz użyć multimetru, aby sprawdzić, czy czujnik temperatury płynu chłodzącego działa prawidłowo. Czujnik wysyła sygnał do komputera pokładowego samochodu, gdy wykryje wzrost temperatury płynu chłodzącego. W ten sposób komputer zarządzający silnikiem Twojego samochodu może dostosować mieszankę paliwowo-powietrzną.
Jeśli czujnik nie wysyła sygnału, możesz mieć problem z przewodami. Może to być odsłonięte miejsce na czujniku lub zagięte przewody. W obu przypadkach należy go wymienić.
Powinieneś także sprawdzić czujnik paliwa. Uszkodzony odczyt może powodować bogatą mieszankę paliwową, która powoduje nadmierne wydzielanie spalin. Ponadto bogata mieszanka prowadzi do mniej efektywnego spalania.
Kolejnym objawem, na który powinieneś zwrócić uwagę, jest lampka kontrolna silnika. Jeśli w Twoim samochodzie zapaliła się kontrolka „check engine”, oznacza to, że komputer uważa, że jest problem z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego.
Jeśli Twój silnik ciężko się uruchamia lub gaśnie podczas rozruchu zimnego silnika, prawdopodobnie nie działa czujnik temperatury płynu chłodzącego. W zależności od pojazdu możesz mieć tylko jeden lub więcej czujników.
Jak działa czujnik ECT
Czujnik ECT jest urządzeniem mierzącym temperaturę płynu chłodzącego silnik. Jest on wykorzystywany przez PCM do regulacji mieszanki paliwowej i sterowania czasem zapłonu. Jeśli czujnik nie działa prawidłowo, silnik będzie się nagrzewał i zużywał zbyt dużo paliwa.
Czujnik ECT znajduje się w bloku silnika w pobliżu obudowy termostatu. W zależności od pojazdu jest podłączony do modułu sterowania mocą lub ECU. Gdy czujnik ulegnie uszkodzeniu, PCM włączy kontrolkę Check Engine.
Czujnik ECT jest wykonany z materiału półprzewodnikowego. Posiada rezystor zwiększający jego zakres i poprawiający dokładność odczytu. Aby sprawdzić rezystancję czujnika, potrzebujesz termometru i woltomierza.
Prawidłowo czujnik ECT powinien wskazywać 0,5 V przy rozruchu zimnego silnika. Jeśli tak nie jest, problem tkwi w złączu lub czujniku.
W miarę rozgrzewania się silnika napięcie wzrasta. Kiedy osiągnie określony poziom, Moduł Sterowania Mocą (PCM) włącza elektryczne wentylatory chłodnicy. W niektórych pojazdach stosowany jest drugi czujnik ECT.
Wadliwe działanie czujnika ECT może spowodować przegrzanie i zgaśnięcie silnika. Uszkodzony czujnik może również powodować nieprawidłowy stosunek powietrza do paliwa. Może to powodować nieefektywne spalanie, nierówną pracę na biegu jałowym, nadmierne dymienie spalin i gorsze zużycie paliwa.
Koszt wymiany wadliwego czujnika ECT
Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik (ECT) znajduje się w bloku silnika i odczytuje temperaturę silnika. Przekazuje te informacje do modułu sterującego silnika (ECU). Uszkodzony czujnik może spowodować kilka problemów z silnikiem, w tym niedokładny sygnał, który może doprowadzić do przegrzania.
Gdy Twój samochód działa prawidłowo, ECU dostosowuje mieszankę paliwowo-powietrzną na podstawie temperatury silnika. Ale wadliwy czujnik ECT może powodować nieprawidłowy sygnał do ECU, co może prowadzić do wzbogacenia mieszanki paliwowej i prawdopodobnie większego nagrzewania się silnika.
Jeśli doświadczasz jednego lub więcej z tych objawów, czujnik ECT może wymagać wymiany. Na szczęście ta część jest niedroga. Na przykład dobrej jakości czujnik może kosztować około 40 dolarów.
Każdy producent, w tym General Motors i Chrysler, dodał do czujnika ECT rezystor step-up. Poszerza to zakres działania czujnika i zwiększa dokładność pomiaru.
W wielu przypadkach wadliwy czujnik ECT może być przyczyną zapalenia się kontrolki silnika. Aby dowiedzieć się, czy Twój silnik wymaga wymiany czujnika, możesz zajrzeć do instrukcji serwisowej lub wykonać kilka prostych testów za pomocą multimetru.
Jeśli chcesz samodzielnie naprawić czujnik ECT, będziesz potrzebował nasadki i grzechotki. Kiedy już będziesz miał gniazdo i grzechotkę, możesz odłączyć złącze elektryczne od czujnika.