Jeśli twój samochód nie chce zapalić, możesz sprawdzić, ile prądu jest dostarczane do alternatora. Jest to ważny aspekt diagnozowania problemu z samochodem, ponieważ może wskazać, czy alternator działa prawidłowo.
Rotor
W alternatorze są trzy główne elementy: wirnik, stojan i regulator. Każdy z nich ma swoje własne funkcje. Wirnik wytwarza pole magnetyczne, które generuje prąd elektryczny.
Wirnik to żelazny rdzeń owinięty zwojem drutu. Do niego przymocowanych jest kilka miedzianych pierścieni ślizgowych. Prąd jest dostarczany do cewki przez zestaw szczotek.
Kiedy wirnik się obraca, wytwarza pole magnetyczne. To pole magnetyczne indukuje prąd elektryczny zmienny w uzwojeniach stojana. Przy dużych prędkościach pole magnetyczne wytwarza wysokie napięcie.
Alternatory mogą wytwarzać maksymalnie 12 woltów. Jednak moc ta będzie się różnić w zależności od obrotów silnika. W niektórych przypadkach moc wyjściowa może osiągnąć 140 V przy najwyższych obrotach.
Gdy alternator wytwarza więcej niż 12 V, regulator zaczyna ograniczać napięcie na wirniku. Regulator monitoruje napięcie akumulatora i przesyła energię z alternatora do akumulatora.
Stator
Alokator jest kluczową częścią układu elektrycznego pojazdu. Zapewnia energię podczas pracy silnika i ładuje akumulator. Jeśli ulegnie awarii, akumulator może nie zdążyć się w pełni naładować i nie będzie można uruchomić silnika następnym razem.
Aby zrozumieć działanie alternatora, musisz najpierw zrozumieć, jak wytwarza on energię elektryczną. Zazwyczaj wykorzystuje diodę do przekształcenia prądu zmiennego w prąd stały.
Regulator napięcia kontroluje wielkość napięcia wytwarzanego przez alternator. Dostarcza on również energię do pozostałych części samochodu. Każda cewka wytwarza inną ilość napięcia. Możesz sprawdzić każdą cewkę za pomocą miernika.
Alternatory w ciągu ostatnich pięćdziesięciu lat bardzo się rozwinęły. Obecnie są elementem składowym nowoczesnych samochodów. Mają wiele komputerów i czujników monitorujących każdy możliwy element.
Automat ma wirnik, czyli magnes, który obraca się wewnątrz głównego stojana. Do wirnika przymocowane są trzy cewki z drutu. Cewki te są owinięte wokół żelaznego rdzenia.
Regulator napięcia
Regulator napięcia alternatora to urządzenie, które monitoruje i kontroluje napięcie płynące z alternatora do reszty pojazdu. Często jest montowany na zewnątrz obudowy alternatora, ale może być też wbudowany w sam alternator. Celem tego urządzenia jest ochrona układu ładowania przed wahaniami napięcia i innymi zagrożeniami.
Regulatory napięcia są stosowane w elektronice, pojazdach i innych urządzeniach, aby chronić elementy elektryczne przed zbyt wysokim lub niskim napięciem. Niektóre służą do kontrolowania ilości energii dostarczanej do akumulatora, a inne do regulowania przepływu prądu do silnika.
Regulator napięcia mierzy moc wyjściową alternatora, a następnie dostosowuje napięcie do optymalnego poziomu. Może to być proste urządzenie lub zaawansowany układ elektroniczny.
Jeśli nie jesteś pewien, co robi regulator napięcia, możesz zacząć od prostego testu. Mierząc moc wyjściową alternatora multimetrem cyfrowym, możesz określić, czy moc jest zbyt niska, czy zbyt wysoka.
Diagnoza uszkodzonego alternatora
Gdy alternator ulegnie awarii, układ elektryczny samochodu nie będzie działał prawidłowo. Mogą również wystąpić problemy z akumulatorem, który jest niezbędny do działania pojazdu. Może to być spowodowane korozją lub złym systemem ładowania. Jeśli zauważysz, że zapaliła się lampka ostrzegawcza alternatora, może to być znak, że jest problem z alternatorem.
Niektóre typowe objawy awarii alternatora to przygaszone reflektory i migoczące światła, a także rozładowany lub martwy akumulator. Możesz zdiagnozować ten problem, sprawdzając napięcie wyjściowe alternatora. Uszkodzony alternator emituje zbyt duże lub zbyt małe napięcie.
Innym objawem wadliwego alternatora jest szum. Być może trzeba będzie wymienić łożyska wału wirnika. Czasami alternator wydaje również jękliwy lub warczący dźwięk.
Niedziałający alternator może również powodować nieprawidłowe odtwarzanie dźwięku przez system stereo w samochodzie. Może też powodować przyciemnienie świateł wewnętrznych.