Jeśli nie wiesz, co to jest wahacz, to nie jesteś sam. Wahacze można znaleźć w wielu różnych samochodach i są one bardzo ważną częścią pojazdu. Uszkodzony wahacz może powodować wiele problemów, ale możesz ich uniknąć, wiedząc, czym jest, jak go naprawić i jak rozpoznać, że wymaga wymiany.
Symptomy uszkodzonego wahacza
Jeśli zauważysz, że Twój samochód ma tendencję do skręcania w lewo lub w prawo, gdy przejeżdżasz przez nierówności, możesz mieć problem z wahaczem. Wahacz jest głównym elementem łączącym zawieszenie z ramą samochodu.
Absorbuje dużo energii i może być przyczyną wielu problemów. Wahacze często ulegają wypadkom drogowym, zużyciu i uszkodzeniom strukturalnym. Na szczęście jest wiele sposobów, aby stwierdzić, czy wahacz się zużywa.
Gdy wahacz ulegnie uszkodzeniu, kierownica może się zachwiać, co może utrudnić manewrowanie samochodem. Podczas jazdy możesz też odczuwać nadmierne wibracje w całym pojeździe.
Złe wahacze często wiążą się z trzeszczeniem, które można usłyszeć, gdy przód samochodu trzęsie się po naciśnięciu hamulca. Jest to oznaka zużytego przegubu kulowego lub innego elementu układu kierowniczego.
Gdy kierownica wibruje, możesz mieć do czynienia z poważniejszym problemem. Nierównomierne zużycie opon to kolejna oznaka złego działania wahaczy.
Typy wahaczy
Wahacze odgrywają ważną rolę w zapewnieniu stabilności i kontroli nad pojazdem. Współpracują z kołami, aby utrzymać stabilność podwozia samochodu. Kształt, rozmiar i materiał wahaczy może mieć wpływ na działanie zawieszenia.
Prawie wszystkie pojazdy drogowe mają wahacze. Niektóre mają kształt litery L, inne mają zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Wahacze są często wykonane ze stali, aluminium i żeliwa. Elementy te różnią się jednak wytrzymałością i trwałością.
W ostatnim stuleciu głównym materiałem na wahacze była stal tłoczona. Wynika to z jej niskich kosztów. Jednak ten materiał nie jest trwały w mokrych warunkach. Dlatego nie zaleca się stosowania go w mokrym środowisku.
Aluminium jest lżejszym metalem i jest bardziej odporne na korozję. Ponadto jest łatwiejsze w produkcji. Dzięki niskiej wadze jest też tańsze. Może się jednak zginać, gdy zostanie uszkodzone.
Połączenia kulowe
Połączenia kulowe są elementami krytycznymi dla bezpiecznego działania Twojego układu kierowniczego i zawieszenia. Niewymienienie ich może być niebezpiecznym i kosztownym błędem.
Przeguby kulowe są zwykle wykonane z metalu i mają gumowe osłony, które pomagają utrzymać smar wewnątrz gniazda. Smarowanie jest ważne dla utrzymania jak najlepszych osiągów.
Przegub kulowy jest też używany w innych częściach układu zawieszenia Twojego samochodu. Na przykład często występuje w tylnym zawieszeniu niektórych samochodów o wysokich osiągach. Służy również jako podstawowe połączenie przegubu kulowego na końcach wahaczy.
W przeszłości większość przegubów kulowych była projektowana tak, aby okresowo dodawać do nich smar. Jednak nowe technologie pozwalają na wydłużenie okresów międzyobsługowych.
Najnowsze konstrukcje zawierają ulepszone uszczelki osłon przeciwpyłowych. Te ulepszone uszczelki lepiej zatrzymują smar. Dobrze utrzymany przegub kulowy może służyć przez bardzo długi czas.
Jeśli nie jesteś pewien, jak wymienić przeguby kulowe, dobrym pomysłem może być skonsultowanie się z profesjonalnym technikiem. Chociaż są to stosunkowo proste części, ich wymiana może być trudna.
Gumowe tuleje wahacza
Tuleje wahacza są ważnymi elementami układu zawieszenia samochodu. Ich zadaniem jest tłumienie drgań i hałasu. Pomagają też w utrzymaniu osiowości przegubów. Zużyte tuleje mogą mieć wpływ na prowadzenie samochodu. Kierownica może wydawać się niespokojna, a samochód chwiejny.
Najlepszy moment na sprawdzenie wahaczy to wymiana oleju. Ponadto warto przeprowadzić jazdę próbną, aby zidentyfikować wszelkie problemy.
Tuleje wahaczy są zwykle wykonane z wytrzymałej gumy lub poliuretanu. Materiały te są odporne na wysokie temperatury i sól drogową. Guma jest też świetna w pochłanianiu hałasu. Jeśli Twój samochód ma skrzypiącą skrzynię biegów, możesz rozważyć wymianę tulei.
Gumowe tuleje nie zostały zaprojektowane z myślą o zapewnieniu doskonałych osiągów, ale mogą pomóc poprawić prowadzenie samochodu. Wybór odpowiedniej tulei jest prosty.
Zwykle wahacz powinien być wymieniony w tym samym czasie, co zawieszenie. Zapewni to najbardziej komfortowe wrażenia z jazdy.