Wymieniając płyn do wspomagania układu kierowniczego, musisz koniecznie użyć odpowiedniego typu płynu. Na rynku dostępne są dwa rodzaje płynów do wspomagania: niesyntetyczne i syntetyczne. Oba mają swoje zalety i wady, więc pamiętaj, żeby wybrać odpowiedni dla swojego samochodu.
Syntetyczne i niesyntetyczne płyny do wspomagania
W przypadku płynu do wspomagania kierownicy chcesz wybrać odpowiedni produkt, który zapewni sprawne działanie układu. Na rynku jest wiele różnych produktów, które oferują wiele korzyści. Najlepiej jest sprawdzić w instrukcji obsługi, jak wymieniać płyn.
Są dwa podstawowe rodzaje płynów do wspomagania kierownicy. Są to płyny mineralne i syntetyczne. Płyny na bazie mineralnej są tańsze. Mogą jednak powodować uszkodzenia niektórych części samochodu. Jeśli masz nowszy samochód, możesz rozważyć użycie płynu na bazie syntetycznej.
Płyn na bazie syntetycznej jest produkowany w laboratorium i może płynnie działać w niższych temperaturach. Jest to ważne, jeśli używasz układu kierowniczego w chłodniejsze dni. Pomaga również w lepszym smarowaniu pompy.
Płyny do układów wspomagania oparte na syntetykach mają również pakiet dodatków, który redukuje pienienie się. Pomaga to zapobiegać zużyciu i wydłuża żywotność układu kierowniczego.
Pełnienie zbiornika
Zbiornik płynu do wspomagania układu kierowniczego znajduje się zwykle w pobliżu silnika. Należy go regularnie sprawdzać i w razie potrzeby wymieniać. Jeśli nie wiesz, jak to zrobić, instrukcja obsługi może Ci pomóc.
Aby sprawdzić poziom, zdejmij korek i bagnet. Wytrzyj drążek przed włożeniem go z powrotem na miejsce.
Zwykle zbiorniki są wyposażone w czarny korek, który się przykręca. Ten korek jest zwykle wykonany z tworzywa sztucznego. Na zakrętce powinien znajdować się symbol kierownicy.
Do wlania płynu do zbiornika można również użyć lejka. Dzięki temu unikniesz bałaganu w masce silnika.
Możesz też sprawdzić poziom płynu, obracając kierownicą w jedną lub drugą stronę. Jeśli płynu jest mało, przekręć kierownicę w prawo. Jeśli jest go dużo, obróć kierownicę w lewo. Powtarzaj tę czynność, aż cały płyn znajdzie się w układzie.
Dobrym sposobem na sprawdzenie płynu jest także lejek. Używając czystego rogu szmatki, zanurz go w płynie. Jeśli będzie on brązowy, musisz ponownie napełnić zbiornik.
Ubytki w układzie
Ubytek płynu w układzie wspomagania kierownicy to częsty problem, który może prowadzić do kosztownych napraw. Ponadto może wpływać na zdolność kierowcy do obracania kierownicą.
Jeśli doświadczasz tego problemu, sprawdź swój samochód przed wyruszeniem na przejażdżkę. Być może będziesz musiał umówić się na przegląd w lokalnym warsztacie. Często przyczyną wycieków są połączenia między wężami i częściami układu kierowniczego.
Pierwszym miejscem, w którym należy sprawdzić, czy nie ma wycieku, jest wąż układu wspomagania. Łączy on skrzynię biegów z pompą układu kierowniczego. Gdy wąż zaczyna przeciekać, należy go wymienić. Można to zrobić, zawiązując taśmę teflonową wokół gwintu.
Drugim miejscem, w którym należy sprawdzić, czy nie ma przecieków, jest chłodnica. Jeśli jest nieszczelna, zauważysz mleczny płyn. Oznacza to, że płyn jest zanieczyszczony. Ponadto, jeśli jest nieszczelność, zauważysz oleisty zapach.
Nieszczelność w układzie wspomagania kierownicy może również wystąpić w zębatce kierownicy. Może to również wpłynąć na zdolność kierowcy do pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
Konserwacja układu
Konserwacja układu wspomagania kierownicy jest niezbędna dla bezpiecznej i wydajnej jazdy. Z czasem płyn wspomagający układ kierowniczy może ulec zanieczyszczeniu i nie działać prawidłowo. Może to spowodować uszkodzenie lub zniszczenie elementów układu. W przewodach płynu mogą pojawić się nieszczelności, co spowoduje utratę ciśnienia płynu.
Regularna kontrola układu kierowniczego pomoże Ci uniknąć tych problemów. Niektóre oznaki, których należy szukać, to pęknięcia, niskie napięcie pasków, hałas lub nieszczelności. Wczesne zajęcie się tymi problemami może zaoszczędzić Ci pieniędzy i bólu głowy.
Ważne jest także, aby uważnie obserwować węże, paski i przeguby kulowe układu wspomagania. Te części zużywają się i wymagają wymiany.
Jeśli masz niski poziom płynu, powinieneś sprawdzić pompę, aby upewnić się, że działa. Możesz też sprawdzić, czy kierownica porusza się prawidłowo. Jeśli tak nie jest, być może trzeba będzie wymienić pompę wspomagania.
Ponadto sprawdź opony. Opony, które nie są prawidłowo ustawione, mogą również powodować ściąganie pojazdu na jedną stronę.