Nowy Ford Focus Mk2 oferuje bardziej komfortową jazdę niż jego poprzednik, dzięki układowi kierowniczemu i zawieszeniu o niskim współczynniku tarcia. Jego wysokie wnętrze jest mile widziane, a mocny silnik i doskonałe zużycie paliwa sprawiają, że jest to idealny samochód na wycieczkę na plażę lub w góry.
Zawieszenie tylne
Ford Focus ma unikalne zawieszenie tylne. Zapewnia ono taki sam poziom kontroli nad pojazdem jak w przypadku samochodów z napędem na cztery koła, ale jest znacznie tańsze w budowie. Szeroki, tłoczony wahacz zastępuje kosztowną, odlewaną zwrotnicę, a wspornik piasty utrzymuje koła prostopadle do powierzchni drogi.
Chociaż Ford Focus jest dobrym samochodem, nie ma takich osiągów ani silników, aby konkurować z takimi konkurentami jak Opel Astra TwinTop czy Volkswagen Eos. Zamiast tego Focus opiera się na starych silnikach benzynowych 1.6 i 2.0. Nie oznacza to jednak, że jest gorszy.
Ford Focus został zbudowany na platformie C1, którą dzieli z Mazdą 3. Oznacza to, że Ford Focus ma nieco sztywniejsze podwozie niż konkurencja. Zwiększa to izolację NVH i sprawia, że samochód jeździ płynniej.
Jedną z najbardziej godnych uwagi cech zawieszenia Focusa jest tylne zawieszenie Control-Blade. Jak sama nazwa wskazuje, system ten jest odmianą zawieszenia wielowahaczowego.
Wysokie opakowanie wnętrza
Ford Focus istnieje już od kilku lat, więc jest to odpowiedni czas, aby powspominać stare dobre czasy, kiedy był nowy. Jego najważniejsze urządzenie, 2,3-litrowy turbodoładowany silnik Duratec V6, prawdopodobnie powróci. Jeśli jednak szukasz nowego hatchbacka, nie będziesz zawiedziony. Jeżeli nie szukasz wspomnianej wcześniej oszczędnej kości udowej, to możesz utknąć w gąszczu. Na szczęście Ford ma do wyboru wiele pojazdów. Wszystkie modele są wyposażone w najnowsze rozwiązania w zakresie łączności, bezpieczeństwa i technologii. Ci, którzy szukają nieco więcej luksusu, mogą zdecydować się na najseksowniejszy z nich – ST. Jeśli to za dużo, możesz spróbować modelu SE, który ma więcej polotu i odrobinę luksusu. W tym miejscu pojawiają się zalety bycia kierowcą Forda. Już nigdy nie będziesz musiał się martwić, że jesteś jedyną osobą na tylnym siedzeniu.
Sposób prowadzenia i zawieszenie o niskim tarciu
Ford Focus Mk2 zyskał dużo mocy, ale czy poprawiono również sposób prowadzenia i zawieszenie o niskim tarciu? Stary Focus był znany z niesamowitego wyczucia układu kierowniczego. Jednak nowy Focus jest nadal szybki i przyjemny w prowadzeniu.
Jednym z powodów jego wydajności jest system EPAS, który wykorzystuje silnik elektryczny do napędzania zębatki kierownicy. Czujnik momentu obrotowego stale monitoruje ruchy kierownicy, a jednostka sterująca silnikiem dostarcza niezbędnego wsparcia. Pomaga to uniknąć zjawiska pull-drift.
Innym powodem jest tylne zawieszenie Control-Blade. Ten typ tylnego zawieszenia ma szeroki, tłoczony, stalowy wahacz wleczony. Jest to pochodna układu wielowahaczowego i zapewnia lepsze pochłanianie nierówności i kontrolę nad ciałem.
Kolejną cechą jest elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego. Eliminuje on odbicia, które mogą być problemem w samochodach sportowych. Ponadto, układ kierowniczy nie jest tak ostry jak w starym Focusie.
Inne innowacje to zmienne fazy rozrządu i zawieszenie o zmiennej długości. Mają one zapewnić lepszą reakcję momentu obrotowego, co jest szczególnie przydatne na zakrętach.
Nagrody
Podczas premiery Forda Focus mk2 samochód otrzymał wiele nagród. Wśród nich jest lista Car and Driver Top Ten przez pięć lat z rzędu. Ponadto Focus otrzymał nagrodę Consumer Digest Best Buy za rok 2005 oraz AutoPacific Ideal Vehicle Award za rok 2006. Jest to znaczące osiągnięcie, zwłaszcza w przypadku małego, niedrogiego samochodu.
Focus został również doceniony za układ kierowniczy o niskim tarciu i najlepsze w klasie zawieszenie tylne. Zwrócono także uwagę na jego wysokie wnętrze i bogate wyposażenie w elementy bezpieczeństwa. Oprócz nagrody Car of the Year w 2000 roku, samochód zdobył 13 nagród European Car of the Year i 13 nagród North American Car of the Year.
W 2005 roku Focus otrzymał również nagrodę za całkowitą jakość od firmy Strategic Vision. Został również uznany za najlepszy samochód rodzinny przez Autocar UK w 2003 roku.