Jeśli zauważyłeś, że Twój samochód wydaje stukający lub grzechoczący dźwięk, winowajcą może być amortyzator. Na szczęście jest kilka sposobów, żeby sprawdzić, czy amortyzator jest wadliwy.
Grzechoczący lub stukający hałas kół
Jeśli doświadczasz stukania lub pukania kół, być może trzeba sprawdzić, czy amortyzator jest zużyty. Niesprawny amortyzator może spowodować, że samochód będzie się kołysał, przez co trudno będzie go kontrolować.
W pierwszej kolejności powinieneś sprawdzić, czy koła są prawidłowo ustawione. Jeśli nie są, mogą hałasować, kiedy zwalniasz.
Kolejnym częstym winowajcą są opony. Zmiana rozmiaru opon również może wpłynąć na poziom słyszalnego hałasu.
Źródłem odgłosów stukania może być także wał kierownicy. Może się to zdarzyć, kiedy skręcasz lub przejeżdżasz przez wyboje lub gruz.
Zawieszenie to skomplikowany system elementów. Dzięki niemu Twój samochód płynnie pokonuje nierówności, żwir i inne niedoskonałości drogi. Ale awaria którejkolwiek z części może być niebezpieczna.
Sprawdzenie opon i kierownicy może pomóc ustalić, czy klekotanie pochodzi z amortyzatorów, czy z górnych i dolnych wahaczy. Jeśli nie możesz znaleźć źródła hałasu, poproś przyjaciela o pomoc.
Grzechotanie
Jeśli zauważyłeś grzechotanie podczas sprawdzania, czy amortyzator stuka, powinieneś sprawdzić, czy w zawieszeniu Twojego samochodu nie ma problemu. Zawieszenie składa się z wielu różnych części, z których każda może być uszkodzona.
Powinieneś także sprawdzić, czy w nadkolach nie słychać hałasu. W tym obszarze znajdują się opony, koła, hamulce i inne elementy zawieszenia.
Podczas jazdy po wyboistych drogach możesz usłyszeć grzechotanie. Może to być spowodowane zużytymi amortyzatorami lub poluzowaną amortyzacją. Istnieje kilka różnych przyczyn grzechotania i musisz ustalić, która z nich powoduje hałas.
Jeśli podejrzewasz problem z zawieszeniem, warto zlecić jego sprawdzenie profesjonaliście. Większość samochodów ma podobne zawieszenia, więc nie powinieneś mieć problemów ze znalezieniem kogoś, kto wie, czego szukać.
Grzechotanie może być spowodowane poluzowaniem się amortyzatora lub przegubu kulowego. Ważne jest, aby zidentyfikować problem, zanim się pogorszy.
Nietypowe zużycie opon
Sprawdzając zużycie opon, musisz być w stanie dostrzec wszelkie nietypowe wzory zużycia. Nietypowe wzory zużycia mogą wskazywać na wiele różnych rzeczy, w tym na problem z zawieszeniem, problem z geometrią lub niewłaściwą technikę jazdy.
Ambasador jest jednym z najważniejszych elementów układu zawieszenia Twojego samochodu. Prawidłowo działający amortyzator powinien równomiernie zużywać bieżnik opony. Jeśli zauważysz nierównomierne zużycie, to prawdopodobnie amortyzator uległ awarii.
Niezwykłe oznaki awarii amortyzatora to zauważalne odbijanie się od podłoża podczas jazdy, uginający się pedał hamulca lub szarpane prowadzenie pojazdu. Każdy z tych objawów powinien być natychmiast usunięty.
Innym wskaźnikiem złego działania amortyzatora jest wyciek płynu. Może to być spowodowane pękniętą uszczelką lub wewnętrznymi komplikacjami. Aby to sprawdzić, możesz użyć manometru i prowadnicy, które zwykle znajdują się w drzwiach kierowcy.
Opony i układ zawieszenia w Twoim samochodzie powinny być sprawdzane co kilka tysięcy kilometrów. Ponadto powinieneś zlecić wyważenie kół i opon w centrum serwisowym.
Objawy złego działania amortyzatorów
Ambulatory samochodu pomagają mu absorbować niepożądane wstrząsy powstające na wyboistej lub nierównej drodze. Jednak zużyte lub uszkodzone amortyzatory mogą być przyczyną problemów. Może to prowadzić do niewygodnej jazdy i wydłużenia drogi hamowania. Na szczęście są sposoby, aby sprawdzić, czy amortyzatory wymagają wymiany.
Pierwszym sposobem na wykrycie wadliwych amortyzatorów jest kontrola wzrokowa. Poszukaj zużytych lub pękniętych tulei i gumowych uszczelek, z których wycieka płyn. Ponadto sprawdź, czy korpus amortyzatora nie ma śladów uszkodzeń.
Wibracje kierownicy to kolejny znak ostrzegawczy. Jeśli kierownica wibruje, kiedy hamujesz lub skręcasz, może to być uszkodzony amortyzator. Zazwyczaj wibracje powinny ustąpić, gdy jedziesz po gładkiej powierzchni. Ale kiedy pojazd porusza się z prędkością autostradową, kierownica może doświadczyć nagłego wzrostu wibracji.
Nieprawidłowe wstrząsy mogą również prowadzić do nierównomiernego zużycia opon, co może skutkować hydroplaningiem i zwiększonym ryzykiem dla bezpieczeństwa. Nierówne zużycie opony może oznaczać jej rozerwanie.