Sprawdzenie świec żarowych jest ważnym zagadnieniem dla wszystkich właścicieli samochodów. Wadliwa świeca żarowa może być przyczyną wielu problemów. Może spowodować, że silnik nie będzie działał, a nawet może być konieczna jego wymiana. Możesz użyć miernika świec żarowych, aby sprawdzić, czy świece nie wykazują oznak awarii.
Opór
Opór świecy żarowej jest miarą łatwości, z jaką prąd przepływa przez przewód. Zazwyczaj odczyt powinien wynosić około 1 oma. Może się jednak różnić.
Multimetr jest dobrym narzędziem do pomiaru oporu świec żarowych. Można go również użyć do sprawdzenia poboru prądu przez świecę żarową.
Większość nowoczesnych multimetrów cyfrowych ma możliwość testowania świec żarowych. Ważne jest jednak, aby upewnić się, że miernik jest ustawiony na odpowiedni poziom oporu. Jeśli nie jest, może nie wykryć świecy żarowej o niskiej rezystancji. Alternatywnie możesz wykonać ten rodzaj testu za pomocą woltomierza.
W przypadku multimetru najlepszym sposobem pomiaru rezystancji świec żarowych jest podłączenie ujemnego przewodu do dodatniego przewodu miernika. Następnie umieść przewód dodatni na końcówce świecy żarowej.
Pobór prądu
Jeśli masz problemy z uruchomieniem samochodu lub nie jesteś pewien, czy świece żarowe działają prawidłowo, możesz sprawdzić ich pobór prądu za pomocą miernika. Pomoże Ci to ustalić, czy problem leży po stronie świec żarowych, akumulatora czy okablowania.
Świece żarowe pobierają do 10 amperów, kiedy są włączone. Służą do wstępnego podgrzewania powietrza w komorze spalania silników benzynowych i wysokoprężnych. Jednak podczas rozruchu mogą się bardzo nagrzewać i wytwarzać dużo dymu. Producent świec żarowych dostarcza narzędzia testowe i wskazówki.
Aby sprawdzić opór świecy żarowej, będziesz potrzebował multimetru w trybie pomiaru oporu. Przyłóż jeden przewód multimetru do końcówki świecy żarowej, a drugi do masy.
Czas gotowości
Świece żarowe odgrywają kluczową rolę w silnikach wysokoprężnych. Służą do podgrzewania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Gdy mieszanka paliwowo-powietrzna jest podgrzewana, spala się bardziej wydajnie i zużywa mniej paliwa.
Ten typ świec to w zasadzie duże oporniki elektryczne. Kiedy pracują prawidłowo, nagrzewają się i pobierają znaczną ilość energii z akumulatora. Aby upewnić się, że wtyczki działają prawidłowo, należy je sprawdzić i przetestować pod kątem oporu. Pomoże to zidentyfikować wszelkie problemy, które mogą powodować nieprawidłowe działanie.
Na opór świec żarowych wpływa kilka czynników, w tym wiek, temperatura oleju, wysokość nad poziomem morza i typ pojazdu. Oporność każdej świecy żarowej powinna wynosić od 0,5 do 1,0 ohm. Jeżeli opór którejkolwiek świecy żarowej jest poza tym zakresem, należy ją wymienić.
Po rozgrzaniu
Jeśli masz problemy ze świecami żarowymi, ważne jest sprawdzenie ich oporu. Pomoże to określić problem i może doprowadzić do instalacji nowych świec żarowych.
Test ten możesz wykonać za pomocą multimetru. Aby uzyskać odczyt oporu, musisz umieścić świece żarowe w dostępnym miejscu. Zazwyczaj zakres oporu świec wynosi od 1 do 6 Ohm. Jednak Twój samochód może mieć inne specyfikacje. Na przykład niektóre modele mają świece żarowe, które są aktywowane przez pewien czas po uruchomieniu silnika.
Najlepiej jest sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu, jakie są szczegółowe wymagania. Dobry multimetr powinien mieć dużą tarczę na środku. Ustawienie wysokiej czułości pozwoli Ci uzyskać więcej znaczących liczb.
Identyfikacja uszkodzonej świecy żarowej
Multimetr jest powszechnym narzędziem testowym, które można wykorzystać do wykrywania świec żarowych. Służą do pomiaru oporu, prądu i napięcia.
Świece żarowe to urządzenia elektryczne, których zadaniem jest podgrzewanie mieszanki paliwowo-powietrznej w komorze spalania samochodu. Jeśli świeca żarowa jest uszkodzona, silnik może nie zapalić się lub może pojawić się dym. Najlepiej jest testować świece żarowe w odpowiedniej kolejności.
Najpierw należy wyłączyć świecę żarową. Następnie należy podłączyć ujemny przewód multimetru do ujemnego bieguna akumulatora. Przewód dodatni powinien być podłączony do górnej części świecy żarowej.
Po zetknięciu się dodatniego i ujemnego przewodu miernika należy odjąć wartość oporu świecy żarowej. W ten sposób poznasz rzeczywistą oporność świecy żarowej.