Jeśli podczas uruchamiania silnika pojawia się biały dym, to prawdopodobnie nadszedł czas, żeby sprawdzić przekaźnik świec żarowych. Przekaźnik świec żarowych służy do wysyłania sygnału do silnika, żeby się uruchomił. Uszkodzony przekaźnik pozwoli, żeby uszkodzona świeca żarowa pozostała włączona, co spowoduje biały dym podczas uruchamiania silnika.
Wymień uszkodzoną świecę żarową
Świece żarowe zapewniają punkt zapłonu w silnikach wysokoprężnych. Rozgrzewają mały zwój drutu wewnątrz świecy, który jest następnie wykorzystywany do uruchomienia silnika. Ważne jest, aby świece żarowe były odpowiednio konserwowane, ponieważ są używane w niskich temperaturach.
Jeśli masz uszkodzoną świecę żarową, Twój samochód może mieć problemy z uruchomieniem. W niektórych przypadkach może nawet wytwarzać czarny dym z rury wydechowej. Takie problemy mogą być kosztowne, ponieważ mogą wpływać na wydajność silnika i zmniejszać zużycie paliwa. Jeśli podejrzewasz, że świece żarowe są uszkodzone, możesz je sprawdzić i wymienić w serwisie mechanicznym.
Aby sprawdzić świece żarowe, musisz upewnić się, że masz dobry multimetr. Tester zmierzy opór pomiędzy bolcami uzwojenia cewki. Możesz też sprawdzić napięcie.
Jeśli odczyty testera nie wykazują żadnych zmian, musisz sprawdzić świece żarowe. Pomoże Ci to ustalić, czy nie ma problemu z przekaźnikiem.
Dobrym pomysłem jest również sprawdzenie okablowania obwodu podgrzewacza świec żarowych. Często zdarza się, że świeca żarowa ulega zużyciu. W niektórych pojazdach stosuje się dwustopniowy system żarzenia. Typowy kod usterki dla tego typu systemu to P0380.
Diagnozowanie wadliwego przekaźnika świec żarowych
Wadliwy przekaźnik świec żarowych może powodować wiele problemów, w tym nieprawidłowy zapłon silnika i nierówną pracę na biegu jałowym. Najpierw powinieneś sprawdzić, czy nie ma zwarcia w akumulatorze lub nie działa bezpiecznik. Jeżeli nie możesz znaleźć zwarcia, sprawdź napięcie.
Powinieneś też sprawdzić oporność świec żarowych. Jeśli mają wysoką rezystancję, powinieneś je wymienić. Powinna ona wynosić około 0,1 do 0,5 ohma.
Jeśli masz odpowiednie zasilanie, świece żarowe powinny się włączyć. Kiedy włączysz zapłon, prąd powinien płynąć do przekaźnika świec, a następnie do diody LED na desce rozdzielczej.
Świece żarowe mogą być włączone na pewien czas lub mogą być włączone cały czas. Ma to na celu utrzymanie temperatury powietrza dolotowego podczas sprężania.
Jeśli świece żarowe nie włączają się lub włączają się na nieodpowiedni czas, problem może leżeć w przekaźniku świec żarowych. Aby znaleźć problem, możesz użyć multimetru cyfrowego. Możesz też sprawdzić przekaźnik bez woltomierza.
Przekaźniki świec żarowych mają różne kształty i rozmiary. Wiele z nich jest wykonanych z metalu i plastiku. Inne są kombinacją tych materiałów. Niektóre są bardziej niezawodne niż inne.
Biały dym przy uruchamianiu silnika
Jeśli masz biały dym przy uruchamianiu silnika, może to oznaczać coś poważniejszego niż zwykła nieszczelność. W większości przypadków problemem jest kondensacja w układzie wydechowym. Nie należy tego mylić z normalną kondensacją, która zwykle ustępuje po rozgrzaniu samochodu.
W zależności od modelu samochodu możesz być w stanie samodzielnie wymienić świece żarowe. Najlepiej sprawdź to w instrukcji obsługi swojego samochodu.
Świece żarowe to elektrycznie sterowane grzałki, które rozgrzewają silnik przed jego uruchomieniem. Redukują też hałas silnika. Są więc ważne dla sprawnego rozruchu. Jeśli jednak podczas uruchamiania silnika pojawia się biały dym, może to być oznaką problemu ze świecami żarowymi lub wtryskiwaczami.
Świeca żarowa pobiera zwykle od 2A do 6A prądu, kiedy jest zimna. Dlatego właśnie w przypadku tego problemu często zapala się kontrolka silnika. Przekaźniki świec żarowych można zamówić online.
Głównym zadaniem świec żarowych jest zapobieganie błędom w zapłonie silnika. Jest to szczególnie ważne w silnikach Diesla, które wymagają gorącego sprężonego powietrza do zapalenia wtryskiwanego oleju napędowego.
Jeśli masz biały dym przy uruchamianiu silnika, możesz rozważyć skorzystanie z usług profesjonalnego mechanika, który przeprowadzi test diagnostyczny. Specjaliści będą mogli przejrzeć dane z zamrożonych ramek i inne dane, aby określić przyczynę problemu. Po zidentyfikowaniu przyczyny mogą naprawić problem.