Jeśli Twój samochód hałasuje podczas hamowania, być może nadszedł czas, aby sprawdzić klocki i tarcze hamulcowe. Z czasem mogą się one zużywać, powodując zgrzytanie i piszczenie oraz gromadzenie się pyłu w układzie hamulcowym. Dowiedz się, jak wyglądają te znaki ostrzegawcze, a będziesz mógł podjąć działania, zanim się pogorszą.
Piszczenie lub drżenie podczas hamowania
Piszczenie lub drżenie podczas hamowania może być bardzo irytującym problemem. Może nawet utrudniać Ci kontrolowanie pojazdu. Często przyczyną tego problemu jest wadliwy układ hamulcowy.
Układ hamulcowy składa się z kilku elementów. Kiedy te elementy zaczynają się zużywać, możesz zacząć słyszeć piszczenie lub drżenie. Powinieneś oddać swoje hamulce do sprawdzenia przez profesjonalnego mechanika. Może on ustalić źródło hałasu i rozwiązać problem.
Zwykle problem piszczenia lub drżenia podczas hamowania można rozwiązać, wymieniając zużyty lub uszkodzony wirnik. Do wymiany wirników dostępnych jest wiele narzędzi. Możesz skontaktować się z działem obsługi w Ocean Honda w Weymouth, aby zapytać o możliwości naprawy.
Wykształcony wirnik również może powodować piszczenie lub drżenie podczas hamowania. Ten typ wirnika jest cieńszy niż pozostałe i mniej odporny na ciepło.
Inną częstą przyczyną piszczenia lub drżenia podczas przyspieszania lub hamowania jest wadliwy układ kierowniczy. Łożyska kół, elementy zawieszenia i ułożenie opon powinny być okresowo sprawdzane, aby upewnić się, że są w dobrym stanie.
Zeszklone lub popękane klocki hamulcowe z uniesionymi krawędziami
Jeśli klocki hamulcowe są zeszklone lub popękane, może to oznaczać, że materiał cierny uległ zaburzeniu termicznemu. Skutkiem tego może być wydłużenie drogi hamowania, zmniejszenie skuteczności hamowania, ścieranie i drżenie hamulców.
Popękany lub zeszklony klocek hamulcowy jest najczęściej spowodowany przegrzaniem materiału ciernego hamulca. Może się to również zdarzyć z powodu niewłaściwego dotarcia nowych klocków. Dlatego ważne jest, aby podczas docierania nowych klocków przestrzegać zaleceń producenta.
W bieżącym badaniu przeanalizowaliśmy zachowanie się zużycia rzeczywistych i laboratoryjnych próbek. Zbadaliśmy wpływ dodatku środka smarnego, stabilizatora termicznego i obecności wykończenia ściernego na rzeczywiste i zmodyfikowane powierzchnie klocków.
Zużycie podzielono na trzy kategorie: zewnętrzne, wewnętrzne i nakładające się. Uzyskane obrazy przedstawiają wzorce zużycia próbek opracowanych i wyprodukowanych.
Wyprodukowane próbki charakteryzują się zużyciem ściernym, fragmentarycznym i pęknięciami zmęczeniowymi. Z drugiej strony, zmodyfikowana próbka wykazuje podobne zachowanie podczas zużycia jak prawdziwy klocek.
Odgłosy zgrzytania lub piszczenia
Zużyte tarcze hamulcowe mogą powodować odgłosy zgrzytania lub piszczenia. Mogą one być niebezpieczne i należy ich unikać.
Szlifowanie może być spowodowane wieloma czynnikami. Może być wynikiem zużycia klocków, rdzy, wygiętej płytki nośnej lub wadliwego działania systemu zapobiegającego blokowaniu kół. Nieleczone zgrzytanie może doprowadzić do katastrofalnego uszkodzenia układu hamulcowego.
Jeśli chodzi o piszczenie, to hałas zwykle powstaje, gdy klocki hamulcowe dotykają wirnika. Hałas powinien zniknąć, kiedy zdejmiesz nogę z pedału.
Jeśli hałas jest głośniejszy niż zwykle, piszczenie może być oznaką uszkodzonego zacisku. Możliwym powodem jest też skorodowana podkładka. Jeśli piszczenie jest spowodowane wilgocią na wirnikach, może wystąpić po przebywaniu w wilgotnym środowisku.
Typowo metalowa płytka nośna ociera się o wirnik. Może to powodować odgłosy skrobania podczas jazdy. Rdza może zardzewieć tarczę hamulcową, co jeszcze bardziej nasila odgłosy tarcia.
wdychanie pyłu hamulcowego
Cząstki zużycia hamulców są emitowane w wyniku procesu mechanicznego. Cząstki te występują we frakcjach drobnych i bardzo drobnych. Ważne jest zrozumienie, jak te cząstki wpływają na zdrowie człowieka.
Obecność metali w pyle hamulcowym, zwłaszcza wanadu, może powodować zapalenie i stres w komórkach ludzkich. Może to przyczynić się do chorób takich jak problemy z płucami i sercem.
Metale mogą uszkodzić układ odpornościowy, katalizując produkcję reaktywnych form tlenu (ROS). ROS są szkodliwe dla komórek organizmu. Kiedy układ odpornościowy jest narażony na działanie tych toksyn, nie może skutecznie zwalczać infekcji bakteryjnych.
Ścieranie klocków hamulcowych powoduje powstawanie cząstek metalu, które mogą nasilać skutki wdychania PM. Niektóre badania wiążą obecność tych cząstek z podwyższonym wskaźnikiem zapalenia płuc u spawaczy.
Mimo to niewiele wiadomo o wpływie cząstek pochodzących z zużycia hamulców na zdrowie człowieka. Większość badań koncentruje się na wpływie spalin z rury wydechowej silników Diesla. Jednak inne źródła zanieczyszczeń powietrza również mogą być szkodliwe.