Silnik wolnossący lub silnik NA to rodzaj silnika samochodowego, w którym nie ma wymuszonej indukcji. Oznacza to, że układ dolotowy w samochodzie jest sterowany przez ciśnienie atmosferyczne. W rezultacie przepływ powietrza w silniku NA jest zazwyczaj mniejszy niż w silniku turbodoładowanym lub doładowanym.
Lamborghini
Naturalnie ssący silnik V12 Lamborghini jest jednym z najważniejszych elementów marki. Powstał 56 lat temu i wyprodukował jedne z najmocniejszych i najbardziej ekscytujących samochodów na świecie. Niezależnie od tego, czy szukasz luksusowego SUV-a, samochodu sportowego o wysokich osiągach, czy nawet hybrydowej jednostki napędowej, znajdziesz to, czego szukasz.
Aventador to pojazd supersportowy. Zaprojektowany dla kierowców, którzy pragną doskonałości w prowadzeniu, oferuje niezrównany poziom osiągów. Dzięki masywnemu, wolnossącemu silnikowi V12 o pojemności 6,5 litra może przyspieszyć od 0 do 62 mil w 2,8 sekundy.
W przeciwieństwie do silnika z turbodoładowaniem, silnik wolnossący nie ma turbosprężarki, która może się przegrzać. Ma również długi skok tłoka i większą pojemność skokową, co pozwala mu wytwarzać wysoki moment obrotowy na biegu jałowym.
W latach 90. 5,7-litrowy silnik V12 w Diablo zapewniał 485 CV mocy. Silnik ten mógł również zapewnić napęd na cztery koła. Pomimo imponujących osiągów, silnik był wyposażony tylko w małą turbosprężarkę Garrett.
Audi
Jeśli nie jesteś pewien, który silnik jest lepszym wyborem, możesz rozważyć jedną z dwóch opcji: turbosprężarkę lub naturalną aspirację. Turbodoładowanie zwiększy moc, ale wymaga więcej wysiłku, aby odzyskać prędkość.
Naturalne zasysanie, z drugiej strony, opiera się na ciśnieniu atmosferycznym, które doprowadza powietrze do komór spalania. Silnik z naturalnym zasysaniem może mieć rozmiary od małego czterocylindrowego silnika do potężnego V-8. Często silniki te znajdują się w samochodach sportowych i są zaprojektowane tak, aby były wydajne i ekscytujące.
W zależności od producenta istnieje kilka różnych typów silników. Niektóre są czysto elektryczne, a inne hybrydowe. Te hybrydy są zaprojektowane tak, aby zapewnić równowagę między mocą a wydajnością.
Istnieje kilka godnych uwagi konstrukcji silników o naturalnym zasysaniu. Honda Civic Type R oferowała ten typ układu napędowego przez kilka lat. Porsche 911 z płaskim silnikiem również było zbudowane z silnikiem wolnossącym. Stellantis to kolejny producent, który produkuje wolnossące silniki cztero- i sześciocylindrowe.
Mazda
Silnik wolnossący Mazdy jest dobrze znany ze swoich osiągów. W przeciwieństwie do silników turbo wymaga mniej konserwacji, nie ulega spalaniu i jest niezwykle niezawodny. Jest również tańszy w utrzymaniu.
Nie jest to już jednak jedyny układ napędowy w stajni Mazdy. Wraz z wprowadzeniem silnika Skyactiv-D 2.2 Mazda przyjęła nowe podejście do silników spalinowych.
Nie stosując turbodoładowania, SKYACTIV-D 2.2 wykorzystuje niski stopień sprężania. Dzięki temu silnik wytwarza więcej energii z mniejszej ilości paliwa, co przekłada się na większą oszczędność paliwa.
Dzięki zastosowaniu technologii SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) silnik SKYACTIV-X może dostarczyć o 10 procent więcej momentu obrotowego i o 10 procent więcej mocy niż SKYACTIV-G. W rezultacie SKYACTIV-X jest jednym z najbardziej efektywnych silników na rynku.
Podczas gdy SKYACTIV-D nie jest jeszcze dostępny w sprzedaży w USA, najnowszy e-Skyactiv-G to pierwszy łagodny hybrydowy układ napędowy Mazdy. Od 2020 roku Mazda planuje oferować hybrydy typu plug-in.
Silniki z turbodoładowaniem
Silniki z turbodoładowaniem to silniki wolnossące, które wykorzystują turbosprężarkę lub system wymuszonej indukcji, aby wytworzyć większą moc. Oprócz zwiększonej mocy, silniki z wymuszoną indukcją pomagają również zwiększyć wydajność paliwa.
Zbudowana wokół koła kompresji, turbosprężarka zasysa dużą ilość powietrza, które następnie obraca turbinę. Turbina wtłacza sprężone powietrze do komory spalania.
W ten sposób silnik otrzymuje więcej powietrza do spalania, co pozwala mu spalić więcej paliwa. Może też wytworzyć większą moc dzięki mniejszym, kompaktowym cylindrom. Do silnika z turbosprężarką można dodać doładowanie, aby zwiększyć jego osiągi.
Mimo że samochody z turbosprężarką mają wysoką cenę, oferują większą prędkość i przyspieszenie. Samochody z turbodoładowaniem mogą sprawiać przyjemność z jazdy. Jednak ich niezawodność może być mniejsza niż samochodów wolnossących.
Turboładowarki są również podatne na opóźnienia. Pierwsze kilka sekund po uruchomieniu silnika jest zazwyczaj powolne. Gdy turbo zaczyna się obracać, musi wytworzyć większe ciśnienie doładowania. Dlatego właśnie zapłon musi być opóźniony. Jeśli tak się nie stanie, turbo może ulec katastrofalnej awarii.