Rozrząd Audi 3-0 TDI jest jedną z najważniejszych części Twojego samochodu. Jeśli jest uszkodzony lub zepsuty, może spowodować poważne problemy z silnikiem. Może też doprowadzić do wielu kosztownych napraw. Istnieją pewne objawy, na które powinieneś zwrócić uwagę, a także najlepszy sposób na jego wymianę.
Powszechne błędy, których należy unikać
Audi 3-0 TDI ma pasek rozrządu, który jest połączony z wałem korbowym i wałkami rozrządu. Awaria tego elementu może spowodować katastrofalne uszkodzenie silnika i wysokie koszty naprawy.
Pasek rozrządu łączy wałki rozrządu z wałem korbowym i ma określoną żywotność. Z czasem łańcuch może się rozciągnąć, co może wpłynąć na synchronizację wałka rozrządu i wału korbowego. W takim przypadku należy wymienić łańcuch rozrządu.
Łańcuch rozrządu może wytrzymać do 120 000 mil. Jednak często zdarza się, że po zakończeniu okresu użytkowania ulega awarii. Dzieje się tak z powodu tendencji paska do rozciągania się i powodowania, że zawory nie otwierają się w odpowiednim czasie.
Niektóre łańcuchy rozrządu są wyposażone w napinacze. Napinacze te mają za zadanie utrzymać łańcuch na miejscu. Uszkodzenie napinacza może doprowadzić do awarii paska rozrządu. Na szczęście napinacze nowszego typu są wyposażone w metalowe wsporniki, które zapobiegają temu problemowi.
Objawy awarii łańcucha rozrządu
Łańcuchy rozrządu są istotnymi elementami silnika Twojego samochodu. Kontrolują otwieranie i zamykanie zaworów. Kiedy się zużyją, mogą powodować problemy w Twoim samochodzie. Oto kilka objawów, które mogą wskazywać na uszkodzenie łańcucha rozrządu.
Zerwany łańcuch rozrządu może uszkodzić tłoki i zawory silnika. Ponadto może mieć wpływ na zużycie paliwa.
Niektóre z objawów uszkodzonego łańcucha to grzechotanie, które słyszysz podczas jazdy. Może on być spowodowany poluzowaniem łańcucha lub pochodzić z innych części silnika.
Grzechotanie występuje zwykle na biegu jałowym. Jeśli jednak problem jest poważny, hałas będzie narastał z czasem.
Jeśli zapali się kontrolka silnika (CEL), jest to znak, że z silnikiem jest coś nie tak. W takim przypadku będziesz musiał zabrać samochód do mechanika, aby sprawdził silnik. Zazwyczaj do komputera zostanie wysłany kod błędu diagnostycznego, który pomoże mechanikowi określić problem.
Koszt wymiany
Jeśli jeździsz Audi, musisz znać łańcuch rozrządu i jego rolę w silniku. Łańcuch jest kluczowym ogniwem łączącym wał korbowy i wałki rozrządu. Bez niego silnik nie będzie pracował płynnie. Kiedy się zepsuje, będziesz musiał go wymienić.
Łańcuchy rozrządu są droższe na początku, ale z czasem stają się znacznie tańsze. Za wymianę możesz zapłacić od 409 do 919 dolarów, w zależności od modelu i rocznika Twojego samochodu.
Poza wymianą paska rozrządu może być konieczna wymiana uszczelek pokrywy zaworów. Wadliwa pokrywa zaworów może spowodować awarię łańcucha rozrządu. Ponadto będziesz musiał sprawdzić układ hamulcowy pod kątem wycieków i uszkodzeń.
Cena, jaką zapłacisz za przegląd swojego Audi, powinna zależeć od przebiegu. Najlepiej jest przestrzegać zalecanych terminów przeglądów, aby uniknąć niespodziewanych kosztów napraw. Zazwyczaj łańcuch rozrządu wymienia się co 75 000 mil.
Rekomendacje mechaników Audi
Niezależnie od tego, czy masz Audi A6, Allroad, S4, czy starszy model, musisz wiedzieć, kiedy wymienić rozrząd. Jeśli nie wymienisz go we właściwym czasie, możesz doprowadzić do uszkodzenia silnika.
Wymieniając pasek rozrządu, powinieneś używać tylko fabrycznych płynów i zlecić to profesjonalnemu mechanikowi. Zapobiegnie to uszkodzeniu silnika i uchroni Cię przed wydatkami rzędu tysięcy dolarów na naprawy.
Łańcuchy rozrządu są ważnym elementem silnika. Pełnią rolę łącznika między wałami rozrządu a wałami korbowymi. Kiedy ulegną uszkodzeniu, silnik nie będzie pracował prawidłowo. Możesz zauważyć hałasy, wibracje i nieprawidłowy zapłon. Te objawy skłonią Cię do wymiany rozrządu.
Przeprowadzanie przeglądów w Twoim Audi może wydłużyć żywotność pojazdu i zminimalizować potrzebę kosztownych napraw. Mimo że dbanie o liczne układy w Twoim samochodzie może być wyzwaniem, dobra wiadomość jest taka, że nie jest to niemożliwe.