Jeśli masz układ wspomagania kierownicy, prawdopodobnie znasz kontrolkę, która pojawia się na desce rozdzielczej. Oznacza ona, że masz uszkodzony system komputerowy lub że w systemie znajduje się powietrze albo płyn. Może to bardzo utrudnić prowadzenie samochodu, a także stanowić zagrożenie dla Twojego życia.
Niski poziom płynu kierowniczego
Jeśli prowadzisz samochód i zaczynasz odczuwać trudności w kierowaniu, być może masz problem z niskim poziomem płynu kierowniczego. Może to spowodować, że kierowanie będzie trudniejsze, bardziej szarpane, a nawet może doprowadzić do wypadku. Musisz oddać samochód do naprawy do certyfikowanego mechanika.
Kontrolka niskiego poziomu płynu wspomagania kierownicy jest częstym objawem nieszczelności układu. Nieszczelność w układzie nie tylko wpływa na układ kierowniczy, ale może też spowodować awarię innych ważnych części samochodu. Dlatego bardzo ważne jest jak najszybsze usunięcie nieszczelności.
Podczas awarii układu wspomagania kierownicy na desce rozdzielczej pojawi się lampka ostrzegawcza. W takiej sytuacji możesz rozwiązać problem, po prostu uruchamiając ponownie silnik. Jest to jednak tylko rozwiązanie tymczasowe. Będzie ono działać tylko tak długo, jak długo układ będzie nieszczelny.
Jest wiele powodów, dla których może zapalić się kontrolka niskiego poziomu płynu wspomagania kierownicy. W większości przypadków jest to spowodowane nieszczelnością. Aby wykryć wyciek, powinieneś najpierw zatrzymać samochód i sprawdzić zbiornik płynu kierownicy.
Zanieczyszczenie powietrza
Podczas rutynowej kontroli mój zaufany mechanik zauważył, że w jego zestawie narzędzi brakuje czegoś małego. Jak możesz sobie wyobrazić, był sceptyczny. Wspomnianym elementem była wysokiej klasy skrzynka wspomagania kierownicy. Aby sprawdzić swoje podejrzenia, zanurzył się w butelce z tym płynem, aby wyczuć pasażerów pojazdu. Okazało się, że był to szczytny cel. Po szybkim zapoznaniu się z historią pojazdu, dobrze się bawił i miał lepsze rozeznanie w sytuacji. Kilka dni później wrócił na miejsce zdarzenia, które obecnie zajmuje jego kwaterę.
Potem poświęcił czas na porównanie jabłek z pomarańczami i kilka tygodni później był z powrotem na drodze, choć nieco bardziej zmęczony. Niemniej jednak nauczył się czegoś o dziwactwach swojego kierowcy.
Wadliwy system komputerowy
Jeśli zauważysz na swojej desce rozdzielczej kontrolkę wspomagania kierownicy, istnieje duża szansa, że masz problem z elektryką. Na szczęście jest kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby go rozwiązać.
W większości przypadków możesz samodzielnie wyłączyć kontrolkę wspomagania kierownicy, uruchamiając ponownie silnik. Jeśli jednak nie możesz tego zrobić, warto oddać samochód do certyfikowanego mechanika. Będzie on w stanie zlokalizować problem i przedstawić Ci kosztorys naprawy.
Najczęstszym sprawcą problemów ze wspomaganiem układu kierowniczego jest wadliwy zespół zębatki. W takiej sytuacji układ kierowniczy staje się trudny do kierowania. Ponadto może to spowodować nieprawidłowe działanie innych części układu.
Innym częstym problemem jest niski poziom płynu. Może to powodować wycieki, a w konsekwencji uszkodzenie innych części. Najlepiej jest uzupełnić system odpowiednim płynem.
Wadliwa płytka elektroniczna EPS również może być przyczyną tego problemu. Cykliczne zmiany mocy, przenikanie i wysoka temperatura mogą spowodować awarię płytki.
Wyłączenie i utrudnienie jazdy
Jeśli masz lampkę ostrzegawczą układu kierowniczego, może to być problem z układem wspomagania. Może być on spowodowany uszkodzeniem czujnika kąta skrętu lub usterką alternatora. Będziesz musiał zabrać swój samochód do mechanika, aby zdiagnozować problem. Jest to ważne, ponieważ próba prowadzenia samochodu przy włączonej lampce ostrzegawczej może być bardzo niebezpieczna. Kierownicą będzie znacznie trudniej manewrować, a ryzyko wypadku wzrośnie.
Wadliwy akumulator może również spowodować zapalenie się lampki ostrzegawczej EPS (electric power steering). Problem może być prosty, elektryczny, ale może też być poważniejszy i wymagać ekspertyzy mechanika. Niektóre samochody są wyposażone w lampkę ostrzegawczą, którą można wyłączyć, a także zrestartować silnik, aby zresetować lampkę.
Wiele nowszych pojazdów ma zintegrowane elektroniczne systemy wspomagania kierownicy. Systemy te nie korzystają z hydraulicznych elementów sterujących wspomaganiem, ale opierają się na informacjach pochodzących z czujnika kąta skrętu. W związku z tym ważne jest, aby upewnić się, że układ kierowniczy działa prawidłowo.