Jeśli zauważyłeś dziwny hałas dochodzący z samochodu, być może powinieneś przyjrzeć się skrzyni biegów. Hałas, który słyszysz, może być wynikiem zużytego sprzęgła konwertera momentu obrotowego. Ten artykuł wyjaśni, na co należy zwrócić uwagę i co zrobić, jeśli okaże się, że to właśnie jest problem.
Wypadanie biegów
Jeśli zauważasz dziwny szum lub ślizganie się podczas jazdy samochodem, możesz mieć kłopoty. To dlatego, że masz uszkodzony konwerter momentu obrotowego.
Konwertery momentu obrotowego są kluczową częścią układu przeniesienia napędu, ponieważ przekształcają moc silnika w ciśnienie hydrauliczne potrzebne do obracania kół. Uszkodzony konwerter może spowodować, że Twój samochód będzie się ślizgał na biegu i stanie się poważnym problemem ze skrzynią biegów.
Możesz zidentyfikować ślizgający się konwerter momentu obrotowego, sprawdzając płyn przekładniowy. Jeśli jest zabrudzony lub nie ma koloru, być może trzeba go wymienić.
Zły konwerter momentu obrotowego może spowodować, że skrzynia biegów zatrzyma się lub nawet wybuchnie, co jest sytuacją niebezpieczną. Może też spowodować, że silnik będzie się kręcił bez żadnego postępu.
Innym znakiem rozpoznawczym uszkodzonego konwertera momentu obrotowego jest hałas. Kiedy konwerter momentu obrotowego zaczyna piszczeć, nie będzie w stanie wywierać wystarczającego nacisku, aby poruszyć korpus zaworu.
Głośne zgrzytanie lub klekotanie
Jeśli słyszysz głośne zgrzytanie lub klekotanie w swoim samochodzie, sprzęgło konwertera momentu obrotowego może być uszkodzone. Wpływa to na pracę silnika i może powodować problemy, takie jak przegrzanie. Dobrą wiadomością jest to, że naprawa może być wykonana za stosunkowo niską cenę, od 150 do 500 USD.
Przemienniki momentu obrotowego to części, które przenoszą moc z silnika do skrzyni biegów. Pomagają też silnikowi utrzymać się w określonym zakresie mocy. Jednak z czasem mogą ulec uszkodzeniu.
Kiedy kierowca słyszy głośne klekotanie lub zgrzytanie, powinien natychmiast przerwać jazdę. W przeciwnym razie problem może się pogłębić. Może nawet spowodować konieczność wymiany konwertera.
Jeśli nie jesteś pewien, czy Twoja skrzynia biegów wydaje dźwięki, istnieje prosty test. Aby go wykonać, musisz umieścić samochód na podstawce i podnieść opony z ziemi. Następnie możesz ręcznie obrócić koła, aby zasymulować ruch pojazdu.
Ucieki płynu skrzyni biegów
Ucieki płynu skrzyni biegów mogą być oznaką poważnego uszkodzenia skrzyni biegów i innych elementów samochodu. Jeśli podejrzewasz wyciek, pierwszą rzeczą, którą powinieneś zrobić, jest jak najszybsza naprawa samochodu. Naprawa wycieku może być kosztowna, dlatego ważne jest, aby działać, zanim pojawi się większy problem.
Możesz sprawdzić bagnet w swoim samochodzie, aby dowiedzieć się, ile płynu się w nim znajduje. Zazwyczaj bagnet ma czerwony uchwyt. Oznacza to, że poziom płynu jest niski. Gdy poziom płynu jest niski, zwiększa się tarcie i prawdopodobieństwo poślizgu. Oprócz miarki inne źródła wycieków płynu przekładniowego to konwerter momentu obrotowego, korek spustowy i panewka przekładni.
Nieszczelności konwertera momentu obrotowego są zwykle spowodowane pęknięciem lub nieszczelnością konwertera. Kiedy pojawi się nieszczelność, może spowodować, że tłok sprzęgła będzie się zacinał lub nagrzewał. Tłok sprzęgła składa się z systemu wymiany ciepła, który przenosi płyn z wałka wejściowego do bębna sprzęgła.
Przeskakiwanie i opóźnianie
Jeśli Twój samochód wydaje dziwne dźwięki i wykazuje oznaki przeskakiwania lub opóźniania, może to być wynikiem zużytego sprzęgła konwertera momentu obrotowego. Jest to urządzenie, które przenosi moc z silnika do skrzyni biegów.
Sprzęgła konwertera momentu obrotowego są cały czas narażone na wysokie ciśnienie. Jeśli jest to spowodowane niewłaściwą konserwacją lub nadmierną jazdą, konwerter staje się nieefektywny. Może się również przegrzewać, co prowadzi do zużycia części wewnętrznych.
Przetworniki momentu obrotowego nie są bardzo drogie. Jednak ich naprawa jest trudna. Być może będziesz musiał udać się do specjalisty, aby je naprawić.
Jeśli masz niesprawny konwerter momentu obrotowego, jazda może być bardzo niebezpieczna. Twój samochód może stracić moc, a nawet zmniejszyć zużycie paliwa.
Jeśli zauważysz, że opóźnienie jest większe niż zwykle, kiedy próbujesz przyspieszyć, to znak, że konwerter momentu obrotowego jest uszkodzony. Powinieneś rozważyć natychmiastową naprawę. Im dłużej będziesz czekać, tym większe prawdopodobieństwo wystąpienia większych problemów.