Kiedy będziesz musiał uzupełnić płyn do wspomagania układu kierowniczego, będziesz chciał znaleźć odpowiednie miejsce, w które go wlejesz. Jeśli nie zrobisz tego prawidłowo, możesz uszkodzić układ wspomagania i spowodować wiele problemów.
Sprawdź, czy nie ma uszkodzeń
Podczas wlewania płynu do układu wspomagania kierownicy ważne jest sprawdzenie, czy nie ma żadnych uszkodzeń układu. Wycieki mogą spowodować wiele szkód i utrudnić prowadzenie samochodu. Ponadto brak płynu wspomagania może zwiększyć ryzyko wypadku.
Aby sprawdzić, czy nie ma żadnych uszkodzeń, zmierz poziom za pomocą bagnetu. Niektóre samochody mają wskaźnik poziomu na korku zbiornika. Jeśli zauważysz znaczny spadek poziomu płynu w zbiorniku, sprawdź, czy nie ma nieszczelnego przewodu lub pompy. Jeśli nie zauważysz nieszczelnego węża lub pompy, najlepiej zabierz samochód do mechanika.
Wspomaganie kierownicy składa się ze skomplikowanej sieci kół zębatych i węży. Małe pęknięcia w przewodach mogą spowodować wyciek płynu. Przed przystąpieniem do naprawy warto zdjąć wąż i spuścić płyn.
Sprawdzić, czy nie ma wycieków
Wspomaganie kierownicy może być poważnym problemem. Najlepiej działać szybko, jeśli podejrzewasz nieszczelność. W przeciwnym razie możesz ryzykować uszkodzenie układu kierowniczego i innych części samochodu. Na szczęście istnieją sposoby na znalezienie i naprawienie wycieków płynu wspomagania.
Jednym z najprostszych sposobów sprawdzenia, czy nie ma wycieku płynu wspomagania, jest kilkukrotne obrócenie kierownicą. Powinieneś usłyszeć lub poczuć zapach palonego oleju. Jeśli pojazd wydaje odgłosy, możesz wyłączyć silnik i zabrać samochód do lokalnego mechanika na dokładną kontrolę.
Inne miejsca, w których należy szukać wycieku, to okolice pompy lub zbiornika. Możesz też sprawdzić węże i połączenia za pomocą stojaków i ramp.
Znajdź właściwy zbiornik
Bez względu na to, czy musisz wymienić płyn do wspomagania układu kierowniczego w swoim samochodzie, czy też przepłukać układ, ważne jest, aby znaleźć właściwy zbiornik, do którego wlejesz płyn. Niektóre zbiorniki mogą być słabo widoczne, ale możesz sprawdzić poziom płynu za pomocą bagnetu. Jeśli zbiornik jest nieprzezroczysty, może być konieczne zdjęcie korka, aby zobaczyć poziom.
Możesz użyć lejka, który pomoże Ci napełnić zbiornik. Dzięki temu nie będziesz musiał się martwić o rozlanie płynu po wewnętrznej stronie maski samochodu. Pamiętaj, żeby wytrzeć korek przed ponownym założeniem, żeby brud i zanieczyszczenia nie dostały się do zbiornika.
Niektóre zbiorniki mają małe bagnetki przymocowane do góry, dzięki czemu możesz sprawdzić poziom płynu bez zdejmowania korka. Ponadto niektóre pojazdy mają wskaźnik poziomu płynu.
Napełnij go
Jeśli Twój układ wspomagania kierownicy wykazuje oznaki zużycia, możesz chcieć sprawdzić poziom płynu. W instrukcji obsługi Twojego samochodu powinna być podana lista odpowiednich płynów.
Płyn do wspomagania układu kierowniczego pomaga w skręcaniu kół i pokonywaniu zakrętów. Zawiera również inhibitory korozji, dodatki i detergenty. Kiedy w Twoim samochodzie zaczyna brakować płynu, możesz go dolać.
Szybkim i łatwym sposobem uzupełnienia płynu jest zdjęcie korka ze zbiornika i przelanie go do lejka. Następnie należy przetrzeć otwór, aby upewnić się, że nie ma w nim brudu ani innych zanieczyszczeń. Dzięki temu unikniesz bałaganu wewnątrz maski.
Najlepszym sposobem sprawdzenia poziomu płynu jest użycie bagnetu. Zazwyczaj znajduje się on na spodniej stronie korka zbiornika. Aby uzyskać dokładniejszy odczyt, powinieneś go wyczyścić.
Sprawdź, czy nie ma dodatków
Płyn do wspomagania kierownicy to rodzaj oleju hydraulicznego, który jest używany do konserwacji układu kierowniczego. Pomaga on kierować pojazdem na prostych i zakrętach.
Nieszczelność w układzie wspomagania może spowodować, że pojazdem będzie trudno skręcać. Dodanie nowego płynu może pomóc. Jednak zawsze należy sprawdzić płyn do wspomagania kierownicy przed wlaniem go do zbiornika. Jeśli płyn jest zanieczyszczony, może być konieczna wymiana układu.
Jeśli nie jesteś pewien, jaki jest twój płyn, możesz zajrzeć do instrukcji obsługi. Często znajduje się w niej lista odpowiednich płynów, których należy używać. Użycie niewłaściwego płynu może spowodować przedwczesne zużycie i awarię układu kierowniczego.
W wielu pojazdach znajduje się bagnet do mierzenia poziomu płynu. Możesz też sprawdzić kolor płynu w zbiorniku. Po określeniu poziomu możesz dolać odpowiednią ilość płynu.