Jeśli w Twoim samochodzie występuje problem zaparowania układu chłodzenia, istnieje kilka różnych przyczyn, które mogą to powodować. Na początek jest kilka objawów, na które powinieneś zwrócić uwagę – zapach płynu niezamarzającego, pęcherzyki powietrza w chłodnicy i wyciek z rdzenia nagrzewnicy.
Powietrze uwięzione w układzie chłodzenia
Powietrze uwięzione w układzie chłodzenia może powodować wiele problemów. Może uniemożliwić dotarcie płynu chłodzącego do najważniejszych elementów, takich jak pompa wodna i chłodnica. Może to prowadzić do powstawania gorących punktów i przegrzania, które mogą spowodować poważne uszkodzenia.
Powietrze może dostać się do układu chłodzenia przez nieszczelność lub przez poluzowany korek chłodnicy. W takiej sytuacji w chłodnicy powstają pęcherzyki powietrza. Pęcherzyki te mogą sprawić, że czujnik temperatury będzie nieprawidłowo wskazywał temperaturę.
Przegrzanie jest częstym problemem w samochodach i może skutkować kosztownymi naprawami. Na szczęście istnieją sposoby na usunięcie powietrza. Po pierwsze, musisz zlokalizować i usunąć nieszczelność.
Po drugie, musisz oczyścić układ i spuścić powietrze. Niektóre samochody są wyposażone w śrubę odpowietrzającą, co ułatwia to zadanie. Inne wymagają innej metody.
Na koniec musisz wymienić stary płyn na świeżą porcję płynu niezamarzającego. Upewnij się, że płyn jest zmieszany z wodą destylowaną.
Pęcherzyki powietrza w chłodnicy
Kiedy zauważysz pęcherzyki powietrza w chłodnicy, może to oznaczać, że w układzie jest nieszczelność. Przyczyną może być również przegrzanie, zwłaszcza jeśli pękła uszczelka głowicy. W takim przypadku musisz naprawić wyciek lub wymienić korek.
Przecieki powietrza mogą być spowodowane przez wadliwy korek ciśnieniowy, nieszczelny wąż lub uszkodzony korek chłodnicy. Usuwanie powietrza z układu chłodzenia pomoże zapobiec przegrzaniu samochodu.
Termostat kontroluje temperaturę płynu chłodzącego i utrzymuje ją w odpowiednim zakresie. Otwiera się, gdy samochód jest gorący, a zamyka, gdy jest zimny. Jeśli samochód jest nieszczelny lub nie chłodzi prawidłowo, osiągnięcie normalnej temperatury roboczej może zająć do pięciu minut.
Jeśli masz problem z przegrzaniem, powinieneś sprawdzić korek chłodnicy. Korek zatrzymuje większość powietrza z układu. Możesz podnieść przód samochodu, żeby zobaczyć, czy nie ma tam pęcherzyków powietrza lub oznak nieszczelności.
Zapach płynu niezamarzającego
Jedną z głównych przyczyn awarii samochodu jest awaria układu chłodzenia. Problem pojawia się, gdy układ jest wypełniony zanieczyszczeniami lub gdy występuje nieszczelność.
Płyn chłodzący to mieszanina glikolu etylenowego i wody, która pomaga silnikowi utrzymać optymalną temperaturę. Środek przeciw zamarzaniu obniża temperaturę zamarzania płynu, co zapobiega uszkodzeniom i utrzymuje wszystkie części w stanie nasmarowanym.
Niektórzy zauważyli, że płyn chłodzący ich samochodu ma słodki, owocowy zapach. Zapach ten można wyczuć zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz samochodu. Jeśli zauważysz ten zapach, być może masz do czynienia z wyciekiem płynu chłodzącego.
Uciek płynu chłodzącego może pochodzić z chłodnicy lub rdzenia nagrzewnicy. Może być też spowodowany wadliwą uszczelką głowicy. W zależności od rodzaju wycieku możesz odczuwać zapach spalenizny.
Niezależnie od przyczyny, nie należy ignorować tego zapachu. Zaniedbanie problemu może doprowadzić do poważniejszych problemów, takich jak pęknięty blok cylindrów.
Nieszczelność rdzenia nagrzewnicy
Gdy Twój samochód pracuje w zimne dni, możesz zauważyć objawy zaparowanego układu chłodzenia. Jest to spowodowane nieszczelnością rdzenia nagrzewnicy. Jeśli zauważysz, że powietrze w Twoim samochodzie jest zbyt zimne lub odczuwasz silny zapach płynu chłodzącego, powinieneś natychmiast sprawdzić rdzeń nagrzewnicy.
Nieszczelności rdzenia nagrzewnicy są często spowodowane brakiem konserwacji lub źle działającym termostatem. Te nieszczelności mają również wpływ na sposób przekazywania ciepła z silnika do przedziału pasażerskiego.
Najgorszym scenariuszem jest duży wyciek, który spowoduje przegrzanie silnika. Nawet niewielki wyciek może być wystarczający, aby spowodować problemy. Na szczęście istnieją sposoby, aby zapobiec gromadzeniu się szkodliwych substancji chemicznych w układzie chłodzenia.
Po pierwsze, powinieneś sprawdzić temperaturę płynu chłodzącego. Jeśli płyn chłodzący jest zbyt ciepły, będzie parował i tworzył parę, gdy zetknie się z chłodniejszym powietrzem. Z drugiej strony, jeśli płyn jest zbyt zimny, nie przepłynie przez rdzeń nagrzewnicy i nie dostarczy ciepła, którego potrzebuje Twój samochód.