Jeśli szukasz informacji o tym, jak wymienić rozrząd w silniku Diesla, to dobrze trafiłeś. W tym artykule omówiono podstawy, od sprawdzenia stanu koła zębatego napędzającego pompę do ustalenia, ile kosztuje jego wymiana. Znajdziesz tu także wskazówki, jak sprawdzić, czy w oleju silnikowym nie ma metalowych wiórów, oraz czy nie trzeba wymienić kół zębatych i rzeczywistych kół zębatych.
Sprawdzenie stanu koła zębatego napędzającego pompę i sąsiednich kół zębatych
Gdy elektrownia wyposażona w pompę włącza silnik, do komory wyjściowej wprowadzana jest ciecz pod wysokim ciśnieniem. Pompa reaguje na zmiany przepływu tego płynu w zależności od ciśnienia wewnętrznego w korpusie. To powoduje, że moc wyjściowa zmienia się w zależności od wejściowego momentu obrotowego. W tym scenariuszu przydatny jest zestaw przekładni o niskim poziomie hałasu. Składa się on z co najmniej dwóch kół zębatych, które są połączone ogniwem transmisyjnym.
Głównym zadaniem pompy jest cyrkulacja płynu do komory wlotowej i wylotowej. Ciśnienie płynu działa na zazębiające się zęby na zewnętrznych powierzchniach kół zębatych, co powoduje ich obrót. Zęby te służą nie tylko do uszczelniania kół zębatych, ale także do przenoszenia obciążeń z jednego koła zębatego na drugie.
Interesującym faktem dotyczącym kół zębatych jest to, że najlepsza strategia uszczelniania nie zawsze jest optymalna. Na przykład najlepsze uszczelnienie może wymagać zwiększenia luzu, co może zmniejszyć wydajność. W innych przypadkach zmiana zębów koła zębatego w celu zwiększenia odporności na zużycie może negatywnie wpłynąć na zdolność koła zębatego do przenoszenia obciążeń.
Sprawdzanie wiórów metalowych w oleju silnikowym
Ważna jest umiejętność wykrywania wiórów metalowych w oleju silnikowym. Te drobne kawałki metalu mogą powodować poważne problemy z silnikiem. Mogą zablokować kanały olejowe, co może doprowadzić do awarii silnika.
Metalowe wióry w oleju silnikowym mogą być spowodowane wieloma różnymi problemami. Jeśli podejrzewasz problem, powinieneś skontaktować się z mechanikiem.
Często pierwszym miejscem, które należy sprawdzić, jest filtr. Kiedy filtr ulega zabrudzeniu, zmniejsza się jego zdolność do zatrzymywania brudu i zanieczyszczeń. Zużyty filtr może też powodować zmniejszenie mocy silnika.
Niezwykle źródłem wiórów metalowych są uszkodzone elementy rozrządu. Jeśli w oleju przekładniowym znajdują się duże kawałki lub kawałki, może to być spowodowane nadmiernym zużyciem zębów. Może to powodować problemy ze zmianą biegów i problemy z mocą w przyszłości.
Inne czynniki, które mogą prowadzić do powstawania metalowych wiórów w oleju silnikowym, to niewłaściwa waga oleju. Niewłaściwa waga może również wpływać na to, jak szybko cylinder napełnia się olejem.
Wymiana rzeczywistych kół zębatych i wymiana kół łańcuchowych w innych typach silników
Wymiana rzeczywistych kół zębatych i kół łańcuchowych w innych typach silników wysokoprężnych jest prostym i niedrogim zadaniem. Zazwyczaj należy wymontować silnik, ponownie zmontować wał korbowy i wałek rozrządu oraz zainstalować nowy łańcuch. Oczywiście niektórzy producenci zalecają bardziej skomplikowaną procedurę, która może obejmować demontaż silnika w celu uzyskania dostępu do koła zamachowego i łożysk głównych.
Choć ten rodzaj konserwacji jest powszechną procedurą dla wielu użytkowników, koszty mogą być nieco odstraszające. Niektóre firmy ułatwiają to swoim klientom, oferując usługę, która obejmuje bezpłatny odbiór i dostawę. Ponadto wiele firm oferuje gwarancje i inne korzyści w postaci umów serwisowych i programów naprawczych.
Można wybierać spośród coraz większej liczby opcji. Na przykład najnowsze wersje automatycznych skrzyń biegów oferują lepszą wydajność paliwową. Inni producenci oferują bardziej zaawansowane technologie układu napędowego, takie jak wyłączanie cylindrów i hamowanie silnikiem. Na drogach jest też coraz więcej skrzyń CVT. Ten rodzaj systemu autopilota staje się coraz bardziej popularny w samochodach osobowych i ciężarowych o dużym przebiegu.
Koszt wymiany łańcucha rozrządu
Łańcuch rozrządu jest kluczowym elementem silnika. Utrzymuje wałki rozrządu i zawory w synchronizacji, co zapobiega uszkodzeniom silnika. Łańcuch jest zazwyczaj metalowy i wykonany tak długo, jak samochód.
Jeśli łańcuch ulegnie uszkodzeniu, może spowodować zapalenie się kontrolki silnika, nieprawidłowy zapłon i odgłosy grzechotania w silniku. Czasami może nawet spowodować wyłączenie silnika. Jest to poważny problem, który może doprowadzić do całkowitej awarii silnika. W zależności od modelu samochodu wymiana łańcucha może kosztować setki dolarów.
Jest wiele różnych powodów, dla których łańcuch rozrządu może wymagać wymiany. Zazwyczaj wymiana łańcucha rozrządu jest konieczna po przejechaniu od 80 000 do 120 000 mil. Są jednak sytuacje, w których łańcuch należy wymienić wcześniej.
W wielu pojazdach stosuje się pasek rozrządu, który nie jest tak drogi jak łańcuch rozrządu. W niektórych przypadkach może być konieczna wymiana całego silnika pojazdu.